Gå til innhold

Tv som ikke er i bruk- lisens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tv som jeg betaler lisens på. Skal flytte om ett par mnd til en leilighet hvor eierens tv blir stående og hvor eieren betaler lisensen. Min tv blir nok "stuet vekk" hos mine foreldre og ikke brukt. Da trenger jeg vel ikke å betale lisens på den?

Anonymous poster hash: dd4eb...ec1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men, bare for å oppklare..de jeg leier av (og som betaler for tv-lisensen der hvor jeg skal leie), de bor ikke der selv, de bor et annet sted (de har gjort det hittil, disponerer to egne leiligheter) så sånn sett så blir det jo rart om jeg skal betale lisens når jeg ikke benytter egen mottaker..? Uff, ble forvirra av dette jeg.

Skrevet

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798/%C2%A71#§1

§ 1.Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Anonymous poster hash: d9dab...206
Skrevet

Men, bare for å oppklare..de jeg leier av (og som betaler for tv-lisensen der hvor jeg skal leie), de bor ikke der selv, de bor et annet sted (de har gjort det hittil, disponerer to egne leiligheter) så sånn sett så blir det jo rart om jeg skal betale lisens når jeg ikke benytter egen mottaker..? Uff, ble forvirra av dette jeg.

Ikke noe å bli forvirret av, reglene er klare på at du skal betale lisens.

Anonymous poster hash: 35daa...7aa

Skrevet

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798/§1#§1§ 1.BetalingspliktDen som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort. Anonymous poster hash: d9dab...206

Så det skal altså betales dobbelt opp med lisens da på den mottakeren jeg leier? Eierne som betaler på den fra før og jeg fordi jeg leier den/der?

Skrevet

Så det skal altså betales dobbelt opp med lisens da på den mottakeren jeg leier? Eierne som betaler på den fra før og jeg fordi jeg leier den/der?

Nei, det stemmer ikke.

Hver boenhet (leilighet) skal ha egen lisens. Om utleier betaler for sin egen lisens og i tillegg har en utleielisens for deg, trenger du ikke betale noe ekstra. Bare be utleier om å få lisensnummeret, og send en mail eller ring til NRK. De er ikke vanskelige å ha med å gjøre.

Skrevet

Eier skal ikke betale lisens hvis han ikke har tv i egen husstand.

Skrevet

Nei, eierne må ikke betale lisens for den mottakeren mens de leier ut.

Anonymous poster hash: 35daa...7aa

Skrevet

Eier skal ikke betale lisens hvis han ikke har tv i egen husstand. Anonymous poster hash: d9dab...206

Men eier har jo selv kommet med dette forslaget. Jeg tilbydde meg til å ta over lisensen men de ville ta dette selv.

Skrevet

Eier skal ikke betale lisens hvis han ikke har tv i egen husstand.

Eier kan betale for leietakers lisens, da får han en utleielisens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...