Gjest HjeLp? Skrevet 19. juli 2004 #1 Skrevet 19. juli 2004 Jeg er deprimert! :cry: Og jeg håper det er forbigående, jeg vil ikke til noen psykolog og jeg vil ikke gå på medikamenter. Bakgrunnen for depresjon er livssituasjon (jeg VET det vil bedre seg om ett år eller to) og et par omstendigheter som jeg trenger å komme over. Men det hjelper lite å vite at ting blir bedre når hverdagen er sååå tung og to dager virker som en evighet. Hva kan jeg gjøre? Jeg har hørt trening hjelper og har prøvd det i noen uker uten å merke mye forskjell. Noen andre forslag? Økonomi er veldig stram så ville satt pris på forslag som ikke koster skjorta.
Gjest Fighter Skrevet 19. juli 2004 #2 Skrevet 19. juli 2004 Snakk med fastlegen din. Trening er bra. Snakke åpent om problemene. Vil nok anbefale deg psykolog også.
Gjest HjeLp? Skrevet 19. juli 2004 #3 Skrevet 19. juli 2004 Fastlegen er ikke et tema, da jeg kjenner ham for godt (han er omtrent den eneste jeg kjenner her). Ei heller psykolog - det er lang venteliste og det er for dyrt (både å komme seg dit og for selve timene). Det er ikke store problemer jeg har. Men kombinert med en aldeles håpløs jobb som jeg ikke kan si opp (pga i en slags opplæringsfase) og veldig dårlig økonomi, samt at jeg bor på et bittelite sted jeg ikke kommer fra og har vanskelig for å få venner her, blir det tøft. Som sagt - det er en forbigående fase og jeg klarer fortsatt å stå opp om morgenen, såå ille er det ikke. Noe annet enn trening? Please ingen flere forslag om psykolog eller lege, ok?
Dru Skrevet 19. juli 2004 #4 Skrevet 19. juli 2004 Mye har med hvordan du tenker å gjøre. Kognitiv terapi er veldig utbredt i Danmark, og påstås å ha god effekt. Dette kan du fint gjøre selv, men det krever litt innsats. Det hele handler om å endre tankemønsteret ditt. Les denne siden, så får du noen gode tips om hvordan du kan begynne. Jeg har hatt god effekt av dette selv. Men det blir hva du gjør det til.
Englepusen Skrevet 19. juli 2004 #5 Skrevet 19. juli 2004 Hvilken form for trening har du prøvd da? Sliter med depresjon selv, uten noen spesiell grunn. Har begynt å sykle hver dag og føler at det hjelper litt. Får ihvertfall litt mer energi og orker mer. Nå har jeg faktisk blitt avhengig av den daglige sykkelturen og går og ser fram til den. Tror ikke jeg hadde fått samme effekten av f.eks. trening på helsestudio. Ellers har jeg hørt at Johannesurt, som du får kjøpt i helsekostbutikker, hjelper mot lett depresjon.
Gjest 1111 Skrevet 19. juli 2004 #6 Skrevet 19. juli 2004 Jeg har slitt med depresjon og trening på treningsstudio hjelper meg. har bare gått der i to uker og jeg kjenner allerede at psyken er bedre. men treningsstudio koster penger. Hva med yoga? avslappende og du får mer kontakt med deg selv, det er i alle fall min erfaring. en bok for yoga (eller pilates for den saks skyld) koster ikke så altfor mye og da kan du trene hjemme uten å betale for dyre timer. Ta tid til deg selv, lytt til behovene dine, og prøv mest mulig å gjøre de tingene du vet er godt for deg.
Carmen_ Skrevet 20. juli 2004 #7 Skrevet 20. juli 2004 Trening vil nok hjelpe på psyken din etterhvert vil jeg tro å håpe. Du kan evt prøve med litt "egenpleie" hjemme? Kjøp deg noen forskjellige type ansiktsmasker, ta ett fotbad og drikk en kopp grønn te mens du bare tenker på deg selv... Var kanskje ikke det beste rådet, men jeg syntes sånt er utrolig deilig i allefall
Gjest HjeLp? Skrevet 20. juli 2004 #8 Skrevet 20. juli 2004 Takk for svar. Skal fortsette å trene og kjøpe johannesurt neste gnag jeg er i byen. Noen som har noen tips mtp spesiell mat osv som kan hjelpe? Alle monner drar, særlig placebo-effekten skal være effektiv mot depresjon
Gjest allium Skrevet 20. juli 2004 #9 Skrevet 20. juli 2004 Ta tran og b-vitaminer. Og tenk en gang til over om du skal ta en tur til legen. Det er ikke flaut !
Hontas Skrevet 20. juli 2004 #10 Skrevet 20. juli 2004 For meg hjalp det aa svoemme regelmessig (hvis du svoemmer i sjoen/innsjoe koster ikke dette noe...) og aa gaa turer i marka. Det hjalp ogsaa veldig aa ha noen aa snakke med (og dette trenger ikke noedvendigvis vaere en lege eller psykolog) - kanskje en god venn, eller et familiemedlem du har et naert forhold til. For meg hjalp det ogsaa aa skrive dagbok, det er en form for egenterapi og kan hjelpe til aa sette ting i perspektiv. Haaper du finner noe som hjelper for deg, men vaer forberedt paa at det kan ta en stund foer ting blir lysere...
mulle Skrevet 20. juli 2004 #11 Skrevet 20. juli 2004 Hvis du er stødig i engelsk er kanskje dette noe for deg.. En cd som endrer tankemønsteret ditt, dette har jeg faktisk troen på: Mike Brecias side: www.thinkrightnow.com Sjekk den ut!
Gjest Anonymous Skrevet 20. juli 2004 #12 Skrevet 20. juli 2004 Jeg fikk en helt ny hverdag etter at jeg begynte med rosenterapi. Har selv vært deprimert og har hatt angst. Den er enda litt der men hemmer meg ikke slik som før. Du kan se på www.rosenmetoden.net
Gjest GreenSky Skrevet 20. juli 2004 #13 Skrevet 20. juli 2004 Hvorfor vil du ikke gå til lege/psykolog? Fin hjelp å få der. Ellers: - Johannesurt/Perikum - Omega 3 - Ginseng - Rosenrot Kan hjelpe. Sørg for å komme deg ut i dagslyset, trene, snakk med vennene dine for å få ut gørra, eller her.
Gjest GreenSky Skrevet 20. juli 2004 #14 Skrevet 20. juli 2004 Hvis det er akutt hjelper det med sigg, rødvin og sjokolade også.
Mathias Skrevet 20. juli 2004 #15 Skrevet 20. juli 2004 Hva med å bli med i et bedriftidretslag eller noe. Da treffer du folk også...
Gjest Eks-deppa Skrevet 21. juli 2004 #16 Skrevet 21. juli 2004 Depresjon er vanskelig å komme ut av på egenhånd, særlig fordi en depresjon lett kan være selvforsterkende. Kognitiv terapi, og det å lære seg noen teknikker for "riktig" tenking tror jeg er bra tips. Et begynnertips kan være å øve seg på å tenke på et favorittminne, eller et favorittsted når de mørke tankene prøver å ta overhånd. Mitt sted er en liten lysning i skogen rett ved hytta til bestemor som jeg virkelig elsker. Trikset er å se det helt klart for seg, og å øve seg på å framkallle stedet eller minnet slik at man "har det på lur" når man føler at men beveger seg inn i depressive tanker. Prøv også å se for deg hvor bra alt skal bli når livet blir litt lettere. Se for deg at du står der og smiler og har det bra. Tenk at du er den personen som står der og smiler. Det er virkelig viktig å prøve å vri hjernen vekk fra depressive tanker, og over på de positive. Du må også begynne å tenke at din situasjon ikke er så ille som du tror, det er depresjonen som gjør den verre enn den er, og når tankene om at alt er så vanskelig kommer, så si til deg selv at det ikke er sant, det er depresjonen som snakker. Selv om du er i en tøff situasjon, så hjelper det faktisk å prøve å ikke tenke altfor mye på det. Ihvertfall er det min erfaring - jeg har vært mye deprimert. Bestill for eksempel den CD'en det vises til. Jeg har ikke prøvd den, men jeg tror det er viktig å hjelpe hjernen til å tenke andre tanker, og da kan sånne hjelpemidler virkelig ha noe for seg. I en skikkelig bokhandel burde det også være mulig å finne noe - i selvhjelpshylla el.l. Hvis du orker å trene er det bare positivt. Lykke til.
punkyB Skrevet 21. juli 2004 #17 Skrevet 21. juli 2004 Er vel viktig å være aktiv slik at man ikke får for mye anldening til å la de vonde tankene komme fram. Har du sykkel dra ut på tur - eller gå/jogg tur. Besøk venner om du har noen. Bli med på aktiviteter det er tilbud om der du bor - nesten hva som helst bare det virker en smule interessant. Skaff deg noen hobby du kan holde på hjemme. Ta kurser o.l. ebnt. nettundervisning
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #19 Skrevet 22. juli 2004 Det går da vel an å gå til en annen lege- eller er det slik at man MÅ gå til fastlegen sin , om det er ting man ikke ønsker at denne skal vite om?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå