Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 26. juni 2002 #1 Del Skrevet 26. juni 2002 Det er nå funnet ut at lette former for angst og depresjon er omtrent dobbelt så vanlig blant kvinner som blant menn, mens mer alvorlige psykiske lidelser (slik som schizofreni, manisk-depressiv lidelse og psykoser) er like vanlig blant begge kjønn. De vanligste årsakene til psykiske lidelser er arvelige faktorer, fødselsskader, hjerneskader, oppvekstvilkår, miljø, overgrep i barndommen. Men hvorfor er det slik at kvinner blir fortere deprimert enn menn?! Det er kanskje fordi kvinner skal være "perfekte" på alle områder - både hjemme og i arbeidslivet. Når helgen kommer og mannen stresser ned og legger seg ned på sofaen med potetgull, øl og fjernkontrollen i nær beliggenhet, begynner kvinnen med husvask og rydding. Jeg sier ikke at det alltid er slik, men som oftest. Kvinner bryr seg også mer. De bryr seg mer om hvilken farge det er på gardinene, hvilke planter det er i vinduskarmen, hvor sukkerskålen skal stå, osv. Altså en mye mer stressende hverdag enn menn. Hva mener DU? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 26. juni 2002 #2 Del Skrevet 26. juni 2002 Depresjon hos menn er et mørketall. Kvinner tar ofte lettere kontakt med lege og støtte apparat generelt enn det menn gjør. Det er kanskje derfor menn topper selvmordsstatistikkene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 26. juni 2002 #3 Del Skrevet 26. juni 2002 Hvorfor? Er det fordi menn er redde for å innrømme at de har et problem? Synes dette er et vanskelig tema... finnes så mange grunner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 26. juni 2002 #4 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg tror ikke det er riktig å påstå at kvinner skal være mer "perfekte" enn menn. Jeg mener menn i like stor grad som kvinner blir utsatt for krav og forventninger, både av seg selv og fra omgivelsene, som kvinner. At kvinner er mer deprimerte enn menn i følge statistikkene, tror jeg har mer med forskjell i kvinners og menns måte å takle problemer på - kvinner søker utover og etter hjelp hos andre, mens menn er "selvhjulpne" og søker i seg selv. Det er igjen et resultat av forventingene menn har til seg om styrke og selvstendighet, kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2002 #5 Del Skrevet 26. juni 2002 Vibeke har helt rett her. Selv om statistikken sier noe, er det ikke demred sagt at det er sånn. Menn og kvinner er forskjellige, noe vi har viss helt fra tidenes morgen. Kvinner har lettere for å innrømme problemer, de er flinkere til å snakke for seg og har lettere for å åpne seg for andre. Menn derimot, vil helst holde ting for seg selv, lide i det stille. De vil, som Vibeke sier, klare dette selv - fordi de er "store, sterke" menn som alltid klarer alt. Selvmordsstatistikken viser at det er aller flest menn som tar sitt eget liv. Det er disse som sitter hjemme med problemene sine og ikke tør å snakke med noen om det. De ser på det som et nederlag. Til slutt føler de seg både ensomme og svake, fordi de ikke klarte å fikse det på egenhånd. Løsningen da blir å ta sitt eget liv. Statistikkene blir laget ut fra hvor mange som oppsøker lege på grunn av psykiske problemer. Og det er fler kvinner enn menn som tar kontakt med støtteapparatene. Det med psykotiske lidelser, manisk depressive lidelser osv. kommer nok av at de er mye lettere å oppdage. Folk rundt må være blinde om de ikke ser at det er unormalt å oppføre seg på den måten. Derfor er det ofte familie og venner som kontakter støtteapparatet når slike sykdommer dukker opp. Folk med hallusinasjonssykdommer klarer ikke å ta vare på seg selv om de er sterk angrepet, og det er det umulig for andre å ikke oppdage. I motsetning til angst og depresjon som jo er en "usynlig" sykdom på mange måter. De aller fleste er flinke til å skjule det, eller holder seg unna andre. Da er det jo ingen som ser hva som foregår. I det hele tatt - slike statistikker lyver ofte, og viser ikke reelle tall i forhold til hvordan situasjonene ofte er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 26. juni 2002 #6 Del Skrevet 26. juni 2002 javel så statestikken lyver? Vi må ikke glemme at kvinner er mestere i å skape problemer... lage krisemaksimeringer... en kvinne kaster ut et problem...venninnene fanger den opp, overdriver lager værre historie... og slik bygger dem hverandres tragedier opp i være.... akkurat som et klister av et virvarr av kaos og motgang sitter kvinnene fast... Se bare på tråden "skal du demonstrere ".... frykten og redselen overgikk hverandre... ja vi skal holde oss laaaangt unna oslo.... og hva skjedde? Ingenting. Kvinner klarer å finne problemstillinger ut av ingenting, skape frykt for seg selv og sine likesinnete, galskapen evner ingen begrensing, når en kvinners tankeflukt først slår rot hever den seg langt over fornuften. Det må i sannhet være slitsomt å være kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 26. juni 2002 #7 Del Skrevet 26. juni 2002 Alle mennene som tar livet av seg gjør det i pur glede? Nei, damene har svart på alle sp.mål allerede, og de har helt rett... Generelt: KVinner går til lege og får hjelp, menn sitter inne med det og flere tar livet sitt... Videre er detm in tese at kvinner tåler mer enn menn før de "bukker uender". Dette viser flere tester i militæret også!.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 26. juni 2002 #8 Del Skrevet 26. juni 2002 ...mens menn flest går bekymringsfritt igjennom livet og kræsjlander når det dukker opp problemer som aldri har steifet dem engang... Da blir det slitsomt å være mann da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas Skrevet 26. juni 2002 #9 Del Skrevet 26. juni 2002 Menn og kvinner har ulikt attribusjonsmønster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 26. juni 2002 #10 Del Skrevet 26. juni 2002 :o HÆ? Der mistet du meg... Hva mener du med det Tomas? (Føler meg litt dum men ....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hope (ikke innlogget) Skrevet 26. juni 2002 #11 Del Skrevet 26. juni 2002 Waco: De kvinnene du tenker på er de som sitter hjemme og ikke har noe som helst å tenke på enn seg selv og sine "problemer". Det finnes dem også, og det vet jeg. Det er de kvinnene som vier sitt liv til sladder og elsker å lage store problemer ut av ingenting for at folk skal synes synd på dem. Patetisk, men sant! De kvinnene jeg tenker på er de som faktisk har problemer og som faktisk forsøker å gjøre noe med det. Hope Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 26. juni 2002 #12 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg må si meg enig med Lasse her.. Thomas, hva mente du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #13 Del Skrevet 26. juni 2002 Ja, jeg skal være enig i at menn holder problemer for seg selv (deriblandt meg selv). Men det er da ingenting å skjemmes for! Ofte vil man greie opp i problemene alene og det gir både dybde, selvinnsskt og styrke. Det å fly rundt og prate med alle og enhver har aldri gitt meg noe. Kunne aldri tenkt meg å gå til psykolog heller. Ikke det at jeg ikke tør, men jeg har bare ikke lyst. Jeg vet at det aldri hadde gitt meg noe! Videre er detm in tese at kvinner tåler mer enn menn før de "bukker uender". Dette viser flere tester i militæret også!.... Vel.........Det spørs hvilke problemer som blir "presentert" for dem. Kvinner tåler visst mindre sosialt stress enn det menn gjør (familieproblemer osv.) En ting har iallefall jeg lært meg her i livet, og det er at allt er bare midlertidig. Også ditt eget liv! (selv om det høres litt morbid ut, så skremmer det meg ikke). Allt har også en utvei! Nullet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 26. juni 2002 #14 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg sier meg enig med Hope her, jeg... Og Thomas: hva mente du?? Ha en fortreffelig regnværsdag, dere!!!!! *hopper opp og ned i fryd over det fine været* :D :D :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 26. juni 2002 #15 Del Skrevet 26. juni 2002 Nullet... Hvordan vet du så sikkert at det ikke hadde gitt deg noe hvis du ikke har prøvd? Det er ikke psykologen som gjør jobben, vet du, men deg selv. De du snakker med hjelper deg bare på veien... kanskje de kan hjelpe deg til å se sider av deg selv du ikke visste du hadde. Psykologen er ingen person som kommer med løsninger. De må man se selv. Jeg tror det er lurt for folk som sliter å ha noen å snakke med. Om ikke annet er det ofte lurt å lufte ting for andre for å ikke føle seg så fryktelig ensom... Jeg synes bare du var litt vel skråsikker. Er du sikker på at du vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #16 Del Skrevet 26. juni 2002 Nullet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #17 Del Skrevet 26. juni 2002 Æsj....feil nå igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #18 Del Skrevet 26. juni 2002 ATT DET GÅR AN!!!!!!! Jeg skullehatt premie......... Nullet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #19 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg-må- begynne-på-barneskolen-til-høsten-igjen-for-å-lære-meg-å-skrive! Nullet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 26. juni 2002 #20 Del Skrevet 26. juni 2002 En ting har iallefall jeg lært meg her i livet, og det er at allt er bare midlertidig. Også ditt eget liv! (selv om det høres litt morbid ut, så skremmer det meg ikke). Allt har også en utvei! Sånn tenker jeg også. Og til nå har det alltid gått opp etter at jeg har värt langt nede. Det som skremmer meg er om jeg forstår det selv den dagen jeg ikke klarer å komme meg opp selv. Det er jo ikke sikkert at man innser at man ikke klarer det selv denne gangen, men trenger hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå