Manamana Skrevet 2. november 2014 #1 Skrevet 2. november 2014 Jeg planlegger å gi kjæresten en tur til Italia i julegave. Jeg tenker på en 5 dagers tur i januar. Jeg har satt opp en liste over ting vi skal gjøre de forskjellige dagene, men ingen av oss har vært her før, så jeg lurer derfor på om det jeg har planlagt virker realistisk og tilstrekkelig: Dag 1: Fly fra Oslo til Roma, deretter tog fra Roma til Venezia. Gondoltur på kvelden. *Overnatting i Venezia* Dag 2: Hele dagen i Venezia, der vi på kvelden tar tog videre til Pisa. *Overnatting i Pisa* Dag 3: Pisa, hovedsakelig for å se det skjeve tårnet i Pisa. *Overnatting i Pisa* Dag 4: Tog fra Pisa og tilbake til Roma. Colosseum. *Overnatting i Roma* Dag 5:Nyte siste dag i Roma, så fly hjem på kvelden fra Roma til Oslo. Trenger all den hjelpen jeg kan få På forhånd, takk
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #2 Skrevet 2. november 2014 Jeg planlegger å gi kjæresten en tur til Italia i julegave. Jeg tenker på en 5 dagers tur i januar. Jeg har satt opp en liste over ting vi skal gjøre de forskjellige dagene, men ingen av oss har vært her før, så jeg lurer derfor på om det jeg har planlagt virker realistisk og tilstrekkelig: Dag 1: Fly fra Oslo til Roma, deretter tog fra Roma til Venezia. Gondoltur på kvelden. *Overnatting i Venezia* Dag 2: Hele dagen i Venezia, der vi på kvelden tar tog videre til Pisa. *Overnatting i Pisa* Dag 3: Pisa, hovedsakelig for å se det skjeve tårnet i Pisa. *Overnatting i Pisa* Dag 4: Tog fra Pisa og tilbake til Roma. Colosseum. *Overnatting i Roma* Dag 5:Nyte siste dag i Roma, så fly hjem på kvelden fra Roma til Oslo. Trenger all den hjelpen jeg kan få På forhånd, takk Hmm. Det er vel kortere fra milano til venezia enn det er fra roma til venezia. Ville kanskje flydd inn i Milano og tatt buss derfra til Venezia? Anonymous poster hash: d87cd...ca8
Manamana Skrevet 2. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2014 Hmm. Det er vel kortere fra milano til venezia enn det er fra roma til venezia. Ville kanskje flydd inn i Milano og tatt buss derfra til Venezia? Anonymous poster hash: d87cd...ca8 At jeg ikke har tenkt på det! Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #4 Skrevet 2. november 2014 Høres veldig stressende ut. Med bare fem dager vil over halvparten av tiden gå med på tog, fly, buss. Og Venezia kan være ganske surt og kaldt i januar. Ikke sikkert gondolturen blir helt slik du forestiller deg. Når det er sagt, så er Venezia ganske fint utenfor sesong når det ikke er stappfullt av folk.Anonymous poster hash: 3aed6...18a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #5 Skrevet 2. november 2014 Dette var et veldig tett program!! Blir helt stressa av bare å se alt som skal rekkes. Jeg ville holdt meg til maks to steder på en så kort tur. Dumt å bruke masse tid på reising..Anonymous poster hash: d420d...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #6 Skrevet 2. november 2014 Hadde heller dratt til Firenze enn til Pisa, ihvertfall. Og heller tatt gondoltur når det er litt varmere i været. Anonymous poster hash: d17b7...72b 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #7 Skrevet 2. november 2014 Høres spennende ut, men syns som de andre at det høres ut som mye tid går med til å reise. Vi var i Roma og Venezia på en uke, og syns det var helt greit med fire dager i Roma og tre i Venezia. Kanskje det holder med to-tre steder? Et tips er å bo på et av hotellene som ligger rett ved togstasjonen i Venezia, og ligge unna de som ligger i de trange gatene. Så mange som vandret desperat rundt i smugene med koffertene sine på leting etter riktig hotell! Om man kommer med toget er det flere hoteller et steinkast unna stasjonen, og på den måten sparer man litt tid. Anonymous poster hash: f7e37...5f5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #8 Skrevet 2. november 2014 Jeg vil forøvrig også anbefale å vente til våren med turen om det er mulig? Samtlige av byene er mye finere da!Anonymous poster hash: d420d...0ca
Kvist Skrevet 2. november 2014 #9 Skrevet 2. november 2014 (endret) Har dere bare fem dager hadde jeg holdt meg til Roma. Ting tar tid og noe av sjarmen med Italia er jo at livet går littegranne saktere enn her i Norge. Fem dager er ikke nok til å få med seg høydepunktene i Roma engang. Og selv om italienske tog er ganske effektive er de gjerne stappfulle, for varme eller for kalde, nedtagget og lukter alt annet enn romantikk. Jeg hadde ikke villet ha halve kjæresteturen på sånne tog. I Roma anbefalerer jeg Trastevere, finn et lite hotell eller B&B her så har dere et godt utgangspunkt. Det er et kjempekoselig område med mye uteliv, og gangavstand til omtrent alt. Gå på palatinerhøyden. Drikk kjempedyr kaffe med utsikt til Pantheon og hvis det regner en dag prøv å få noen dråper på dere gjennom hullet i midten. Spis lunsj på piazza dei fiori. Gå opp spansketrappen, og fortsett videre oppover/innover, da er du plutselig i et Roma med mye mindre turister. Kjøp gelato og finn en trapp og sett dere helt nede ved elven, flere av broene er veldig vakre sett nedenfra. Og ellers bare nyt byen, atmosfæren og hverandre. Ahh, nå vil jeg også dra... Glemte å legge til at drar du til Venezia i januar er sannsynligheten for å oppleve Acqua alta ganske stor. Og med tanke på at byen ikke har kloakksystem er det en usjarmerende opplevelse. Endret 2. november 2014 av Kvist
Dolce Skrevet 2. november 2014 #10 Skrevet 2. november 2014 Selv om du velger en ganske "stressende" reiseplan: Bytt for all del ut Pisa med Firenze! Det er mye, mye mer å se i Firenze, og du sparer ganske mange timers reise. Det går hurtigtog fra Venezia og Milano til Firenze, og fra Firenze til Roma. Ta med varme klær, og husk at hotellrom i Italia kan være ganske mye kaldere enn det vi er vant med i Norge. Det er for eksempel veldig sjeldent med varme i badegulvet. Så ta med/kjøp tøfler! Ellers er jeg enig med Kvist: Jeg ville klart valgt å holde meg i Roma alle 5 dagene....
Dolce Skrevet 2. november 2014 #11 Skrevet 2. november 2014 Og selv om italienske tog er ganske effektive er de gjerne stappfulle, for varme eller for kalde, nedtagget og lukter alt annet enn romantikk. Jeg hadde ikke villet ha halve kjæresteturen på sånne tog. Dette er ikke nødvendigvis riktig. Høyhastighetstogene og Freccia-togene har til dels meget bra standard. Lokaltogene derimot kan være ganske "rufsete". Jeg anbefaler sterkt høyhastighetstoget Italo mellom Roma-Firenze-Venezia. Det kan ihvertfall ikke kalles hverken kaldt, nedtagget eller stinkende. Og det er veldig ofte gode pristilbud på billetter. http://www.italotreno.it/EN/Pages/default.aspx
Kvist Skrevet 2. november 2014 #12 Skrevet 2. november 2014 Dette er ikke nødvendigvis riktig. Høyhastighetstogene og Freccia-togene har til dels meget bra standard. Lokaltogene derimot kan være ganske "rufsete". Ahh, da har jeg nok bare vært uheldig den ene gangen jeg tok høyhastighetstog, for det lignet på lokaltog med finere seter.
Dolce Skrevet 2. november 2014 #13 Skrevet 2. november 2014 Ahh, da har jeg nok bare vært uheldig den ene gangen jeg tok høyhastighetstog, for det lignet på lokaltog med finere seter. Det har du nok. Vi er i Italia 5-6 ganger årlig (gjennom 20 år), og har reist mye med tog. Aldri opplevd noe negativt på Frecciatogene eller høyhastighetstogene. Stort sett høyere standard enn NSB. Og mye mer presise Men reiser man på budsjett, er oftest (ikke alltid) lokaltogene billigere. Og de kan være både kalde, nedtaggete og ukomfortable. Men kan likevel by på herlige opplevelser. Som å havne i en 6-mannskupé med en italiensk familie og selvfølgelig da bli invitert på en fantastisk lunsj som mammaen hadde med seg en i diger kurv.
Aviale Skrevet 2. november 2014 #14 Skrevet 2. november 2014 Hvorfor ikke ta flyet rett til Venezia? Jeg reiste i Italia i sommer, og da var returbillett fra Venezia faktisk billigere enn Roma. Også enig i at dette virker som en alt for stressende plan. Ville holdt meg til Venezia og Roma, så vidt jeg husker er det et godt stykke fra Venezia til Pisa. Hvorfor bruke så mye reisetid bare for å se et tårn? Da er det bedre å ha mer tid til å rusle i gatene i Roma syns jeg
Kvist Skrevet 2. november 2014 #15 Skrevet 2. november 2014 Vi er i Italia 5-6 ganger årlig (gjennom 20 år), ... Nå ble jeg skikkelig misunnelig kjenner jeg. Så heldig du er. Jeg elsker Italia, men har ikke råd til å dra dit oftere enn en gang i året omtrent.
Dolce Skrevet 2. november 2014 #16 Skrevet 2. november 2014 Nå ble jeg skikkelig misunnelig kjenner jeg. Så heldig du er. Jeg elsker Italia, men har ikke råd til å dra dit oftere enn en gang i året omtrent. Hehe, sitter faktisk nå og planlegger neste tur. Det blir minst nok en uke til før 2014 er omme. Vurderer 3 dager i Roma og 4 dager i Toscana (eller omvendt), sånn tidlig i desember en gang ;-)
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #17 Skrevet 3. november 2014 Hvorfor ikke ta flyet rett til Venezia? Jeg reiste i Italia i sommer, og da var returbillett fra Venezia faktisk billigere enn Roma. Også enig i at dette virker som en alt for stressende plan. Ville holdt meg til Venezia og Roma, så vidt jeg husker er det et godt stykke fra Venezia til Pisa. Hvorfor bruke så mye reisetid bare for å se et tårn? Da er det bedre å ha mer tid til å rusle i gatene i Roma syns jeg Det går stort sett ikke fly direkte dit på vinteren, da det er helt utenfor sesong. Ville anbefalt å heller dra på våren Vi drar til Italia et par ganger i året, og eneste stedet vi drar på vinteren er Milano for å shoppe...Anonymous poster hash: d420d...0ca
gustav Skrevet 3. november 2014 #18 Skrevet 3. november 2014 Hei! Leser at flere anbefaler å besøke Venezia på varmere årstider. Jeg har vært der i juli, september og januar. Og elska det hver gang. Sett bort ifra at det alltid føles bedre ut å kunne gå med kortarma fremfor jakke, må jeg si at temperaturen i januar var forholdsvis behagelig (rundt 0 de dagene vi var der iallefall) og i og med at byen er tilnærma fritt for trær og annet grønt, ser den rimelig lik ut sommer som vinter. Kanskje tilmed endel hakk mer romantisk / mystisk med lett tåke over kanalene, og man slipper å gå i kø overalt God tur!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #19 Skrevet 3. november 2014 Hvordan er det i Roma i januar, dere som har vært der? Vurderer en langhelg. Anonymous poster hash: d17b7...72b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå