Gå til innhold

Hvor mye skal naboen bestemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La meg først si at jeg alltid har prøvd å holde et godt forhold til naboene. Jeg har svelget mine kameler med et smil. Men nå føler jeg at en av naboene kanskje bryr seg litt mye.

Jeg er ikke noen ivrig hageeier, men har nå et par blomsterbed for at det skal se pent ut utenfor huset. Nærmeste nabo er nesten fanatisk når det gjelder hagen, der pyntes og pusles det. Rundt oss har vi enorme trær som står på andre naboers eiendom. Disse kaster enorme mengder løv. Løvet er rett ut en plage, og jeg bruker mye tid på å samle det opp og pakke det ned. Prøver å få det unna, men ofte kommer masse av det ned etter at hageavfallsmottaket har stengt. Da må jeg pakke det i sekker som blir stående ute over vinteren. På vårparten må jeg ta den utrivelige jobben med å få kjørt bort våte sekker med halvråttent løv. Fordi løvet er en plage jeg må håndtere hvert år har jeg pleid å bruke noe av løvet for å dekke blomsterbeddene mine mot kulden. Når det blir vått blir det liggende til snøen kommer. Det har hendt at det har blitt liggende litt løv ellers også, det er grenser for hvor mange sekker jeg kan ha stående.

Nå har jeg fått beskjed av naboen at jeg må fjerne alt løvet fordi "det er stygt å se på. Alle snakker om det" (sitat slutt). Om alle snakker om det vet jeg nå ikke, for h*n var veldig redd for at de andre naboene skulle høre noe. Det hører med i historien at h*n er kjent for å lage bråk.

Naboen har kanskje to sekker løv å ta seg av i året, jeg har minst 15 - 20 sekker.

Jeg skulle forstått at naboene hadde klaget hvis jeg hadde to åpne bilvrak og en vaskemaskin i hagen. Men litt løv?

Hvor mye skal en egentlig bøye seg for naboene? Hvor mye kan de egentlig bestemme?

Anonymous poster hash: 51ec2...3e3
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha, nei du lille venn. La naboen få skravle i vei. Hvis det plager h*n, så får h*n komme og samle det selv. Det er tross alt ikke dine trær.

Fra spøk til revolver. Nei, naboen din kan ikke pålegge deg å fjerne det. Litt løv skader da ingen

Anonymous poster hash: 0bbd3...839
  • Liker 18
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har jo ikke lyst til å være den kjipe naboen som er en torn i andres øye, men denne gangen følte jeg meg overkjørt.

H*n kan være veldig skarp og ubehagelig, men jeg har ikke lyst til å la dette mennesket diktere hvordan jeg har det. Men jeg begynte å lure på om det var jeg som ikke klarte å følge de sosiale normene når jeg ble angrepet på dette.

Godt å se at det er andre som har et avslappet forhold til det også. Det er jo bare løv...det blir til jord om det får ligge. Ellers har jeg det ryddig utendørs.

• Liker 1
Skrevet

Om naboene mine klager, så får de brette opp ermene og sette i gang selv.

• Liker 2
Skrevet

Skal bare si deg at det er MYE VERRE med naboer som spionerer på privatlivet i åresvis og ligger og lurer i svingen og kommer ut for å håne deg med jevne mellomrom. ondt blod assom. skulle ønske man kunne bo på en øde øy og få tilkjørt mat i passende diettske mengder. hvor kan man rømme fra alt ondt blod. jeg bare resignerte totalt jeg assom. sammen med min verste mobber i åresvis etc. jaja. jeg er visstnok syksik syk da. har fått helt feile diagnoser. var apatisk av angst som liten. helt apatisk.

Skrevet

Har du hørt om å kompostere løv?

Å hjelpes hva folk kan lage tråder og problemer ut av!

Anonymous poster hash: 98c78...8f4

• Liker 2
Skrevet

Naboen din er en idiot.

• Liker 2
Skrevet

Med et smil kunne du jo bedt denne "fantatikeren" om å rake løvet selv, i og med at det ikke er dine trær det kommer fra kunne jo h*n likså godt raka selv om det var så sjenerende ;)

Eller kanskje du kunne hørt med naboen som faktisk eier disse trærne om h*n kunne raka noe av løvet eller i det minste tatt seg av sekkene du sitter igjen med.

Men om du ikke bryr deg med løvet så er det jo din hage og du gjør som du vil. Det er jo ikke snakk om bilvrak som du sier og naboen får bare innfinne seg med at ikke alle har et like kjærlig forhold til hage ;)

Skrevet (endret)

Kjør over løvet med gressklipperen, og la det ligge. Da vil meitemarker og andre nedbrytere i løpet av vinteren ta seg av det slik at plenen din blir fin og frisk OG du slipper å kjøre det bort. Det er det de gjør på Ringve botaniske hage, og jeg antar at de har peiling.

Edit: Naboen skal du selvfølgelig ikke bry deg med, men dersom h*n klager kan du si at du gjør som de proffesjonelle gartnerene på Ringve.

Endret av Sølvrosen
  • Liker 11
Skrevet

La løvet ligge :) Det er din have og du som bestemmer.

Skrevet (endret)

Kan ikke la sånne folk styre ditt liv og din eiendom, bare fordi de er litt mugne. Det er jo det største problemet at folk jatter med. Be naboen passe sine egne saker klart og tydelig.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

La meg først si at jeg alltid har prøvd å holde et godt forhold til naboene. Jeg har svelget mine kameler med et smil. Men nå føler jeg at en av naboene kanskje bryr seg litt mye.

Jeg er ikke noen ivrig hageeier, men har nå et par blomsterbed for at det skal se pent ut utenfor huset. Nærmeste nabo er nesten fanatisk når det gjelder hagen, der pyntes og pusles det. Rundt oss har vi enorme trær som står på andre naboers eiendom. Disse kaster enorme mengder løv. Løvet er rett ut en plage, og jeg bruker mye tid på å samle det opp og pakke det ned. Prøver å få det unna, men ofte kommer masse av det ned etter at hageavfallsmottaket har stengt. Da må jeg pakke det i sekker som blir stående ute over vinteren. På vårparten må jeg ta den utrivelige jobben med å få kjørt bort våte sekker med halvråttent løv. Fordi løvet er en plage jeg må håndtere hvert år har jeg pleid å bruke noe av løvet for å dekke blomsterbeddene mine mot kulden. Når det blir vått blir det liggende til snøen kommer. Det har hendt at det har blitt liggende litt løv ellers også, det er grenser for hvor mange sekker jeg kan ha stående.

Nå har jeg fått beskjed av naboen at jeg må fjerne alt løvet fordi "det er stygt å se på. Alle snakker om det" (sitat slutt). Om alle snakker om det vet jeg nå ikke, for h*n var veldig redd for at de andre naboene skulle høre noe. Det hører med i historien at h*n er kjent for å lage bråk.

Naboen har kanskje to sekker løv å ta seg av i året, jeg har minst 15 - 20 sekker.

Jeg skulle forstått at naboene hadde klaget hvis jeg hadde to åpne bilvrak og en vaskemaskin i hagen. Men litt løv?

Hvor mye skal en egentlig bøye seg for naboene? Hvor mye kan de egentlig bestemme?

Jeg hadde en gang i tiden en nabo med to bilvrak, dog var det tørketrommel og ikke vaskemaskin som sto i hagen :fnise:

Med andre ord, fremstår det helt sprøtt å legge seg opp i løvet i hagen til naboen...

Anonymous poster hash: 3e526...948

Skrevet

Godt ikke naboen din har sett vår hage. Det er en natur hage med masse ugress. Kaninhuset som blåste ned i en storm er nå fjernet, men det vil ta litt tid før det er en hage der.

Anonymous poster hash: 4d97a...1c7
Skrevet

Litt løv - eller 15-20 sekker... :fnise:

Ikke helt enig med deg selv her. Men altså, hvis plastsekkene med løv blir liggende hele vinteren er det da mye bedre å ikke pakke løvet i sekker i det hele tatt. Støtter plenklippertrikset.

Anonymous poster hash: 30c29...498
Skrevet

Vi bruker plenklippertrikset. Og det er superlurt! Da får plena de masse naturlig gjødsel, og den blir veldig grønn og fin. Vår plen er mye grønnere enn naboens, så det funker :-)

Sånn ellers har jo ikke naboen noe med å legge seg borti hvordan du steller din hage. Vi har noen hobbygartnere i nabolaget, men de er heldigvis superhyggelige. De har aldri kommentert vår hage, selv om vi ikke har 100 blomsterbed og prydbusker i alle slags former.

Anonymous poster hash: f7c45...8a3

Gjest Margit Spat
Skrevet

Så lenge det er generelt i orden hos deg, og du ikke har et hagehold som medfører stor fare for miljøforurensning, skadedyr eller andre store ulemper har ikke naboen noe han skulle ha sagt.

Når han tar det opp med deg, bare smil og si at det blir liggende. Han har ingen grunnlag å true deg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...