Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..er det ingen som gjør det lenger?

Overalt er fokuset på å få større muskler, å kunne løfte tyngre vekter, å løpe fortere eller å se et lavere tall på vekta. Hva skjedde med å trene fordi det er sunt å bevege seg? Hva hvis det eneste målet man har for treningen er å bevege på seg fordi det er bra for kroppen?

Jeg begynte nylig å trene på treningssenter, og googlet litt rundt for å finne ut av hvordan det fungerte. Det kom opp masse "regler" om hva man kan gjøre og ikke gjøre, i hvilken rekkefølge, hvor ofte osv. Og hvor viktig det er å ha mål for treningen, ellers kommer man ingen vei.

Jeg har ingen ambisjoner om å løpe langt og fort, eller løfte tunge vekter, og jeg har ikke behov for å gå ned i vekt. Når jeg er på treningssenteret gjør jeg det jeg har lyst til, om det blir diverse kardio, maskin-øvelser, trening og strekking på matte eller en kombinasjon, kommer helt an på hva jeg har lyst til akkurat der og da. Jeg trener alltid i 1,5-2 timer minst 3 ganger i uka, og variasjonen gjør at jeg aldri synes det blir kjedelig. Men 'google' sier at det er det så godt som ingen vits i, fordi jeg ikke har et mål og en plan.

Er det flere som meg?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du trener fordi du liker det og fordi du tenker det er sunt for deg :) Det er et mål det også :) Jeg må ha noen konkrete mål å jobbe mot (styrke muskler for å forebygge en benproblemer jeg har og bedre kondisjon for å mestre hverdagen bedre) fordi jeg egentlig ikke liker så godt å trene. Så tenker at det må være deilig at det å trene i seg selv er motivasjonen! Nyt det, og drit hva "alle andre" sier :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt Crash og jeg er enig at mange ser ut til å ha glemt at det er bevegelse som skal til for helsens skyld - ikke spesifikk trening mot store treningsmål.

Det å å på treningssenter uten å ha laget en plan og bare løfte litt tilfeldige vekter etter hva man har lyst til fører til flere ting enn dårlig fremgang. Det fører blant annet til belastningsskader, skjevtrening, dårlig kroppsholdning og dalende motivasjon. Skal man trene styrke er det viktig at programmet er gjennomtenkt. Om man trener ferdighet for å mestre noe bedre eller i det hele tatt, som sunnere bevegelse, bedre bevegelighet osv er det også viktig å trene riktig med rett belastning og volum. Ellers vil man enten ikke oppnå det man ønsker eller bruke unødvendig lang tid på det. Tid man kunne brukt på andre ting som nye ferdigheter eller lage middag eller hva det måtte være.

Hvis man bare er opptatt av helsen så er det egentlig ikke noe poeng i å gå på et helsestudio. Det er den generelle bevegelsen gjennom hele dagen som er viktig. Det nytter ikke at man trener 3-4 timer i løpet av uken om man sitter 12 timer av dagen ellers. Stå, gå, løp, sprint, hopp, klatre, kryp, stå på hender osv.

En fyr som er veldig opptatt av dette med å bevege seg, og utnytte kroppens naturlige muligheter er Ido Portal. Du kan sjekke ham ut på facebook ved å følge denne lenken: https://www.facebook.com/portal.ido

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener for å holde kroppen sunn. Det er mitt stor mål, men som motivasjon har jeg to mål, bli frisk i ankelen og få bedre kondis

Anonymous poster hash: f2e2e...449
Skrevet

Jeg trener forholdsvis sporadisk, og når jeg gjør det er det fordi jeg føler et behov for å bevege på meg (evt. slite meg ut) eller fordi det er snakk om en aktivitet jeg liker. Kunne ikke ramle meg inn å henge rundt på et studio dag ut og dag inn for å kunne kjøpe klær i større størrelser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener for å bli frisk i ryggen, men ellers har jeg vært som deg, og er det jo nå også, sånn ellers. Jeg vil være i ok form, jeg vil se bra ut, og jeg liker å trene. Men jeg er ikke ute etter spesielle muskler eller å delta på maraton eller konkurrere i noe som helst.

Jeg har en innstilling om at man skal ta vare på den kroppen man har fått utdelt.

Skrevet

Jeg trener hovedsakelig pga. overskuddet. Som tobarnsmamma med full stilling, mann som er mye borte og med konstant underskudd på søvn, er trening obligatorisk i livet mitt.

En kropp som klarer mer, som føles lett, som ikke blir like sliten og som faktisk blir finere er bare veldig velkomne bivirkninger, og en ekstra motivasjon til å fortsette. Det er ikke alltid hjernen er enig i "men du blir jo våknere" når jeg er trøtt etter 4 timers nattesøvn, 9 timer på jobb og 3 timer med lek og middagslaging og legging. Da funker ofte "men du blir jo tynnere" mye bedre. ;)

Når det er sagt ligger det allikevel en viss plan bak. Jeg har et treningsprogram som jeg følger når jeg løfter frivekter. Ellers hadde jeg bare dillet rundt i styrkesalen som en bortkommen katt. Og jeg trener spinning med pulsbelte, for å se hvordan jeg ligger an. Ellers igjen, dilling.

• Liker 1
Skrevet

jeg er en mosjonist, men fremgang og bedre resultater er en god motivator for meg. hadde ikke gjort det om ikke jeg hadde lært noe eller følt jeg kom fremover.

Anonymous poster hash: 3edd0...375
Skrevet

Jeg trener for å trene, i den forstand at jeg gjør det for å vedlikeholde kroppen, begeve musklene og få bedre kondisjon. Ikke noe fast oppsett på hvordan jeg trener, men skal jeg trene overkropp vet jeg omtrent hvilke øvelser jeg skal ta, og har en viss peiling på progresjon mtp vekt og repitisjoner. Men da trener jeg for å få litt finere muskler, forbrenne litt mer fett, og fordi det er godt for helsen. Har ikke noe mål med treningen, det er bare noe jeg gjør fordi det er bra for kropp og sjel :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg trener fordi det gir meg overskudd i hverdagen, og for å motvirke en rygg/nakke som krangler pga mye tid forran pc om jeg ikke trener jevnlig. Men for å klare å trene jevnlig må jeg ha et mål, ellers går jeg lei og innsatsen dabber... Det er demotiverende å trene om man ikke kan merke fremgang syns jeg også. Derav har jeg hatt mål som "løpe 10 km på under 60 min", rett og slett for å ha et mål å jobbe mot.

Nå er målet å gjennomføre halvmaraton til sommeren. For å klare det vet jeg at jeg må trene jevnlig i hele vinter.

Men om du klarer å trene bare for å trene så er jo det helt topp! Så lenge du oppnår det du selv ønsker så er det jo ingen grunn til å gjøre noe annet.

• Liker 1
Skrevet

..er det ingen som gjør det lenger?

Overalt er fokuset på å få større muskler, å kunne løfte tyngre vekter, å løpe fortere eller å se et lavere tall på vekta. Hva skjedde med å trene fordi det er sunt å bevege seg? Hva hvis det eneste målet man har for treningen er å bevege på seg fordi det er bra for kroppen?

Jeg begynte nylig å trene på treningssenter, og googlet litt rundt for å finne ut av hvordan det fungerte. Det kom opp masse "regler" om hva man kan gjøre og ikke gjøre, i hvilken rekkefølge, hvor ofte osv. Og hvor viktig det er å ha mål for treningen, ellers kommer man ingen vei.

Jeg har ingen ambisjoner om å løpe langt og fort, eller løfte tunge vekter, og jeg har ikke behov for å gå ned i vekt. Når jeg er på treningssenteret gjør jeg det jeg har lyst til, om det blir diverse kardio, maskin-øvelser, trening og strekking på matte eller en kombinasjon, kommer helt an på hva jeg har lyst til akkurat der og da. Jeg trener alltid i 1,5-2 timer minst 3 ganger i uka, og variasjonen gjør at jeg aldri synes det blir kjedelig. Men 'google' sier at det er det så godt som ingen vits i, fordi jeg ikke har et mål og en plan.

Er det flere som meg?

Jeg liker å ha et mål og en driv i alt jeg gjør. Hvorfor gjøre noe halvveis kun for å gjøre det? Man har forskjellige interesser, det at du trives med det du gjør er din driv. Trives man ikke med det så er det ingen vits i å gjøre det bare for å gjøre det. Sunnhet kan være et mål i seg selv.

Skrevet

Vinterhalvåret trener jeg for å trene. I sommerhalvåret har jeg mål om nye løpsrekorder. Syns det er greit å ha noen mål med treningen.

Skrevet (endret)

Jeg "trener for å trene". Fordi trening gir meg overskudd og selvtillit. Men jeg klarer ikke å dra til treningssenter alene, uten å følge noen opplegg. Da blir økta alt for slapp og umotiverende. Må enten være med på time eller dra sammen med noen. Men jeg trener bare det jeg liker og har lyst til. Det jeg liker akkurat nå veldig godt er å løpe utendørs. Neste uke er det kanskje spinning, styrketrening eller noe helt annet.

Endret av miaw
Skrevet

Jeg har fått veiledning på senteret, så jeg er ikke bekymret for skader eller skjevtrening. Jeg har også styr på repetisjoner, belastning osv, og sørger for å trene hele kroppen i løpet av en uke. Det er klart det er en motivasjon å bli "fastere i fisken" og kunne gå trapper uten å dø litt før man kommer halvveis, men jeg har ikke noe konkret mål om å endre kroppsfasong eller løpe langt og fort.

Sunnhet som mål, det liker jeg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...