Gå til innhold

Antibiotika og løs mage

Anbefalte innlegg

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Antibiotika dreper de gode bakteriene i magen. Derfor kan det være lurt å drikke biola.

Skrevet

Det ble litt feil. Jeg lurer på om det er vanlig at magen er ustabil så lenge etter en endt antibiotikakur, og hvor lang tid kan man regne med før magen er som den pleide å være igjen?

Ts

Anonymous poster hash: 5cc24...f0c

Skrevet

Hvorfor har du ikke prøvd Biola?

Fordi jeg ofte blir veldig dårlig i magen av melkeprodukter.

Skrevet

Fordi jeg ofte blir veldig dårlig i magen av melkeprodukter.

Finnes laktosefri med blåbærsmak.

Skrevet

Jeg er på en antibiotikakur nå som gjør at jeg blir løs i magen og må gjøre "nr 2" omtrent hver gang jeg går på do for å tisse. Altså mange ganger i løpet av dagen.Lurer på om det er farlig på noe vis? Får jeg i meg nok næring osv fremdeles? Tar probiotika, men det har ikke hjulpet noe til nå.

Youghurt sammen med medisinen fikk jeg anbefalt for å unngå å få bivirkningen løs mage, og det virket fint på meg

Anonymous poster hash: 36a8b...a95

Skrevet

Finnes laktosefri med blåbærsmak.

Åh, det visste jeg ikke, da prøver jeg den :)

Skrevet

Jeg synes melkesyrekaplser virker bedre enn Biola. Jeg tar en om morgenen og en om kvelden de gangene jeg har brukt antibiotika. Da slipper jeg løs og vond mage. Bare husk å ta de 1-2 timer før eller etter antbibiotikatbl, så den ikke tar de gode bakteriene med en gang.

Anonymous poster hash: 6b292...6e8
Skrevet

Får ofte løs mage av melk, så er ikke så sikker på om jeg blir bedre av biola da :P vet det er gode bakterier i den, men likevel. Vet ikke om jeg tør å prøve.

Nå leste jeg om noe som heter clostridium-diaré og ble litt bekymret.. og det er smittsomt? Antibiotikaen jeg tar heter Dalacin og clostridium-diare kom opp når jeg googlet. Har mest lyst til å bare slutte å ta antibiotikaen, er så lei av å ha så mye magetrøbbel nå. Er vant med å ha rar mage fordi jeg har irritabel tarm, men dette er mye verre og jeg er redd antibiotikaen vil ødelegge tarmfloraen min helt. Kanskje jeg må ringe lege og spørre om jeg bør avslutte kuren.

Er den grønn? Kan være clostridium. Er smittsomt men ikke så ille som omgangssyke så er ikke lett å bli smitta av det

Skrevet

Jeg var ustabil i magen lenge etter endt kur. Løste seg ikke av seg selv så måtte ta idoform i et par uker. Skal sies at jeg har hatt mange kurer det siste året pga urinveisinfeksjon og blir ekstremt dårlig i magen av selexid.

Anonymous poster hash: 9ca8a...143
Skrevet

Er den grønn? Kan være clostridium. Er smittsomt men ikke så ille som omgangssyke så er ikke lett å bli smitta av det

Nei, ikke spesielt grønn som jeg har sett. Men litt blod og slim :/

Skal ringe legen i morgen, så får jeg se hva hun sier, kanskje jeg bør bli testet for clostridium difficile. Har holdt meg mest hjemme hvertfall, så håper jeg har unngått å smitte noen.

Skrevet

Jeg har det beste trikset mot løs mage ved for eksempel antibiotikakur! Det er selvsagt min allvitende mor som har lært meg :)

Rør ut en eller to teskjeer potetmel i ca et eggeglass med vann og drikk. Rør helt frem til glasset når munnen, for potetmelet faller fort til bunnen i glasset. Se hvordan det går; blir du ikke bedre, eller bare litt bedre så drikker du en ny og kanskje litt større blanding. Fortsett til du føler deg bra. Skal som oftest ikke mer en enn eller to runder til, men nå har jo du vært dårlig i magen litt lenger så kan være du bare doble oppskriten først som sist, og så venter du litt og ser hvordan det går. Drikk mer om du ikke blir bedre, eller bare blir litt bedre.

Dette har fungert for alle de jeg kjenner som har prøvd :) En kamerat av meg ble matforgiftet i utlandet og fikk løs mage og bæsjet hver gang han hadde spist. Gikk ned 10 kg på noen uker. Var hos legen og fikk antibiotika og måtte til slutt levere inn avføringsprøve. Mens han ventet på resultat så ga jeg han noen støyter med potetmel og vann og da ble han helt bra i magen igjen.

Det som skjer er at potetmelet binder innholdet i magen slik at tarmene får tid til å rette opp i bakteriefloraen igjen.

Prøv det :)

Anonymous poster hash: d7507...9e2
Skrevet

Jeg ble sjuk etter en Dalacin kur selv, fikk EHEC som er en blødende type e.coli. Jeg klarte hverken å spise eller drikke, for alt kom ut like fort som det kom inn. Kunne nesten tømt juicen rett på flaska igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...