Gå til innhold

Ned i vekt- etter stagnering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en jente på 28 år, 160 høy og 54 kg. Jeg har spist ca 1500 kcal hver dag i 4 måneder nå. Lite utskeing i helgene. Om jeg skeier ut en dag, så kompenserer jeg ved å ikke spise noe neste dag, slik at totalen fortsatt er den samme pr uke.

Jeg var ikke så stor i utgangspunktet, veide 57-58 kg. Nå har jeg altså gått ned 3-4 kg, men merker at vekten har stått stille i over 1 måned.

Jeg tenker jeg skal starte på nutrilett shakes nå i 1 uke. Slik at jeg bare får i meg 200-400 kcal om dagen. Dette for å kicke vektnedgangen igjen.

Er det noen som vet om jeg vil legg på meg igjen, når jeg etter 1 uke, går tilbake til å spise 1500 kcal dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å spise mer?

Sist jeg var på slankern og lå rundt 14-1500 kcal daglig så stagnerte jeg ganske tidlig, og jeg prøvde å spise enda mindre. Funket ikke. Gikk mange uker på lavkalori uten at det rikket på seg. Så begynte jeg å spise mer, og raste ned de siste to kiloene med en gang.

Anonymous poster hash: 2d0c1...77e
Skrevet

Åh? Tror du det vil hjelpe å spise mer? Jeg trodde jeg måtte spise mindre. Jeg har lest flere steder at kvinner trenger i gjennomsnittet 2000-2200 kcal om dagen, men dette er gjennomsnittskvinnen. Jeg tenker at jeg er litt lavere, og er litt mindre. Så jeg tok sånn kaloritest, der sto det at energibehovet mitt for å holde vekten stabil er 1600 kcal per dag. Så jeg tenker at for å gå ned i vekt, må jeg ligge 500 kcal mindre, altså 1100 kcal. Men dette synes jeg blir veldig vanskelig.

Før jeg begynte å telle kalorier, tror jeg at jeg enkelte dager og opp til flere dager i uken spiste opp mot 3000-3500 kcal. Dette fordi jeg spiste en sjokolade plate og masse godteri hver dag. Bare dette var ca 1400 kcal + vanlig mat der mac donalds var middag flere dager i uken. Jeg var ikke noe særlig stor, siden jeg da veide 57-58 kg, men var litt ´´valpette´´.

Nå føler jeg at jeg har spist mye mindre enn det jeg gjorde før, men vekten stagnerer helt :( Vil ned til 51-52 kg før jul.

Gjest Runforit
Skrevet

Så planen er å sulte deg ned i vekt, fucke opp forbrenningen totalt ved å bryte ned muskelmassen og så lurer du på om du vil gå opp igjen i vekt etterpå(?) når du starter å spise normalt.

Ja, du VIL gå opp i vekt igjen. Enten det eller få en alvorlig spiseforstyrrelse om du ikke allerede er på vei ned i det spiralhelvete.

Stopp denne galskapen før den overtar livet ditt. Du skal aldri spise mindre en basalforbrenningen din og du skal ha mer de dagene du trener så kroppen får næring til å bygge seg opp. På den måten får du en fin balanse mellom muskler og fett slik at du får en stram, fit, veltrent og sunn kropp.

• Liker 1
Skrevet

Ja, men jeg tenker ikke å spise ´´normal´´ igjen. Jeg skal jo fortsette å spise 1500 kcal. Jeg har gått ned 3-4 kg av å spise 1500 kcal. Og det har gått sakte ja, fordi jeg er liten selv om jeg veide 57-58 kg før. Tiligere, spiste jeg langt over 2000 kcal hver dag, og holdt meg på 57-58 kg. Det har jeg gjort siden jeg var 20 år.

Og grunnen til at jeg vil mer ned i vekt, er fordi jeg raser av på overkroppen. Beina har begynt å stikke ut over brystet, men lårene mine er litt store fortsatt. Jeg vil bare at lårene skal bli litt mindre. 51 kg er ikke så ille.. Det er langt ifra spiseforstyrrelse. jeg ligger fortsatt på normalvektig selv om jeg er nede på 51 kg.

Gjest Chloe87
Skrevet

Hei! :) Det som funker for meg er å ha en dag i uken hvor jeg øker kalori inntaket litt. Send meg gjerne pm! :)

Skrevet

Ja, men jeg tenker ikke å spise ´´normal´´ igjen. Jeg skal jo fortsette å spise 1500 kcal. Jeg har gått ned 3-4 kg av å spise 1500 kcal. Og det har gått sakte ja, fordi jeg er liten selv om jeg veide 57-58 kg før. Tiligere, spiste jeg langt over 2000 kcal hver dag, og holdt meg på 57-58 kg. Det har jeg gjort siden jeg var 20 år.

Og grunnen til at jeg vil mer ned i vekt, er fordi jeg raser av på overkroppen. Beina har begynt å stikke ut over brystet, men lårene mine er litt store fortsatt. Jeg vil bare at lårene skal bli litt mindre. 51 kg er ikke så ille.. Det er langt ifra spiseforstyrrelse. jeg ligger fortsatt på normalvektig selv om jeg er nede på 51 kg.

Hvis målet ditt er at knoklene omtrent skal stikke ut fra huden, så har du allerede et forvrengt syn på hvordan en sunn og frisk kropp bør være. Jeg anbefaler at du tar kontakt med lege og får hjelp til å sette opp en kostholds- og treningsplan i stedet for å sulte deg selv til et sted kroppen din helt tydelig ikke ønsker å være.

Skrevet

Målet mitt er ikke at knoklene skal stikke ut- det er bare det at skjelett mitt er litt stor, så det skal ikke mye til før det stikker ut på overkroppen. Jeg har fortsatt mage som tyter ut og lår som passer i en S bukse. Jeg vil bare ned i XS. Det er ingen som sier at jeg er tynn, jeg har en slank figur. Så jeg er laaangt i fra et forvrengt bildet av meg selv.

Og spørsmålet mitt var om det vil fungere å sulte i EN uke, slik at vektnedgangen går sin gang igjen etterpå. Ellers spiser jeg jo 1500 kcal om dagen. Det er normal dagsbehov for flere med min høyde og vekt!

Men takk for svar alle sammen :)

Gjest Runforit
Skrevet

Målet mitt er ikke at knoklene skal stikke ut- det er bare det at skjelett mitt er litt stor, så det skal ikke mye til før det stikker ut på overkroppen. Jeg har fortsatt mage som tyter ut og lår som passer i en S bukse. Jeg vil bare ned i XS. Det er ingen som sier at jeg er tynn, jeg har en slank figur. Så jeg er laaangt i fra et forvrengt bildet av meg selv.

Og spørsmålet mitt var om det vil fungere å sulte i EN uke, slik at vektnedgangen går sin gang igjen etterpå. Ellers spiser jeg jo 1500 kcal om dagen. Det er normal dagsbehov for flere med min høyde og vekt!

Men takk for svar alle sammen :)

Så fokuser på å balansere kroppen. Mer muskler og mindre fett. Da ser du fit ut fremfor knoklete, mager og syk. Spis nok mat og form kroppen med trening.

• Liker 1
Gjest Silverstream
Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at du har slanket deg i 4 måneder og bare gått ned 3-4kg? Hvis jeg var deg ville jeg lagt meg på 1200 kalorier.

Skrevet

Jeg reagerte på det selv .. Skulle egentlig ha gått ned 8 kg, og vært på 49 kg eller noe sånt nå. Men det tok lengre tid enn jeg trodde. Jeg synes selv det er bedre å gå ned sakte, men sikkert. Enn å rase ned 8 kg med en gang, så å gå de opp igjen!

Jeg er enig i at jeg burde lagt meg på 1200 kcal, men det er ikke noe jeg klarer å leve med over lengre tid. Jeg synes egentlig at 1500 kcal er litt for lite mat :(

Jeg skal begynne å trene. Men ser så fort stor ut.. Derfor har jeg heller bare gått turer i stedet.

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg ser at du har fått en del tips allerede.
Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her.

Håper du får hjelp til å bil frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Mvh

- Avalon, mod

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...