Gå til innhold

Antibiotika og løs mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på en antibiotikakur nå som gjør at jeg blir løs i magen og må gjøre "nr 2" omtrent hver gang jeg går på do for å tisse. Altså mange ganger i løpet av dagen.Lurer på om det er farlig på noe vis? Får jeg i meg nok næring osv fremdeles? Tar probiotika, men det har ikke hjulpet noe til nå.

Anonymous poster hash: 5cc24...f0c

Skrevet

Drikk mye vann!

Anonymous poster hash: fc3c7...251
Skrevet

Hmm, kan være en av de kjipe bivirkningene ja. Har du lest på det arket som følger med medisinen? Isåfall står det der hva som kan gjøres om det er en bivirkning, og hvor lenge de pleier å vare. Og om du må ringe legen om de oppstår :)

Skrevet

Drikk Biola. Ellers er det lite å gjøre så lenge du fremdeles tar antibiotika dessverre, den er ofte har på magen.

Anonymous poster hash: dbeae...d04
  • Liker 4
Skrevet

Pass på å drikk rikelig med væske og fortsett med probiotika og drikk f.eks Biola for å lette magen

Anonymous poster hash: 7f9d2...11e
Skrevet

Takk for svar :) I pakningsvedlegget står det bare at lege må kontaktes ved alvorlig diaré. Jeg vet ikke om jeg har det akkurat.. og det som kommer ut er mer løst enn det er vannete.

Skal få i meg mer væske og fortsette med probiotikaen. Jeg tåler ikke melk så godt, så er redd det bare blir verre hvis jeg drikker biola :) er halvveis i kuren nå heldigvis, gleder meg til å være ferdig.

ts

Skrevet

Drikk biolaen. Jeg er som deg og skal ikke ha fo r mye melk, men må ha bioal om jeg går på anitbiotikan

Skrevet

Får ofte løs mage av melk, så er ikke så sikker på om jeg blir bedre av biola da :P vet det er gode bakterier i den, men likevel. Vet ikke om jeg tør å prøve.

Nå leste jeg om noe som heter clostridium-diaré og ble litt bekymret.. og det er smittsomt? Antibiotikaen jeg tar heter Dalacin og clostridium-diare kom opp når jeg googlet. Har mest lyst til å bare slutte å ta antibiotikaen, er så lei av å ha så mye magetrøbbel nå. Er vant med å ha rar mage fordi jeg har irritabel tarm, men dette er mye verre og jeg er redd antibiotikaen vil ødelegge tarmfloraen min helt. Kanskje jeg må ringe lege og spørre om jeg bør avslutte kuren.

Skrevet

Får ofte løs mage av melk, så er ikke så sikker på om jeg blir bedre av biola da :P vet det er gode bakterier i den, men likevel. Vet ikke om jeg tør å prøve.

Nå leste jeg om noe som heter clostridium-diaré og ble litt bekymret.. og det er smittsomt? Antibiotikaen jeg tar heter Dalacin og clostridium-diare kom opp når jeg googlet. Har mest lyst til å bare slutte å ta antibiotikaen, er så lei av å ha så mye magetrøbbel nå. Er vant med å ha rar mage fordi jeg har irritabel tarm, men dette er mye verre og jeg er redd antibiotikaen vil ødelegge tarmfloraen min helt. Kanskje jeg må ringe lege og spørre om jeg bør avslutte kuren.

IKKE avslutt kuren, er du gal? Har man startet må man avslutte, evt bytte antibiotikum.

Anonymous poster hash: 155b5...23d

• Liker 1
Skrevet

IKKE avslutt kuren, er du gal? Har man startet må man avslutte, evt bytte antibiotikum.

Neida, jeg skal ikke gjøre noe før jeg eventuelt snakker med lege. Men Clostridium difficile bekymrer meg.

Skrevet

Det er vanlig å ha diare når man tar antibiotika. Har du clostridium har du diare 10-20 ganger om dagen, type løpe-til-do-så-fort-du-kan-før-det-går-galt diare, ikke litt som kommer når du likevel tisser. Du får også magesmerter, feber og diaren er grønn med en grusom, helt spesiell lukt. Clostridium er ikke veldig vanlig, så ville ikke bekymret meg for det. Ikke slutt på kuren, dersom du syns det blir for plagsomt tar du kontakt med legen din.

Skrevet

Ta idoform til! Vanligvis gir legene beskjed om at du må ta det med antibiotikaen.

Anonymous poster hash: c6598...e2e

Skrevet

Idoform som noen her har skrivd.

Anonymous poster hash: 8f629...869
Skrevet

Det er vanlig å ha diare når man tar antibiotika. Har du clostridium har du diare 10-20 ganger om dagen, type løpe-til-do-så-fort-du-kan-før-det-går-galt diare, ikke litt som kommer når du likevel tisser. Du får også magesmerter, feber og diaren er grønn med en grusom, helt spesiell lukt. Clostridium er ikke veldig vanlig, så ville ikke bekymret meg for det. Ikke slutt på kuren, dersom du syns det blir for plagsomt tar du kontakt med legen din.

Ok, betryggende :)

Får kjøpe idoform, kanskje det er bedre enn probiotikaen jeg har tatt til nå :)

Skrevet

Nå har jeg begynt å få litt utslett også... det er ikke så ille enda. Er det noen grunn til å kontakte lege (tannlege)? Er usikker fordi det står jo at elveblest og utslett med flekker og små opphøyninger er en av de "mindre vanlige" bivirkningene. Så jeg tror ikke det er en allergisk reaksjon jeg har, har ikke noen av de andre symptomene på allergisk reaksjon.

ts

Skrevet

Nå har jeg begynt å få litt utslett også... det er ikke så ille enda. Er det noen grunn til å kontakte lege (tannlege)? Er usikker fordi det står jo at elveblest og utslett med flekker og små opphøyninger er en av de "mindre vanlige" bivirkningene. Så jeg tror ikke det er en allergisk reaksjon jeg har, har ikke noen av de andre symptomene på allergisk reaksjon.

ts

Jeg ringte og fikk beskjed om at jeg ikke trenger å ta tablettene mer. Så da håper jeg utslettet forsvinner og magen blir bra snart.

ts

Skrevet

Jeg ringte og fikk beskjed om at jeg ikke trenger å ta tablettene mer. Så da håper jeg utslettet forsvinner og magen blir bra snart.

ts

Utslett kan være en alergisk reaksjon, jeg får det av enkelte antibiotikum og får derfor ikke lov å ta disse i frykt for sterkere allergireaksjoner.

Skrevet

Utslett kan være en alergisk reaksjon, jeg får det av enkelte antibiotikum og får derfor ikke lov å ta disse i frykt for sterkere allergireaksjoner.

Ja. håper det ikke er allergi jeg har for det. Jeg fikk utslett for noen måneder siden når jeg tok en penicillin kur også. Litt skummelt å ikke vite om det er allergi eller ufarlig.

Skrevet

Ja. håper det ikke er allergi jeg har for det. Jeg fikk utslett for noen måneder siden når jeg tok en penicillin kur også. Litt skummelt å ikke vite om det er allergi eller ufarlig.

Da reagerer du jo. Da må du jo si det til lege slik at du får andre typer antibiotika enn de du ikek tåler1

Skrevet

Da reagerer du jo. Da må du jo si det til lege slik at du får andre typer antibiotika enn de du ikek tåler1

Ja, jeg sa fra om at jeg reagerte med utslett på en penicillinkur jeg tok tidligere i år, derfor fikk jeg denne nå. Men denne ga meg jo utslett den og, og i tillegg løs mage-helvete.

Nå er det gått 6 hele dager siden jeg tok min siste tablett. Utslettet er vekk, men magen er like ille. :( Er det vanlig at det tar så lang tid før magen stabiliserer seg etter en antibiotikakur? Jeg har problem med irritabel tarm fra før av, så det kan jo være derfor jeg ble så dårlig. Angrer sånn på at jeg tok denne antibiotikakuren. Skal kjøpe biola i morgen.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...