Gå til innhold

problemer med nabokatt- hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satser på at dette er riktig forum. Bor i sameie i 1. etg og har et problem med ene katten som bor i nærheten. Det bor mange katter her, men ingen skaper problemer slik som denne. Den er ekstremt kontaktsøkende så den tar seg inn i leiligheten så snart verandadøra vår står på gløtt. Og så løper den rundt i leiligheten, opp i sengene osv. Lite hyggelig. Jeg er lite kattevant og tør ikke løfte den så jeg må løpe etter den og hvese for å få den ut om mannen er borte

Men det verste er nesten at den sitter utenfor verandadøra vår (på vårt soverom) og jamrer om nettene. Har skjønt at flere i sameiet også er plaget av den, en nabo sa hun var helt utenfor i dag etter å ha blitt holdt våken av katten. Eieren bor visst et par leiligheter bortenfor min. Denne katten dukket opp i sommer og var ikke så stor da, så jeg tror det er en ung katt.

Spørsmålet er; hva kan vi gjøre?? Jeg trodde katter hadde en brilliant orienteringssans men begynner rett og slett å lure på om den er helt stedforvirret mht hvor den bor. Ellers så slipper ikke eierne den inn. Når det regner ute er det verre enn verst, da jamrer den som bare det. Jeg og min nabo har tenkt å snakke med eieren for den skaper jo store problemer for oss, særlig mtp søvn, men hva kan han evt gjøre?? Holde den inne på natta? Vi bor slik til at kattedør ikke lar seg ordne, dessverre....

takk for svar

Anonymous poster hash: b83ec...7e1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboen bør få beskjed, og hvis det ikke blir bedring - si ifra til styret.

Skal man ha dyr må man sørge for at det ikke er til besvær for naboene, og de får sørge for å holde katten innendørs og under kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med eieren.

Det er helt klart at eieren ikke bryr seg så mye om katten. Har selv hatt naboens katt støtt og stadig på soveromsvinduet. Ikke så gøy for meg eller katten. Hvis ikke det hjelper kan Dyrebeskyttelsen kontaktes. Naboene skal ikke bli plaget av at eier ikke vil ta vare på katten sin.

Anonymous poster hash: 61e62...a8c
Skrevet

Jeg har et annet problem med naboens katt: Den bæsjer hele tiden i blomstene og jordbærene rundt om i hagen.. Har nå måttet kjøpe litt pigger slik at den ikke vil være ved blomstene lenger. Nå henger den bare rundt om i hagen, heldigvis har jeg ikke funnet bæsjen enda.. Men er ganske irriterende at den med en gang verandadøren er åpen, så kommer den inn! Den stikker ofte hodet inn, ser om det er folk - om ingen ser den, så kommer den inn. Løper ut med en gang den ser at den har blitt sett da.

Denne katten har begynt å irritere meg

Anonymous poster hash: c50cf...1bb
Skrevet

Jeg tok med katten min da jeg flyttet ut. Han er 13 år, og tror han syntes det var veldig skummelt på et nytt sted. Han oppholdt seg for det meste inne, noe jeg syntes var veldig trist fordi han var veldig glad i være ute før. Etter en måned gav de som bor under oss (2mannsbolig) beskjed om at han hadde hoppet inn vinduet deres et par ganger. Han hadde også mjaua mye når vi ikke var hjemme. Satt utrolig stor pris på at de ga beskjed, og tok med meg katten hjem til mor og far igjen. Nå er han ute og koser seg hver dag, eneste minuset er at jeg savner han! :)

• Liker 1
Skrevet

Si fra til eieren. Det er ikke sikker på at de er klar over problemet, så gi dem en mulighet til å løse det selv.

Anonymous poster hash: a02d2...6c4
  • Liker 2
Skrevet

Takk!! Ja, vi har nå på en måte fått varslet vha sameiet hjemmesider og funnet kattens eier der. Og forklart at den plager oss. Kommer til å varsle styret også så de kan snakke med eieren. det står i husordensreglene at dyrehold er greit så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere så...

Anonymous poster hash: 0ff9b...9e2
Skrevet

Snakk med eier, hvis ingen effekt tar du katten med til dyrlegen og gjør kort prosess.

Anonymous poster hash: 5a153...5ab
Skrevet

Snakk med eieren.

Det er helt klart at eieren ikke bryr seg så mye om katten. Har selv hatt naboens katt støtt og stadig på soveromsvinduet. Ikke så gøy for meg eller katten. Hvis ikke det hjelper kan Dyrebeskyttelsen kontaktes. Naboene skal ikke bli plaget av at eier ikke vil ta vare på katten sin.

Anonymous poster hash: 61e62...a8c

Hva mener du dyrebeskyttelsen kan gjøre? De er en frivillig organisasjon, og kan ikke ta katter fra eier. Det er heller ingen grunn til det i dette tilfellet.

Snakk med eier, hvis ingen effekt tar du katten med til dyrlegen og gjør kort prosess.

Her oppfordrer du til lovbrudd, og om du forteller en dyrlege sannheten, vil han aldri gjøre noe slikt.

Det eier eventuelt kan gjøre er å holde katten inne om natten.

• Liker 1
Skrevet

jeg blir kvalm av sånne uttalelser... skam deg

Anonymous poster hash: 39afb...5cf

• Liker 4
Skrevet

Ville kontaktet eieren. Skjer det ikke noe da er styret neste!

Anonymous poster hash: fb480...28d
Skrevet

Natteproblemet er jo så enkelt som at eieren holder katten inne om nettene. Det er helt normalt å ha katten inne om natta, like normalt som at de er ute.

Skrevet

Natteproblemet er jo så enkelt som at eieren holder katten inne om nettene. Det er helt normalt å ha katten inne om natta, like normalt som at de er ute.

Jo, og eieren sier nå at den pleier å være inne på natta men noen ganger kommer den ikke hjem før etter at de har lagt seg.. så da blir den sittende ute og jamre da. Disse naboene har soverom i 2.etg og hører antakelig ikke mjauingen da.. men det gjør vi i 1.!! Vi har anbefalt dem en kattedør Ser at de ogsåkan monteres i vinduer og verandadører og er linket til kattens chip. Må jo være aller beste løsning så går den inn og ut som den vil....

Anonymous poster hash: 0ff9b...9e2

Skrevet

Jeg vet ikke hva eieren kan gjøre. Katter lever jo sitt eget liv. Men det finnes stoffer du kan få kjøpt i dyrebutikken som katter ikke liker. Katt deg vekk, tror jeg det heter. Jeg tror ikke katter liker pepper eller sitron heller. Kanskje du kan drysse litt av det rundt hjemmet ditt?

Anonymous poster hash: 71cb5...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...