AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #1 Del Skrevet 2. november 2014 Hei. Dere som er under utdanningen og jeg leser noen ganger at folk har valgt feil utdannelse og at dem ønsker å slutte midt i studie osv. Hvordan skal mann velge riktig studie? Det jeg har hørt at folk setter seg og skrive ned hva man er interessert i.Men hvordan skal det gå an da? Hvis mann er interessert i yrke hvor det er kjempe lite jobb. Mener ikke at det er kjempe lite jobb at mann slipper å tenke på om par år er du fare for jobb fordi at dette yrket er ikke for å ha "sikker jobb" i mange år feks 20 år---> Jeg har mange interesser men det er så vanskelig å få det ut på papiret så jeg tenker å jobbe innen pc, ingeniør(noen av yrkene), eller holde på med bygg at mann kan sitte på pc`en å jobbe. Og som jeg skrev det er vanskelig å få det ut på papiret med en gang. Det er så vanskelig. Hvordan har dere valgt deres studie?. Hvordan? Beskriv det takk Anonymous poster hash: 3a054...4ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemø Skrevet 2. november 2014 #2 Del Skrevet 2. november 2014 Hvordan velge rett studie? Dette handler vel litt om det å kjenne seg selv. Personlig brukte jeg noen år på å velge, dette gjorde jeg ved å prøve ut noen av de yrkene jeg kunne tenke meg og sette meg godt inn i hva de ulike yrkene krevde. Det er også greit å sjekke ut de ulike universitetssidene på internett, her finner du ofte god informasjon om hva de ulike studiene er og hva det fører til. Det kan være greit å finne ut hva som er viktig for deg i et valg av utdanning. Karrieremuligheter, inntekt, trivsel, utviklingsmuligheter, garantert jobb? Mitt beste råd er å sette seg inn i mulighetene du har og finne ut hva som er viktig for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ungdomsakademiet Skrevet 3. november 2014 #3 Del Skrevet 3. november 2014 Det er kanskje veldig sjeldent man blir det man har lyst til å bli? Det som er veldig lite av i dag, er kontakt med næringslivet. Er du usikker, så kanskje ta en tur til noen firmaer som kan være interessente for deg og høre med de hva slags utdanning de krever? Jeg ville uansett anbefale å ha et klart mål med studiene og fullføre det valget man gjør, med mindre man ikke bommer totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 3. november 2014 #4 Del Skrevet 3. november 2014 1. finn ut hva du er flink til. Er du kreativ? teknisk? analytisk? praktisk? 2. finn ut hvilke fagretninger og sammensetninger som samsvarer med overnevnte 3. finn ut hvilke i punkt 2 som det faktisk er kurant å få jobb innenfor og hvilket lønnsnivå du kan forvente 4. ta også hensyn til andre ting som kan bety mye for deg. Som mulighet for karriere? jobbsikkerhet? videre utdanning? om du ønsker å jobbe i hektiske miljøer eller ha muligheten til å jobbe mer privat i lengre eller kortere perioder. Fleksibel arbeidstid? At oppgaver blir gitt til deg eller at du styrer hverdagen mer selv? Å finne "drømmejobben" bør ikke handle så mye om å finne en jobb som lar deg leve av hobbyen din (da legger en opp til å bli skuffet), men å finne en jobb hvor en føler at en gjør det bra, at en kan leve godt av det, at en slipper usikkerhet og ustabile arbeidsmarked om du ikke liker ustabilitet osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #5 Del Skrevet 3. november 2014 Det kan være lurt å begynne å studere noe "bredt" som du kan få bruk for i mange sammenhenger. Så finner man ofte ut i løpet av det første studieåret om dette er noe for deg, eller om du vil velge en litt annen vei. Jeg byttet til et annet studie midt i studiet mitt, men har også hatt nytte av de studiepoengene jeg opparbeidet meg før byttet. Anonymous poster hash: ae219...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #6 Del Skrevet 3. november 2014 Kan vel si at jeg er omsorgs person og flink med barn, men det er ikke interessen min. Jeg trives svært godt i studie, og syns at pedagogikk er spennende, men dette er ikke en interesse jeg hadde før jeg startet studie. Vil bare si at interesse er relevant, men litt dumt å basere alt bare på det slik de fleste rådgivere på videregående ville jeg skulle. Tenk heller hva du er flink til og hva slags person du er, og også hva trenger samfunnet at du skal være? Er du utadvent eller ikke? Dette er en slags faktor spørsmål, men den er litt begrensende. En innadvent person kan godt jobbe med mennesker. Vil du ha jobb du kan utvikle deg i eller vil du ha trygge rammer? vil du være den som gir seg selv til jobben og nesten aldri får fritid ? hva er viktig for deg? penger? status? utfordring? venner? familie? Anonymous poster hash: 2cd0e...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allthatjazz Skrevet 3. november 2014 #7 Del Skrevet 3. november 2014 Først og fremst må du finne ut hvem du er, hva du er god til, og du bør ha en viss idé om hva du vil ha i fremtiden. Duger en årslønn på 400 000 eller vil du nærmere millionen? Hvor er det gode jobbmuligheter og hvor har samfunnet behov for deg? Vil du delta i karriere-karusellen eller vil du bare ha en sikker jobb? Vil du jobbe i grupper eller alene? Jobbe med mennesker eller tall? Kontor eller mer på beina? Eller en kombinasjon? Som en nevner over her er det greit å tenke at hobbyen din er hobbyen din og ikke jobben din. Selvfølgelig er det kjempefint med folk som jobber innenfor kultur/idrett o.l., men det er begrenset med yrker hvor du får bruk for graden din innenfor kunsthistorie/filmvitenskap/filosofi eller lignende. Det sagt er det selvsagt mulig med et godt nettverk, en god porsjon flaks og at du er en ildsjel uten like. Personlig ville jeg valgt noe annet, men jeg liker å ha et (så langt det går) oversiktlig bilde av fremtiden min. I tillegg er lønnen så dårlig innenfor min hobby at det ikke er aktuelt for meg, de trenger folk som brenner mer for det. Min vei Jeg er oppvokst med en lærer og en lagerarbeider til foreldre, og er derfor vant til å ha en forholdsvis romslig økonomi, men med begrensinger på mange områder. Penger er altså ikke avgjørende for meg, men det er det for mange andre, og dette er noe du bør ha et avklart forhold til. Etter vgs gikk jeg rett ut i jobb fordi jeg var veldig usikker på hva jeg ville, og var innom tanken på alt fra fysikk til reklame. Er ikke av typen som er interessert i å skaffe meg mer studielån enn nødvendig, og siden jeg nå har endt opp med en retning som sannsynligvis ender med at jeg jobber kommunalt er jeg veldig glad for det. Jeg hadde på merkelig vis fått karret meg til gode karakterer på vgs, til tross for minimal motivasjon, så jeg hadde det meste av muligheter. Via jobben på bensinstasjon fant jeg ut at jeg faktisk likte å jobbe med mennesker, det til tross for at jeg aldri kunne tenkt meg det tidligere, og etter et par år der begynte jeg å stake ut veien videre. Tok noen tester på nett for å se at jeg ikke var helt på jordet angående hva jeg som person kunne tilby, og undersøkte mye på nett og via samtaler med yrkesaktive hva som kunne være rett vei for meg å gå. Det jeg vet om meg er at jeg er empatisk, sosial, omsorgsfull og at jeg er hardfør. Fra tidligere hadde jeg erfaring fra å jobbe med barn på leir og ved å lære opp praktikanter fra en avrusingsavdeling i nærheten av stallen jeg hadde ekstrajobb på. Jeg fant ut at dette var noe jeg var mer interessert i og går per dags dato på barnevernpedagogstudiet med mål om å jobbe i institusjon, med det mer langsiktige målet å jobbe med unge rus-avhengige. Om det er der jeg ender opp vet jeg ikke, men jeg har i det minste funnet feltet hvor jeg kan trives i en del år fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #8 Del Skrevet 4. november 2014 Hei ts her! Jeg må bare takke der av mitt hjerte for tips/hjelp dere har skrevet.. Mye mye gode tips jeg kan begynne å se på å fokusere på. Men jeg har fått annen stort problem og angsten er der ekstremt stort. Men først må jeg ta studiekompetanse og det tenkte jeg via nettskole. Det er ikke den store problemet men det er også problem. Jeg holder på å slite med engelsk. Siden engelsk må mann ha og problemet er bare at jeg ikke kan skrive godt riktig engelsk. Det er bare mye vanskelige ord og setninger. Hvis annen person hadde kommet til meg å spurt meg på engelsk så hadde jeg ikke kunnet å svare. Jeg får bare angst og bare bare "redd" til å svare. Kanskje jeg kommer til å drite på meg med engelsken og hvis noen sier at engelsk er enkelt da tar dem stort feil! Å skrive og snakke = vanskelig for meg men når jeg hører/ser på film eller noen andre snakker da forstår jeg veldig mye. Hvordan få ut frykten eller hva skal jeg kalle det. Tusen takk Ts Anonymous poster hash: 8ead6...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #9 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg tror ikke man vet hva som er riktig studie før man har begynt. Ofte er det veldig annerledes enn hva man hadde sett for seg. Hos meg stod valget mellom to studier. Startet først på det ene, gikk ett år, før jeg hoppe over på det andre. Er fortsatt ikke sikker på om jeg er "på rett plass", men jeg skal fullføre og få denne utdannelsen uten å kaste vekk for mye tid. Så jeg tror nesten du bare må følge magefølelsen og begynne et sted. Anonymous poster hash: f6f6d...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #10 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg tar å kopiere det på nytt jeg. Siden den teksten jeg skrev var litt alt for lang. Jeg holder på å slite med engelsk. Siden engelsk må mann ha og problemet er bare at jeg ikke kan skrive godt riktig engelsk. Det er bare mye vanskelige ord og setninger. Hvis annen person hadde kommet til meg å spurt meg på engelsk så hadde jeg ikke kunnet å svare. Jeg får bare angst og bare bare "redd" til å svare. Kanskje jeg kommer til å drite på meg med engelsken og hvis noen sier at engelsk er enkelt da tar dem stort feil! Å skrive og snakke = vanskelig for meg men når jeg hører/ser på film eller noen andre snakker da forstår jeg veldig mye. Hvordan få ut frykten eller hva skal jeg kalle det. Ts Anonymous poster hash: 8ead6...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #11 Del Skrevet 4. november 2014 Hvilken studie var det? og hvilken er det du skal fullføre . Ts Jeg tror ikke man vet hva som er riktig studie før man har begynt. Ofte er det veldig annerledes enn hva man hadde sett for seg. Hos meg stod valget mellom to studier. Startet først på det ene, gikk ett år, før jeg hoppe over på det andre. Er fortsatt ikke sikker på om jeg er "på rett plass", men jeg skal fullføre og få denne utdannelsen uten å kaste vekk for mye tid. Så jeg tror nesten du bare må følge magefølelsen og begynne et sted. Anonymous poster hash: f6f6d...ea7 Anonymous poster hash: 8ead6...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemø Skrevet 5. november 2014 #12 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg tar å kopiere det på nytt jeg. Siden den teksten jeg skrev var litt alt for lang. Jeg holder på å slite med engelsk. Siden engelsk må mann ha og problemet er bare at jeg ikke kan skrive godt riktig engelsk. Det er bare mye vanskelige ord og setninger. Hvis annen person hadde kommet til meg å spurt meg på engelsk så hadde jeg ikke kunnet å svare. Jeg får bare angst og bare bare "redd" til å svare. Kanskje jeg kommer til å drite på meg med engelsken og hvis noen sier at engelsk er enkelt da tar dem stort feil! Å skrive og snakke = vanskelig for meg men når jeg hører/ser på film eller noen andre snakker da forstår jeg veldig mye. Hvordan få ut frykten eller hva skal jeg kalle det. Ts Anonymous poster hash: 8ead6...720 Finn deg ei lettlest engelsk bok å les! Her lærer du setningsoppbygging, grammatikk og du får en bedre engelskforståelse. Les gjerne noen avsnitt høyt for deg selv innimellom. Da blir du trygg på uttale og får en generelt bedre selvtillit. Se tv serier og filmer uten tekst! Da må du aktivt jobbe med engelsken, slik at kunnskapen blir litt mer "automatisk". På denne måten blir engelsk litt lettere tilgjengelig og dermed lettere å bruke. Gjør du dette på fritiden, samtidig som du tar et nettstudie for å få generell studiekompetanse, vil du nok oppleve å få en økt selvtillit som følge av at du har tilegnet deg bedre engelsk kompetanse. Det er bunn i grunn arbeid! Man får til det mest utrolige om man legger ned hardt arbeid Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #13 Del Skrevet 6. november 2014 Hei ts her! Jeg må bare takke der av mitt hjerte for tips/hjelp dere har skrevet.. Mye mye gode tips jeg kan begynne å se på å fokusere på. Men jeg har fått annen stort problem og angsten er der ekstremt stort. Men først må jeg ta studiekompetanse og det tenkte jeg via nettskole. Det er ikke den store problemet men det er også problem. Jeg holder på å slite med engelsk. Siden engelsk må mann ha og problemet er bare at jeg ikke kan skrive godt riktig engelsk. Det er bare mye vanskelige ord og setninger. Hvis annen person hadde kommet til meg å spurt meg på engelsk så hadde jeg ikke kunnet å svare. Jeg får bare angst og bare bare "redd" til å svare. Kanskje jeg kommer til å drite på meg med engelsken og hvis noen sier at engelsk er enkelt da tar dem stort feil! Å skrive og snakke = vanskelig for meg men når jeg hører/ser på film eller noen andre snakker da forstår jeg veldig mye. Hvordan få ut frykten eller hva skal jeg kalle det. Tusen takk Ts Anonymous poster hash: 8ead6...720 Har du en annen opprinnelig nasjonalitet? Setningsoppbygningen din virker litt spesiell og har endel grammatiske feil - lurer enkelt og greit på om dette har en relevans til problemene dine innenfor engelsk språk også? Hvis du henger deg opp i og forsøker å gjøre språket ditt mer "avansert" og kronglete enn du strengt talt er komfortabel med og har evner til vil jeg anbefale deg å senke skuldrene og heller forsøke å skrive litt enklere. Anonymous poster hash: 1dac1...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå