corky Skrevet 2. november 2014 #1 Del Skrevet 2. november 2014 Jeg skal gå til innkjøp av bil for å bruke til kjøring i Oslo. Det må være en driftssikker bil, helst nyere enn 2009, pris burde ikke være over 80 000,- og den må være billig i drift. Jeg vurderer en Toyota IQ, er det noen her som har erfaring med dem? Har Toyota Avensis fra før og har vært veldig fornøyd med både bilen og servicen hos Toyota, så føler meg trygg med merket. Tar gjerne i mot tips om evt andre biler også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #2 Del Skrevet 2. november 2014 Det er en grunn til at jeg verken kjører eller sitter på med den type småbiler, sikkerhet om du skal bli påkjørt av en buss, trikk eller lastebil/trailer. Minibilene blir potetmos, menneskene får skader de gjerne ikke får i større og mer kraftige biler. Du vet hvordan du selv kjører, men du har ingen garanti for hvordan andre oppfører seg i trafikken.Anonymous poster hash: 2c4ba...19c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corky Skrevet 2. november 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 2. november 2014 Det er en grunn til at jeg verken kjører eller sitter på med den type småbiler, sikkerhet om du skal bli påkjørt av en buss, trikk eller lastebil/trailer. Minibilene blir potetmos, menneskene får skader de gjerne ikke får i større og mer kraftige biler. Du vet hvordan du selv kjører, men du har ingen garanti for hvordan andre oppfører seg i trafikken.Anonymous poster hash: 2c4ba...19c Vel, bilen jeg har sett på har fått fem av fem stjerner av Euro NCAP så den går da for å være en sikker bil. Uansett, jeg har en stor og trygg stasjonsvogn, så det var ikke egentlig sikkerheten jeg lurte på i denne tråden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 3. november 2014 #4 Del Skrevet 3. november 2014 Vel, bilen jeg har sett på har fått fem av fem stjerner av Euro NCAP så den går da for å være en sikker bil. Uansett, jeg har en stor og trygg stasjonsvogn, så det var ikke egentlig sikkerheten jeg lurte på i denne tråden. IQ er nok en bra bil kvalitetsmessig. Tror ikke du trår feil på det punktet. Servicehefte og rustfrie eksemplar vil nok gjøre nytten lenge. Litt spesielt er det dog at IQ og Aygo er likt utstyrt mtp motor og men IQ er dyrere selv om den er mindre. Men så er vel også Aygo egentlig en franskmann. Bare mtp på at man får "lite" bil for pengen men IQ skulle jo være et teknologisk utstillingsvindu som skulle profilere Toyota så de ble priset høyt. Når det gjelder disse NCAP stjernene så er det litt rart at en Volvo XC70 og IQ begge har 5 stjerner og derfor like trygge, noe som ikke er logisk. Tror noe av årsaken er at i NCAP testen tester man like biler. Dvs småbil mot småbil. Så 5 stjerner er ikke like gode stjerner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corky Skrevet 3. november 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 3. november 2014 IQ er nok en bra bil kvalitetsmessig. Tror ikke du trår feil på det punktet. Servicehefte og rustfrie eksemplar vil nok gjøre nytten lenge. Litt spesielt er det dog at IQ og Aygo er likt utstyrt mtp motor og men IQ er dyrere selv om den er mindre. Men så er vel også Aygo egentlig en franskmann. Bare mtp på at man får "lite" bil for pengen men IQ skulle jo være et teknologisk utstillingsvindu som skulle profilere Toyota så de ble priset høyt. Når det gjelder disse NCAP stjernene så er det litt rart at en Volvo XC70 og IQ begge har 5 stjerner og derfor like trygge, noe som ikke er logisk. Tror noe av årsaken er at i NCAP testen tester man like biler. Dvs småbil mot småbil. Så 5 stjerner er ikke like gode stjerner. Nei jeg skjønner jo at den ikke kan sammenlignes med fks en Volvo når det kommer til sikkerhet. Men når den har testet som den trygg ift størelse, så er jo det bare positivt siden jeg uansett må ha en liten bil. Har tittet på både IQ og Aygo hos Toyota, og i følge selgeren i butikken er visst Aygo rene blikkboksen, både når det kommer til interiøs og kjøreegenskaper sammenlignet med IQ (og Aygo var nyere og dermed dyrere, så han kunne lett solgt på fks størelse). Jeg tenker å kjøpe 2010 modell eller noe, til rundt 90 000 kroner. Er det noen som har peiling på hvor mye en slik bil omtrentlig vil tape seg per år? Hva man evt får igjen for den etter fire år eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 3. november 2014 #6 Del Skrevet 3. november 2014 Nei jeg skjønner jo at den ikke kan sammenlignes med fks en Volvo når det kommer til sikkerhet. Men når den har testet som den trygg ift størelse, så er jo det bare positivt siden jeg uansett må ha en liten bil. Har tittet på både IQ og Aygo hos Toyota, og i følge selgeren i butikken er visst Aygo rene blikkboksen, både når det kommer til interiøs og kjøreegenskaper sammenlignet med IQ (og Aygo var nyere og dermed dyrere, så han kunne lett solgt på fks størelse). Jeg tenker å kjøpe 2010 modell eller noe, til rundt 90 000 kroner. Er det noen som har peiling på hvor mye en slik bil omtrentlig vil tape seg per år? Hva man evt får igjen for den etter fire år eller noe? Vanskelig å tippe. Sjekk andre biler som er eldre eller generelle tabeller fra f.eks leaseplan. De er størst på leie og lever av slike beregninger. Men ca.15% verdtiap pr år + 60 øre pr.km er noe som er innenfor toleransen. Veit at toyota snakker opp IQ og aygo ned. Aygo er et samarbeidsprosjekt med b.a citroen. Så den finnes 3 versjoner og er ikke "ekte" toyota ifølge enkelte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
electric_trond Skrevet 5. november 2014 #7 Del Skrevet 5. november 2014 har du sett på elbiler? jeg kjøpte selv en liten elbil mest for moro tidligere i år og er blitt helt frelst. En ok think er innenfor ditt busjett, elbil er en fryd å frese rundt i byen med og veldig billig i drift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applestore Skrevet 5. november 2014 #8 Del Skrevet 5. november 2014 Har tittet på både IQ og Aygo hos Toyota, og i følge selgeren i butikken er visst Aygo rene blikkboksen, både når det kommer til interiøs og kjøreegenskaper sammenlignet med IQ (og Aygo var nyere og dermed dyrere, så han kunne lett solgt på fks størelse). Korrekt! IQ'en virker mye veldig mye mer sikker enn Aygo. Jeg har kjørt begge bilene. Gå for en IQ om du skal ha en liten men sikker ( i forhold til størrelse) IQ'en virker ikke liten å sitte i, med mindre du snur deg og ser i baksetet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #9 Del Skrevet 5. november 2014 Vanskelig å tippe. Sjekk andre biler som er eldre eller generelle tabeller fra f.eks leaseplan. De er størst på leie og lever av slike beregninger. Men ca.15% verdtiap pr år + 60 øre pr.km er noe som er innenfor toleransen. Veit at toyota snakker opp IQ og aygo ned. Aygo er et samarbeidsprosjekt med b.a citroen. Så den finnes 3 versjoner og er ikke "ekte" toyota ifølge enkelte. Aygo, Citroen og Peugeot har samarbeidet om bilene. Alle tre merkene er like med unntak av kosmetiske ulikheter. Aygo fra Toyota er den dyreste av dem. Anonymous poster hash: 2c4ba...19c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #10 Del Skrevet 6. november 2014 Nei jeg skjønner jo at den ikke kan sammenlignes med fks en Volvo når det kommer til sikkerhet. Men når den har testet som den trygg ift størelse, så er jo det bare positivt siden jeg uansett må ha en liten bil. Har tittet på både IQ og Aygo hos Toyota, og i følge selgeren i butikken er visst Aygo rene blikkboksen, både når det kommer til interiøs og kjøreegenskaper sammenlignet med IQ (og Aygo var nyere og dermed dyrere, så han kunne lett solgt på fks størelse). Jeg tenker å kjøpe 2010 modell eller noe, til rundt 90 000 kroner. Er det noen som har peiling på hvor mye en slik bil omtrentlig vil tape seg per år? Hva man evt får igjen for den etter fire år eller noe? Eg har aygo,og er fornøyd Anonymous poster hash: 1e00b...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ive Lina Skrevet 6. november 2014 #11 Del Skrevet 6. november 2014 Sist jeg hadde bilen på service så fikk jeg en VW Up som leiebil. Den var skikkelig snasen og god å kjøre, men jeg følte meg temmelig liten på motorveien Kjører en SUV til vanlig så det var "litt" forskjell. Men om jeg skulle hatt en liten bil til bykjøring så kunne jeg godt valgt en UP. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå