AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #1 Skrevet 3. november 2014 Jeg lurer på om det er mulig å kjøpe leilighet kontant? Altså en borettslagleilighet til ca 500 000, fellesgjeld ca 1,5 mill, fellesutgifter pr.mnd ca 9000. Jeg får ikke lån i banken siden jeg er student og tjener kun ca 120 000 i året, men jeg har en god del sparepenger og råd til å kjøpe en slik leilighet. Siden jeg skal studere en del år til og skal bo i denne byen etter studiene også, så vil det lønne seg å heller invistere sparepengene slik enn å ha de stående på konto til jeg er ferdig. Men kan man kjøpe leiighet uten lån? Hvordan blir det med budrunde da? Jeg må vel vise til noe finansiering mtp fellesgjelden? Jeg har samboer som jeg vil bo med, men han skal av diverse grunner ikke eie sammen med meg, så han vil da betale "leie" til meg. Har også råd til å stå for utgiftene alene om forholdet skulle skjære seg. Så jeg har råd til å bo i denne leiligheten, pr. dags dato betaler vi over 10 000 i husleie her vi leier. Noe annet jeg må tenke på? Anonymous poster hash: 59e9f...af9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #2 Skrevet 3. november 2014 Regner med at du har pengene i banken og ikke under madrassen? I så fall vil banken din bekrefte ovenfor megler at du har finansene i orden når du er i budrunde. Løp og kjøp:) Anonymous poster hash: 36571...a89
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 Vi kjøpte vår leilighet uten lån. Ikke noe problem. Mekler vil oftest vite at finansiering er i orden,og det fikset vi ved at han ringte banken som fortalte at vi hadde "penger på bok". Når det gjelder felleskostnadene så skald de jo ikke vite hvordan du har tenkt å betale dem. Om du kjøper leilighet med høy fellesgjeld så sjekk opp noen saker ekstra. Har du råd til felleskostnadene når avdragene på fellesgjelden også skal betales? Det skal finnes estimerte takk på hvor mye de vil øke når avdragene også skal betales. Er borettslaget medlem av sikringsfond? Slik at dette ikke blir sittende med utgiftene for naboen som ikke kunne betale sine egne felleskostnader? Er det IN-ordning, slik at dere kan ha mulighet til å betale ned på deres andel av fellesgjelden om dere ønsker det? Lønner seg kun om renten på fellesgjelden er ekstremt høy i forhold til hva du selv ville fått i banken. Hadde du hatt råd til å ha fellesgjelden som lån i banken med avdragsfrihet den tiden du studerer? Er borettslaget veldrevet økonomisk? Har selv leilighet med høy fellesgjeld. Borettslaget har en god rente på lånet, så betaler mindre i renter og avdrag enn vi ville betalt til egen bank om vi hadde lån der. Borettslaget har også avsatt en del midler på konto for fremtidige utgifter. Svarte visst på mye mer enn du lurte på 😉Anonymous poster hash: 18c95...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå