AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #1 Skrevet 2. november 2014 I vårt nærmiljø har det akkurat skjedd en alvorlig ulykke med en ungdom som bare skulle "eksperimentere litt". Det var en liten gjeng med ungdommer som hadde fått tak i LSD og tok dette. Dette er en gjeng som ikke vanligvis driver med stoff, men som har prøvd litt av og til. Nå ligger en av dem alvorlig skadet på sykehus, og blir kanskje aldri seg selv igjen. Vil ikke skrive akkurat hva han gjorde, for da blir det gjenkjent, men det er rimelig drøyt. For meg virker det som foreldre er opptatt av at barna ikke må begynne med narkotika, for da kan de bli avhengig. Men det er jo ikke det eneste gale som kan skje! For meg fremstår det som om denne gjengen mente at å prøve LSD ikke er noe verre enn å prøve hasj. Hasj er rimelig ufarlig for de aller fleste, mens LSD kan sende deg inn i en dyp og langvarig (i noen tilfeller kronisk) psykose. En psykotisk person har lite kontakt med virkeligheten, og kan gjøre de mest utrolige ting, som ikke har noen sammenheng med vedkommendes personlighet. Har dere snakket med ungdommene deres om narkotika? Vet de at det er forskjell på narkotika? Vet de at de bør holde seg unna psykedelika? Og vet de at det kan ha andre alvorlige bivirkninger annet enn at en blir avhengig? Alle ungdommer tenker "det skjer ikke meg" og derfor gjør de også ekstremt mye dumt. Men de burde få vite at det er stor forskjell på å eksperimentere med litt hasj, og å prøve livsfarlige stoffer som LSD. LSD fucker veldig veldig mye med hjernen. Og hjernen er du helt forbanna avhengig av for å fungere. Anonymous poster hash: 72976...7f3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #2 Skrevet 2. november 2014 Begynte allerede i år med min 8åring, fordi hun hadde fått med seg noe greier fra aviser i butikken. Men å beskrive forskjellen på hasj og LSD gjorde jeg ikke. Anonymous poster hash: 2d48b...da8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #3 Skrevet 2. november 2014 Jeg begynte tidlig å snakke om alkohol og narkotika. Satset på å ikke være for dramatisk, men hadde tilfeller i nabolaget det var greit å henvise til når det gjaldt senskader og utvikling av psykoser. Den ene av disse var opptatt av å fortelle barna om at de ikke burde rote seg inn i det samme som han hadde gjort og at skadene han hadde kom som følge av at han er tidligere misbruker. Anonymous poster hash: f14ab...dca
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #5 Skrevet 2. november 2014 dette starter man ikke med da ungen er blitt ungdom!! en annen nevner at h*n snakket med sitt barn allerede som 8-åring, kjempeviktig!! Da jeg var ungdom så nyttet det ikke hva mamma sa, og hun sa masse og tok meg med ned på politistasjonen for informasjon så fort jeg prøvde to trekk. Hun leste masse om tegn på nettet(dette er også viktig dere må vite hva dere snakker om/skal se etter+ slangutrykk) Men mamma begynte alt for sent, forebygging er MYE viktigere! Jeg hadde bestemt meg. Mamma gav meg ikke den oppveksten hun burde eller som jeg trengte, og da tenker sikkert alle at jammen jeg er god mot mitt barn. Mamma ønsket også det og hun gjorde sitt beste. Gode intensjoner er ikke nok i veldig mange tilfeller. Mamma tror hun har selvinnsikt og til en viss grad har hun det det er det folk rundt henne ser. Eller de fleste da. Så da hun ikke gav meg det grunnlaget jeg trengte for å ikke ønske å søke å dempe alt det vonde/takle problemene på den måten/feste så vilt nyttet det simpelthen ikke hva enn hun sa da jeg var ungdom.. Jeg har alltid min bakgrunn i bakhodet og kommer til å passe nøye på hvilke holdninger min datter utvikler rundt rusing. Dette vil jo også ha stor sammenheng med min egen eventuelle alkoholbruk om jeg begynner med det. Holdninger starter tidlig og det er alltid grunner til at en syns noe er greit, tiltrekkende eller gir en avsmak! Anonymous poster hash: 85f96...2e4
rosahelikopter Skrevet 3. november 2014 #6 Skrevet 3. november 2014 Her har jeg forklart i forhold angående jobbsammenheng, pga jeg skal jobbe med rusavhengige mennesker. Å føler det er rett å forklare til mitt barn som er 6å hva jobben innebærer. Har ikke gått inn på hva de forskjellige narkotikastoffene heter, men forklart litt av konsekvenser at dem blir syke av narkotika å må bo på et rehabiliteringssenter hvor jeg skal prøve å hjelpe så godt man kan å gjøre de friske. Men har i tillegg, forklart (prøvd) at det finnes andre ting man kan bli rusavhengige på.
Gjest Ive Lina Skrevet 3. november 2014 #7 Skrevet 3. november 2014 Ja, det har jeg gjort - mange ganger. Men dette er noe man må følge opp gjennom handling senere. Mange foreldre er utrolig naive og tror at det aldri kan skje deres barn. Men det kan skje alle, det har jeg sett på nært hold. Følg med de unge hele tiden. Bli kjent med vennene deres. Snakk åpent med barna hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå