AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #1 Skrevet 2. november 2014 Jeg forstod på saksbehandleren min på NAV at jeg måtte prøve et visst antall praksiser før jeg kunne søke ung ufør. Jeg sa "holder det ikke med to?". Ifølge henne holdt det ikke med de to jeg har prøvd fordi jeg ikke har klart å fullføre praksisperioden eller være på praksisen antall timer som er avtalt. Når jeg fikk praksis var det en minstetid jeg måtte være der, og jeg er for syk til å være så lenge på "jobb". For meg er det jo logisk at hvis jeg ikke engang klarer å fullføre praksis, så sier vel det noe om at jeg er ufør? Eller? Hvis jeg hadde klart å fullføre praksisen kunne jeg jo hatt den jobben jeg var i praksis i også? Er dette riktig? Anonymous poster hash: 37048...f29 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #2 Skrevet 2. november 2014 Dette kommer helt ann på sykdommen. om du har muligheten til og bli frisk etter medisiner, behandling osv. For en saksbehandler og høre at en person har lyst å søke ung ufør så er ikke det akkurat bra.. det er mer normalt at saksbehandleren din sier at nå har du prøvet nok.. nå søker vi ung ufør for deg. Du skal ikke være den som jakter etter ung ufør samme hvor syk man er. Blir du ung ufør så er du ufør resten av livet ditt.. det er noe man burde unngå. Så at du må prøve mange praksisplasser er noe alle må igjennom. Anonymous poster hash: 2ba0f...532 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #3 Skrevet 2. november 2014 Det spørs selvfølgelig hvor lenge du har vært på aap også. Men du kommer aldri til og få ung ufør uten at du tar kontakt med legen din og sier du vil ha en møte med nav saksbehandler. Så har du mest sannsynlig et brev fra spesialisten og fast legen din med deg på nav møte. Det må du forsikre deg at fastlegen din er enig med deg at du søker ung ufør. Kommer du på det møte uten at fastlegen støtter at du søker ung ufør så trur jeg du kan glemme og søke. Anonymous poster hash: 2ba0f...532 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #4 Skrevet 2. november 2014 Søke uførepensjon/trygd eller søke ung uføre trygd tillegg? Det er ingen regel på antall arbeidsutprøvinger som avgjør om du kan ha rett på uførepensjon eller ikke. Retten til å få uføretrygd vurderes basert på minst tre temaer: arbeid, utdanning og helse. Dette ser man på opp i mot arbeidsmarkedet (ressurser og hindringer). En del er diagnose, alvorlighetsgrad diagnose, funksjon og mulighet for å bli bedre. Kan kompetanseheving bidra til å komme i arbeid skal det vurderes som hensiktsmessig eller ikke. Arbeid må nok ofte være forsøkt mer enn to ganger (men det spørs igjen på tidligere arbeidserfaring, arbeidsmuligheter, hva slags tilrettelegging som er forsøkt, hvor lenge praksisen varte, hva forrige praksisen vurderte. Så svaret du leter etter er verken ja, eller nei.Anonymous poster hash: e04b4...768 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #5 Skrevet 2. november 2014 Dette kommer helt ann på sykdommen. om du har muligheten til og bli frisk etter medisiner, behandling osv. For en saksbehandler og høre at en person har lyst å søke ung ufør så er ikke det akkurat bra.. det er mer normalt at saksbehandleren din sier at nå har du prøvet nok.. nå søker vi ung ufør for deg. Du skal ikke være den som jakter etter ung ufør samme hvor syk man er. Blir du ung ufør så er du ufør resten av livet ditt.. det er noe man burde unngå. Så at du må prøve mange praksisplasser er noe alle må igjennom. Anonymous poster hash: 2ba0f...532 Jeg jakter ikke ung ufør. Jeg spør et spørsmål. Per idag har jeg kun asperger syndrom som diagnose, men jeg er veldig mye fysisk syk. Er ikke kommet særlig langt med utredning eller lignende, så vet ikke hva som er galt. Men jeg er veldig syk og ligger for det meste på sofaen/i sengen. Jeg bekymrer meg for fremtiden.. Om jeg havner på gaten, sosialen etc. Saksbehandler spurte om jeg var bekymret over situasjonen og jeg sa som sant var, klart er jeg det... Siden jeg ikke har noen sykdom enda, er det jo vanskelig å vite om jeg kan få behandling eller medisiner. Ingenting foreløpig iallefall, og har vært syk i maaaange år. Skjønte at man ikke kan få AAP så lenge heller? Det spørs selvfølgelig hvor lenge du har vært på aap også. Men du kommer aldri til og få ung ufør uten at du tar kontakt med legen din og sier du vil ha en møte med nav saksbehandler. Så har du mest sannsynlig et brev fra spesialisten og fast legen din med deg på nav møte. Det må du forsikre deg at fastlegen din er enig med deg at du søker ung ufør. Kommer du på det møte uten at fastlegen støtter at du søker ung ufør så trur jeg du kan glemme og søke. Anonymous poster hash: 2ba0f...532 Har vært på AAP i 6 år. Har ikke søkt eller tenkt på å søke, men jeg tenker jo på fremtiden min når ting er som de er. Har hatt flere møter med lege der vi har snakket om forskjellig, og både saksbehandler og legen ser ung ufør som et mulig alternativ pga min situasjon. Søke uførepensjon/trygd eller søke ung uføre trygd tillegg? Det er ingen regel på antall arbeidsutprøvinger som avgjør om du kan ha rett på uførepensjon eller ikke. Retten til å få uføretrygd vurderes basert på minst tre temaer: arbeid, utdanning og helse. Dette ser man på opp i mot arbeidsmarkedet (ressurser og hindringer). En del er diagnose, alvorlighetsgrad diagnose, funksjon og mulighet for å bli bedre. Kan kompetanseheving bidra til å komme i arbeid skal det vurderes som hensiktsmessig eller ikke. Arbeid må nok ofte være forsøkt mer enn to ganger (men det spørs igjen på tidligere arbeidserfaring, arbeidsmuligheter, hva slags tilrettelegging som er forsøkt, hvor lenge praksisen varte, hva forrige praksisen vurderte. Så svaret du leter etter er verken ja, eller nei.Anonymous poster hash: e04b4...768 Hmm... Men den ene praksisen var jeg 60 minutter en gang i uken, og målet var annenhver dag 3 timer. Det klarte jeg aldri og de avsluttet derfor. Det andre stedet jeg har vært var jeg 2 ganger i uken i 5 timer. Klarte ikke fullføre den første dagen (måtte hentes etter 3 timer), den neste dagen ble jeg hentet etter 1,5 time fordi jeg var fortsatt sliten etter forrige gang. Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #6 Skrevet 2. november 2014 Mitt inntrykk er at "alt" skal prøves først. Hvis du ikke klarer denne praksisen så blir det kanskje snakk om utdanning til et annet yrke? Jeg hadde flere år med forskjellige tiltak før jeg ble ufør, nå skal det sies at jeg ønsket å komme ut i jobb så jeg spurte ikke etter uførepensjon. Men selve tillegget for ung ufør fikk jeg lenge før uførepensjonen, etter anbefaling fra spesialistteam. Anonymous poster hash: be9ec...67d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #7 Skrevet 2. november 2014 Jeg jakter ikke ung ufør. Jeg spør et spørsmål. Per idag har jeg kun asperger syndrom som diagnose, men jeg er veldig mye fysisk syk. Er ikke kommet særlig langt med utredning eller lignende, så vet ikke hva som er galt. Men jeg er veldig syk og ligger for det meste på sofaen/i sengen. Jeg bekymrer meg for fremtiden.. Om jeg havner på gaten, sosialen etc. Saksbehandler spurte om jeg var bekymret over situasjonen og jeg sa som sant var, klart er jeg det... Siden jeg ikke har noen sykdom enda, er det jo vanskelig å vite om jeg kan få behandling eller medisiner. Ingenting foreløpig iallefall, og har vært syk i maaaange år. Skjønte at man ikke kan få AAP så lenge heller? Har vært på AAP i 6 år. Har ikke søkt eller tenkt på å søke, men jeg tenker jo på fremtiden min når ting er som de er. Har hatt flere møter med lege der vi har snakket om forskjellig, og både saksbehandler og legen ser ung ufør som et mulig alternativ pga min situasjon. Hmm... Men den ene praksisen var jeg 60 minutter en gang i uken, og målet var annenhver dag 3 timer. Det klarte jeg aldri og de avsluttet derfor. Det andre stedet jeg har vært var jeg 2 ganger i uken i 5 timer. Klarte ikke fullføre den første dagen (måtte hentes etter 3 timer), den neste dagen ble jeg hentet etter 1,5 time fordi jeg var fortsatt sliten etter forrige gang. Anonymous poster hash: 37048...f29 Da tar du kontakt med fastlegen din og ber om møte angående uføre. Etter 6år med aap ville jeg vært inne på uføre om du ikke blir bedre. Anonymous poster hash: 2ba0f...532 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #8 Skrevet 2. november 2014 Mitt inntrykk er at "alt" skal prøves først. Hvis du ikke klarer denne praksisen så blir det kanskje snakk om utdanning til et annet yrke? Jeg hadde flere år med forskjellige tiltak før jeg ble ufør, nå skal det sies at jeg ønsket å komme ut i jobb så jeg spurte ikke etter uførepensjon. Men selve tillegget for ung ufør fikk jeg lenge før uførepensjonen, etter anbefaling fra spesialistteam. Anonymous poster hash: be9ec...67d Jeg klarer ikke å ta utdanning (har ikke sjans i helvete å være et sted i 7 +/- timer hver dag). Sluttet på videregående da de sa at jeg ikke hadde grunnlag for karakterer i noen fag (1. vgs). På ungdomsskolen hadde jeg fraværsrekord på skolen vår (tidligere vært kreftpasienter og alt mulig der). Jeg har hele livet drømt om å komme ut i jobb. Men begynner vel å innse at sannsynligheten svinner ettersom jeg blir dårligere med årene og legen ikke virker til å bry seg særlig om å finne ut av det (har byttet lege 7 ganger, brukt opp grensen for i år - så ikke foreslå det). Jeg sliter med å orke å dusje, så ser ikke hva slags jobb jeg skulle hatt? Har tenkt på ting som korrekturleser, undertekster på filmer etc, skrive artikler for en avis, spilltester og sånne ting - men da må man jo ha utdannelse. Og det går jo ikke for meg. Da tar du kontakt med fastlegen din og ber om møte angående uføre. Etter 6år med aap ville jeg vært inne på uføre om du ikke blir bedre. Anonymous poster hash: 2ba0f...532 Men hva skal de søke basert på da? Har jo ingen diagnoser fysisk som kan gi ufør (bare typ astma, allergi, "kanskje fibromyalgi" som det står), og jeg mener jo at det er det fysiske som er verst. Asperger syndrom har jeg lært meg å leve med. Fikk ikke vite det før nylig, så det har jo ikke gjort noen forskjell at jeg har fått diagnosen. Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #9 Skrevet 3. november 2014 Vil nevne at det er mulig å ta videregående skole og annen utdanning på nett, da behøver du ikke dusje og ut av huset for å lære, og du kan ta det i det tempoet du klarer. Men du må ikke gi deg før du får en ordentlig diagnose! Det er jo utrolig viktig, ikke bare når det gjelder ufør men også for eventuell behandling og at du skal føle deg bedre. Anonymous poster hash: be9ec...67d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #10 Skrevet 3. november 2014 Vil nevne at det er mulig å ta videregående skole og annen utdanning på nett, da behøver du ikke dusje og ut av huset for å lære, og du kan ta det i det tempoet du klarer. Men du må ikke gi deg før du får en ordentlig diagnose! Det er jo utrolig viktig, ikke bare når det gjelder ufør men også for eventuell behandling og at du skal føle deg bedre. Anonymous poster hash: be9ec...67d Vet at det går an å ta utdanning på nett - men man må jo stille på eksamen... Jeg vet aldri hvilke dager jeg klarer å komme meg ut av døren så er redd for å miste eksamen. Det koster jo også penger og man får studielån vel? Har en venninne som har gjort dette, og hun har studielån på 40.000 kr. Jeg får det ikke til å gå rundt fra før av.. Ellers tenker jeg jo mest på etter videregående... Kan vel ikke akkurat ta diverse utdannelser på nett. For eksempel forskerutdannelse kan man vel ikke ta på nettet? Har selvfølgelig mer enn alt i verden lyst på en diagnose! Har grått i frustrasjon flere ganger hos legen, men alt tar så mye tid... Ventetider, vet ikke, usikker, diffust, for mye symptomer, for lite symptomer, uenigheter mellom flere leger osv... Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #11 Skrevet 3. november 2014 Vet at det går an å ta utdanning på nett - men man må jo stille på eksamen... Jeg vet aldri hvilke dager jeg klarer å komme meg ut av døren så er redd for å miste eksamen. Det koster jo også penger og man får studielån vel? Har en venninne som har gjort dette, og hun har studielån på 40.000 kr. Jeg får det ikke til å gå rundt fra før av.. Ellers tenker jeg jo mest på etter videregående... Kan vel ikke akkurat ta diverse utdannelser på nett. For eksempel forskerutdannelse kan man vel ikke ta på nettet? Har selvfølgelig mer enn alt i verden lyst på en diagnose! Har grått i frustrasjon flere ganger hos legen, men alt tar så mye tid... Ventetider, vet ikke, usikker, diffust, for mye symptomer, for lite symptomer, uenigheter mellom flere leger osv... Anonymous poster hash: 37048...f29 https://www.nks.no/alle-studier mange studier du kan ta på vgs, men selvfølgelig må du få diagnose først for å vite behandling osv. før du eventuelt tenker på hva du kan gjøre i fremtiden. les litt på nette om fybromialgi kanskje det er verdt å prøve "Best vitenskapelig bevis for lindring finnes for fysisk trening. Det er også vist at medisiner av gruppen trisykliske antidepressiver kan være nyttig selv om man ikke er deprimert. Medisinen (sarotex) har en smertelindrende og søvnforbedrende effekt som er vist å være nyttig for noen. " nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/ulike-muskelsykdommer/fibromyalgi-oversikt-1193.html?page=5 lykke til i alefall Anonymous poster hash: 197bc...82f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #12 Skrevet 3. november 2014 https://www.nks.no/alle-studier mange studier du kan ta på vgs, men selvfølgelig må du få diagnose først for å vite behandling osv. før du eventuelt tenker på hva du kan gjøre i fremtiden. les litt på nette om fybromialgi kanskje det er verdt å prøve "Best vitenskapelig bevis for lindring finnes for fysisk trening. Det er også vist at medisiner av gruppen trisykliske antidepressiver kan være nyttig selv om man ikke er deprimert. Medisinen (sarotex) har en smertelindrende og søvnforbedrende effekt som er vist å være nyttig for noen. " nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/ulike-muskelsykdommer/fibromyalgi-oversikt-1193.html?page=5 lykke til i alefall Anonymous poster hash: 197bc...82f Men legen virker liksom ikke så interessert i å finne ut så mye. Det er veldig lang ventetid for å sjekkes for revmatisme, og det virker som han mener jeg bare skal ha det helt jævlig i mellomtiden.. Aner ikke hva jeg skal si til han. Har forøvrig vært syk (som dette) i ca 10 år, men det har jo ikke skjedd så mye så klarer liksom ikke tro at det skal komme noen løsning i nærmeste fremtid... Når det gjelder fibromyalgi så står det bare kanskje (regner med jeg ikke får de medisinene før jeg er sjekket for om det faktisk er en annen revmatisk lidelse (som jeg anser som sannsynlig ettersom det er leddene og ikke musklene som verker). Har prøvd trening og er i aktivitet hver dag - har ikke hjulpet. Er henvist til reumatolog på nytt pga mangelfull undersøkelse ++, men det er som sagt laaang ventetid. Om jeg har revmatisme ser jeg ingen annen løsning enn at jeg har noe i tillegg, men det virker han ikke så giret på å finne ut av... Holder på å bli gal her.. Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #13 Skrevet 3. november 2014 Vet at det går an å ta utdanning på nett - men man må jo stille på eksamen... Jeg vet aldri hvilke dager jeg klarer å komme meg ut av døren så er redd for å miste eksamen. Det koster jo også penger og man får studielån vel? Har en venninne som har gjort dette, og hun har studielån på 40.000 kr. Jeg får det ikke til å gå rundt fra før av.. Ellers tenker jeg jo mest på etter videregående... Kan vel ikke akkurat ta diverse utdannelser på nett. For eksempel forskerutdannelse kan man vel ikke ta på nettet? Har selvfølgelig mer enn alt i verden lyst på en diagnose! Har grått i frustrasjon flere ganger hos legen, men alt tar så mye tid... Ventetider, vet ikke, usikker, diffust, for mye symptomer, for lite symptomer, uenigheter mellom flere leger osv... Anonymous poster hash: 37048...f29 Er du for dårlig til å ta eksamen den dagen, så får du legeerklæring på det og så forsøker du igjen senere. NAV dekker utdanning hvis du får det godkjent under AAP og da behøver du ikke ta opp studielån. Etter videregående finnes det også mange utdannelser å velge mellom, men innen den tid har du kanskje en diagnose, kanskje får du behandling, hvem vet! Læring er aldri bortkastet uansett. Det finnes noen muligheter der ute, men mye kommer ann på deg selv, du må ønske å finne dem. Lykke til, vet det kan være veldig tungt å være dårlig! Anonymous poster hash: be9ec...67d 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #14 Skrevet 3. november 2014 Er du for dårlig til å ta eksamen den dagen, så får du legeerklæring på det og så forsøker du igjen senere. NAV dekker utdanning hvis du får det godkjent under AAP og da behøver du ikke ta opp studielån. Etter videregående finnes det også mange utdannelser å velge mellom, men innen den tid har du kanskje en diagnose, kanskje får du behandling, hvem vet! Læring er aldri bortkastet uansett. Det finnes noen muligheter der ute, men mye kommer ann på deg selv, du må ønske å finne dem. Lykke til, vet det kan være veldig tungt å være dårlig! Anonymous poster hash: be9ec...67d Har lyst til å finne de, men sånn som 3 år med videregående på internett når jeg sovner etter 16 sider i en krimbok ser jeg som litt vanskelig å ta fatt på (jeg sover veldig mye, sovner omtrent hver gang jeg legger meg ned)... Har jo lyst, det er ikke det, men jeg er redd for å mislykkes og jeg ser bare ikke hvordan det skal gå... Tusen takk likevel <3 Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #15 Skrevet 3. november 2014 Har lyst til å finne de, men sånn som 3 år med videregående på internett når jeg sovner etter 16 sider i en krimbok ser jeg som litt vanskelig å ta fatt på (jeg sover veldig mye, sovner omtrent hver gang jeg legger meg ned)... Har jo lyst, det er ikke det, men jeg er redd for å mislykkes og jeg ser bare ikke hvordan det skal gå... Tusen takk likevel <3 Anonymous poster hash: 37048...f29 Veit ikkje kva eg skal seie, men ville berre gje deg ein klem TS! Anonymous poster hash: 68dfe...ab6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #16 Skrevet 3. november 2014 Går selv overtid på AAP og har vært i systemet før den ordningen kom også. Jeg har vært innom x antall praksis tiltak, utredninger opp og i mente, samt rehabiliteringsopphold. Det er et helvete å søke ufør, i alle fall når man ikke vil, men må og i tillegg blir uglesett av NAV. Leger og spesialister mener nok er nok, jeg har flere diagnoser, men NAV ser kun på alder og mener jeg er for ung. Tydligvis vet de mer enn meg, for jeg visste ikke at man kunne velge å ikke bli syk i ung alder Lykke til med å komme gjennom nåløyet! Anonymous poster hash: 93270...d38 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #17 Skrevet 3. november 2014 Veit ikkje kva eg skal seie, men ville berre gje deg ein klem TS! Anonymous poster hash: 68dfe...ab6 Tusen takk for det Går selv overtid på AAP og har vært i systemet før den ordningen kom også. Jeg har vært innom x antall praksis tiltak, utredninger opp og i mente, samt rehabiliteringsopphold. Det er et helvete å søke ufør, i alle fall når man ikke vil, men må og i tillegg blir uglesett av NAV. Leger og spesialister mener nok er nok, jeg har flere diagnoser, men NAV ser kun på alder og mener jeg er for ung. Tydligvis vet de mer enn meg, for jeg visste ikke at man kunne velge å ikke bli syk i ung alder Lykke til med å komme gjennom nåløyet! Anonymous poster hash: 93270...d38 Er akkurat det her jeg bekymrer meg for.. Stakkars deg !!! Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #18 Skrevet 3. november 2014 Har lyst til å finne de, men sånn som 3 år med videregående på internett når jeg sovner etter 16 sider i en krimbok ser jeg som litt vanskelig å ta fatt på (jeg sover veldig mye, sovner omtrent hver gang jeg legger meg ned)... Har jo lyst, det er ikke det, men jeg er redd for å mislykkes og jeg ser bare ikke hvordan det skal gå... Tusen takk likevel <3 Anonymous poster hash: 37048...f29 Jeg ser den TS! Beklager, jeg burde tenkt meg litt mer om før jeg svarte og ikke insinuert at du ikke ønsket å finne løsninger, jeg vet jo veldig lite om din situasjon. Når det gjelder det med å mislykkes så er det en ille følelse, men prøv å tenk på det slik: hvis det skjer, så er det også et viktig skritt på veien. Hvis du tenker ut forslag til skånsomme tiltak som du kan legge frem for saksbehandler så slipper du kanskje å bli dårligere av selve utprøvingen i det minste! Håper det gir litt mening. Anonymous poster hash: be9ec...67d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #19 Skrevet 3. november 2014 Jeg ser den TS! Beklager, jeg burde tenkt meg litt mer om før jeg svarte og ikke insinuert at du ikke ønsket å finne løsninger, jeg vet jo veldig lite om din situasjon. Når det gjelder det med å mislykkes så er det en ille følelse, men prøv å tenk på det slik: hvis det skjer, så er det også et viktig skritt på veien. Hvis du tenker ut forslag til skånsomme tiltak som du kan legge frem for saksbehandler så slipper du kanskje å bli dårligere av selve utprøvingen i det minste! Håper det gir litt mening. Anonymous poster hash: be9ec...67d De fleste jeg snakker med sier at min situasjon er relativt umulig. :/ Saksbehandler på nav vet ikke hva hun skal gjøre med meg når legen ikke er så hypp på diagnose og hun ikke får gjort så mye da. Hun har sagt vi skal vente med praksis til jeg finner ut hva det er, men klarer som sagt ikke tro at de noen gang skal finne ut hva som er galt.. :/ Ja, ser det du sier. Men for å få utdannelse dekt av nav må man ha legeerklæring som beskriver hvorfor man ikke har/kan fullføre ordinært løp, og i mangel på diagnose så har jeg ikke mulighet til det. Ergo: Om jeg stryker taper jeg penger jeg ikke har. TROR jeg. Det er sånn jeg har skjønt det iallefall. Takk for svar! Anonymous poster hash: 37048...f29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #20 Skrevet 3. november 2014 Hva feiler det deg da? vondt i leddene? Anonymous poster hash: 2ba0f...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå