Gå til innhold

Er dette normalt for en på 1,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille på 1,5 år har ikke sovet sammenhengende på over et halvt år. Kan våkne fire-fem ganger på natta. Oftest er det smokken, men nå de siste mnd våkner han og gråter til jeg tar han opp og inn i vår seng. Prøver jeg å få han til å sovne igjen i sin egen seng så holder han det gående i flere timer og ingen av oss får noe søvn. I vår seng sovner han etterhvert men jeg får ikke sove for han ligger urolig og sparker/krafser meg på hånda i søvne. Dette begynner å bli utrolig slitsomt for det går utover hverdagen. Jeg er arbeidsledig men søker jobb. Men jeg tenker på at jeg kan jo ikke ha en jobb om dette fortsetter. Hvor skal jeg få overskudd til å jobbe i fra? Far jobber og trenger den søvnen han kan få. Er det noe jeg gjør feil og kunne gjort annerledes? Har som sagt prøvd nå i et halvt år å få han til å sovne igjen i sin egen seng men har gitt opp siden da kan vi likesågodt stå opp etter et par timer.

Anonymous poster hash: b557a...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lille på 1,5 år har ikke sovet sammenhengende på over et halvt år. Kan våkne fire-fem ganger på natta. Oftest er det smokken, men nå de siste mnd våkner han og gråter til jeg tar han opp og inn i vår seng. Prøver jeg å få han til å sovne igjen i sin egen seng så holder han det gående i flere timer og ingen av oss får noe søvn. I vår seng sovner han etterhvert men jeg får ikke sove for han ligger urolig og sparker/krafser meg på hånda i søvne. Dette begynner å bli utrolig slitsomt for det går utover hverdagen. Jeg er arbeidsledig men søker jobb. Men jeg tenker på at jeg kan jo ikke ha en jobb om dette fortsetter. Hvor skal jeg få overskudd til å jobbe i fra? Far jobber og trenger den søvnen han kan få. Er det noe jeg gjør feil og kunne gjort annerledes? Har som sagt prøvd nå i et halvt år å få han til å sovne igjen i sin egen seng men har gitt opp siden da kan vi likesågodt stå opp etter et par timer.

Ja, du gjør feil. Barnet forstår at du gir deg. Du må sette av tre-fire (kanskje færre, kanskje fler dager) til å jobbe inn gode søvnrutiner. Har du snakket med helsesøster om ett opplegg du kan følge?

Anonymous poster hash: 677ad...af1

Skrevet

Er barnet undersøkt av lege? Barn med oppvåkninger og våkentid på natta kan ha astma. Selv om de ikke piper i pusten eller er forkjøla.

Spørsmålet er og om barnet får tilstrekkelig med utfordringer på dagtid og er trett nok når natta kommer.

Hva med å ha en ekstra barne seng på voksensoverommet eller en madrass på gulvet eller ekstra seng for voksne på barnerommet? Inntil denne oppvåkningsperioden er over.

Noe er det jo sommplager barnet og gjør at det trenger voksenkontakt.

Anonymous poster hash: 3a519...a47

Skrevet

Er barnet undersøkt av lege? Barn med oppvåkninger og våkentid på natta kan ha astma. Selv om de ikke piper i pusten eller er forkjøla.

Spørsmålet er og om barnet får tilstrekkelig med utfordringer på dagtid og er trett nok når natta kommer.

Hva med å ha en ekstra barne seng på voksensoverommet eller en madrass på gulvet eller ekstra seng for voksne på barnerommet? Inntil denne oppvåkningsperioden er over.

Noe er det jo sommplager barnet og gjør at det trenger voksenkontakt.

Anonymous poster hash: 3a519...a47

Meg som har kommentert over, jeg gikk utifra at barnet var friskt ift å innføre søvnrutiner på nytt..

Skrevet

Har dere mulighet til å sette inn en ekstra seng hos dere? Vi hadde nemlig samme problem her. Vi satte til slutt en gjesteseng inn til oss og lot henne få sove der om hun slo seg vrang (etter nesten to mnd med å prøve å få henne til å sovne hos seg selv). Det tok litt over en uke, og så sov hun natten gjennom hos seg selv :) jeg tror det handlet om at hun nå føler seg trygg på at hun får komme inn til oss om hun vil. Samoving fungerte ikke her heller. Det ble ikke søvn på noen av oss.

Skrevet

Takk for gode svar. Skal prøve å sette inn en seng hos oss :)

Skrevet

Hvorfor vil dere ikke prøve å få et barn på 1,5 år til å sove godt og trygt, i egen seng på eget rom?

Skrevet

Hvorfor vil dere ikke prøve å få et barn på 1,5 år til å sove godt og trygt, i egen seng på eget rom?

Føler at vi har prøvd så lenge nå, men det blir flere timer med gråting og ingen søvn på noen av oss

Skrevet

Føler at vi har prøvd så lenge nå, men det blir flere timer med gråting og ingen søvn på noen av oss

Hva har dere prøvd? Hvilken prosedyre bruker dere når dere går inn og ut til barnet?

Skrevet

Hva har dere prøvd? Hvilken prosedyre bruker dere når dere går inn og ut til barnet?

Vi går inn, snakker rolig om det er våkent, og stryker på og holder i hånda. Men med en gang vi prøver å gå så våkner han til igjen. Ellers har vi prøvd å bare stryke på kinnet og si at nå er det natta og at nå må han sove, og så gå igjen. Men sånn kan vi holde på i evigheter. Vi har også gått inn og lagt han ned uten å si noen ting og så gå ut, og vi har prøvd å bare sitte på rommet for å se om han legger seg ned selv og sovner men det skjer ikke.

Skrevet

Vi går inn, snakker rolig om det er våkent, og stryker på og holder i hånda. Men med en gang vi prøver å gå så våkner han til igjen. Ellers har vi prøvd å bare stryke på kinnet og si at nå er det natta og at nå må han sove, og så gå igjen. Men sånn kan vi holde på i evigheter. Vi har også gått inn og lagt han ned uten å si noen ting og så gå ut, og vi har prøvd å bare sitte på rommet for å se om han legger seg ned selv og sovner men det skjer ikke.

Jeg ville hørt med helsesøster. Jeg brukte en dansk bok som het "God natt, sov godt" eller noe, etter to dager sov sønnen min i egen seng igjen. Var selvfølgelig tøft den første dagen, men ser jo nå i ettertid at den metoden virker bra. Vet at helsevesenet også har brukt denne metoden på barn med søvnvansker..

Skrevet

Vi har seng på barnets rom, brukte i starten å ha den inntill barnesenga så hun hørte oss. Etter hvert sov vi på andre siden av rommet. Sa bate "mamma/pappa er her" når hun ble urolig. Nå brukes den skjelden men brukes ved sykdom og tidlig morgenoppvåkning. Hun vil bare vite at vi er der (er to år) og at hun alltid er trygg og får ha oss om hun teenger. På denne måten slapp vi uvanen av at hun ble avhengig av å ligge tett inntil i vår seng men at hun likevel ble trygg og sov natta gjennom.

Jeg kunne dog ønske samsoving funka, siden det kan være koselig i teorien. Men med baby som roterer hele natta ble det umulig for oss og sove.

Anonymous poster hash: 9fe9c...9d4

Skrevet

Hvorfor må du absolutt prøve å få 1,5 åringer til å sove i egen seng på eget rom, da det fører til gråt i timesvis og det eneste som gjør at alle får sove er hvis barnet får være i nærheten av foreldrene?

er det virkelig så ille å ha et barn på deres rom i noen få uker/måneder ekstra?

Anonymous poster hash: ff7fa...c98

Skrevet

Hvorfor må du absolutt prøve å få 1,5 åringer til å sove i egen seng på eget rom, da det fører til gråt i timesvis og det eneste som gjør at alle får sove er hvis barnet får være i nærheten av foreldrene?

er det virkelig så ille å ha et barn på deres rom i noen få uker/måneder ekstra?

Anonymous poster hash: ff7fa...c98

Jeg forstod det som det var blitt et problem, særlig hvis mor skulle ut i jobb.

Skrevet

Jeg forstod det som det var blitt et problem, særlig hvis mor skulle ut i jobb.

Det er ikke det at det IKKE er koselig og sånn at han sover i vår seng, men det er som du over her sier, det kan bli et problem om jeg får meg en jobb. Jeg fungerer ikke med to-tre timers søvn bare.. :(

Skrevet

Det er ikke det at det IKKE er koselig og sånn at han sover i vår seng, men det er som du over her sier, det kan bli et problem om jeg får meg en jobb. Jeg fungerer ikke med to-tre timers søvn bare.. :(

Selvfølgelig er det kjempekoselig :) det jeg mente var at hvis det gikk utover din søvn og du ikke vet om du kan ut i jobb pga det, så var det blitt et problem som fort kan gå utover familien. Ingen tjener på at du er fryktelig trøtt og sliten pga lite søvn :)

Skrevet

Selvfølgelig er det kjempekoselig :) det jeg mente var at hvis det gikk utover din søvn og du ikke vet om du kan ut i jobb pga det, så var det blitt et problem som fort kan gå utover familien. Ingen tjener på at du er fryktelig trøtt og sliten pga lite søvn :)

Ja.. Jeg vet liksom bare ikke hvordan jeg kan løse det.

Skrevet

Ja.. Jeg vet liksom bare ikke hvordan jeg kan løse det.

Har du snakket med helsesøster ? :) De har ofte råd :) Det er veldig mange som sliter med dette, så mulig hun kan gi deg noen gode tips !

Skrevet

Har du snakket med helsesøster ? :) De har ofte råd :) Det er veldig mange som sliter med dette, så mulig hun kan gi deg noen gode tips !

Nei har ikke snakket med henne, får ta en tlf og bestille time :)

Skrevet

Nei har ikke snakket med henne, får ta en tlf og bestille time :)

Lurt :) Lykke til! Håper det går seg til, så du blir opplagt igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...