Gå til innhold

Hvor mye kan jeg unne meg i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, sliter med å bruke penge, føler jeg må spare til evt. krise og føler at det er å sløse hvis jeg kjøper noe. Jeg eier leilighet og har fast jobb. Får utbetalt ca 23.000, hvor mye synes du jeg kan sette av til "lommepenger" til kafe, kino, sminke, klær, interiør og annet kos?

Tente å ta ut disse i kontanter, og tenke at dette kan jeg bruke som jeg vil denne måneden :)

Anonymous poster hash: 766d2...6aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på mye. Har du lagt deg opp en buffer? Hvor mye betaler du på gjelden og andre faste utgifter? Har du noen andre ting du vil spare til?

Det høres ikke ufornuftig ut å gjøre som du sier, men det blir litt for generelt til å kunne gi et svar.

• Liker 5
Skrevet

Hva er dine faste utgifter? Og hvor mye sitter du igjen med etter at alle utgifter + mat er betalt? Og hvor mye sparer du per mnd fast?

Anonymous poster hash: 2cca6...59c
  • Liker 2
Skrevet

Kommer an på mye. Har du lagt deg opp en buffer? Hvor mye betaler du på gjelden og andre faste utgifter? Har du noen andre ting du vil spare til?

Det høres ikke ufornuftig ut å gjøre som du sier, men det blir litt for generelt til å kunne gi et svar.

Hva er dine faste utgifter? Og hvor mye sitter du igjen med etter at alle utgifter + mat er betalt? Og hvor mye sparer du per mnd fast?

Fellesutgifter 2.600

Lån 2.600

Strøm 1.500

Mat 2.000

Kollektiv 650

Internett, lisens, forsikring, mobil 1.500

Trening 200

Har 100.000 i buffer

Skrevet

Om du ca har ca. 10 000 til overs hver måned må du jo kunne unne deg litt andre ting. Men det er ikke sagt at du dermed bør bruke opp mot 10 000 i lommepenger. Du kan godt unne deg litt, men bruk fornuft på hva du egentlig trenger. Det er veldig lett å bruke penger når man har de.

Det var vel og en sak for noen år siden hvor det ble bankstreik eller minibankproblemer hvor folk tok ut kontanter. Det ble da spekulert i om folk brukte mer penger når de hadde 1000 kr i kontanter i lommen enn dersom pengene stod på en konto. Det høres jo litt dumt ut, men er verdt å være obs på. Samtidig bevisstgjør jo det deg på pengebruken på en annen måte enn om pengene bare siger ut fra konto.

Skrevet

Da har du jo litt å bruke. Kunne lett ha brukt 3-4000 kr i mnd selv da, og satt av resten til sparing til dyrere ting som ferie, oppussing eller andre ting jeg ønsker meg.

Skrevet

Tusen takk for forslag. Hvor mye ville dere andre brukt?

Skrevet

Tusen takk for forslag. Hvor mye ville dere andre brukt?

2000 holder da i massevis..?

Anonymous poster hash: 73661...5f2

Gjest supernova_87
Skrevet

Fellesutgifter 2.600

Lån 2.600

Strøm 1.500

Mat 2.000

Kollektiv 650

Trening 200

Har 100.000 i buffer

Om jeg ikke regner veldig feil her så har du et fast forbruk på 11.500, og med en netto inntekt på 23.000 har du jo da igjen 11.500 som du fritt kan bruke til det du vil. Dersom du ikke har barn kan du jo egentlig bruke dette bare på deg selv og kos, men å spare til noe større du ønsker deg istedenfor å bruke så mye penger på diverse hver måned, tror jeg er lurt.

Tenker du f.eks på å kjøpe bil, eller en sykkel? Eller har du noen hobbier som egentlig er litt dyre som du kunne tenke deg å bruke det på? Jeg tror også jeg hadde følt det var å sløse hvis jeg hadde brukt en så stor sum bare på klær og sminke hver måned. Men vi er forskjellige hva vi synes er verdt å bruke penger på, og det som i alle fall er viktig er at du ikke bruker pengene dine på ting du tror det er viktig å ha, bare sånn for syns skyld. Finn ut hva du har lyst å bruke pengene dine på. Du har jo tjent dem, og det er opp til deg å bestemme hvordan du vil bruke dem. Liker du å gå på konserter? Kanskje du kunne tenke deg å stikke på kino, konserter, bowling osv. litt oftere?

Dersom det var jeg som hadde 11.500 hver måned fritt til å disponere slik som jeg ville tror jeg at jeg hadde brukt dem sånn:

Reisekonto: 5.000

Klær og sminke: 750

Interiørkonto: 1.000

Opplevelser: 1.000

Sparekonto (til større ting som bil, ny leilighet osv.): 3750

Men det kommer veldig an på hva du ønsker deg i fremtiden. Hadde jeg f.eks nettopp flyttet inn et nytt sted hadde det vært bra å kunne bruke hele summen på interiør. Dersom jeg hadde trengt å skaffe meg en ny bil hadde jeg villet brukt hele summen på å spare til det. Dersom jeg kunne tenke meg å kjøpe hytte, hadde jeg spart til det. Så det kommer veldig an på hva du ønsker deg, om du vil bruke det på ting her og nå, eller spare til noe større. Men du trenger i alle fall ikke å ha dårlig samvittighet for å bruke penger som du selv har tjent!

Skrevet

På 23.000 vil jeg foreslå 1000 kr i måneden på tull og fjas. Det rekker plenty.

Om du har noe du brenner for (hobby, trening, interiør, smykker, fjellturer e.l) så setter du heller av en post til akkurat det og bevilger deg feks 2000 til det.

For å bruke penger på noe som ikke har stor betydning for deg er og blir sløseri, uansett om du har 100' eller 1' i banken. De pengene kommer godt med til huskjøp, drømmeferien på safari, den tiltrengte bilen eller annet. Penger er frihet. Men bare dersom en har nok av dem til å gjøre det du vil akkurat når du vil det. Den friheten skal du ikke sløse bort på nipslysestaker og kaffelatte (om du altså ikke har en lidenskap for akkurat de to).

Anonymous poster hash: 49055...77b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spart det aller meste. Du trenger fortsatt ganske mye mer penger for å ha egenkapital til egen bolig, og når du kjøper det vil du få mye høyere faste utgifter enn du har nå.

Anonymous poster hash: 71320...ab2
Skrevet

Fellesutgifter 2.600

Lån 2.600

Strøm 1.500

Mat 2.000

Kollektiv 650

Trening 200

Har 100.000 i buffer

Hvordan har du fått så billig lån? Hvor mye har du i gjeld? Er du alene?

Anonymous poster hash: b06a4...f87

Skrevet

Hvordan har du fått så billig lån? Hvor mye har du i gjeld? Er du alene?

Jeg her nedbetalt leilighet, lånet er studielån. Jobbet og spart siden videregående skole :)

Skrevet

Jeg her nedbetalt leilighet, lånet er studielån. Jobbet og spart siden videregående skole :)

Så bra! Det må være deilig :)

Skrevet

Jeg ville brukt ca 2000 kr. Er ca det jeg bruker på meg selv i mnd.

Anonymous poster hash: 8f2c5...4d3

Skrevet

Jeg mener at man må leve litt mens man gjør det. Om du setter av 5000,- av de 10000,- du har til overs og bruker testen til ting du har lyst på, så trenger du ikke ha dårlig samvittighet for det. Du trenger ikke gå helt bananas. 2000,- på vanlige måneder og resten til ekstra dyre ting og reiser f.eks?

Du er flink om du sparer 5000,- i mnd på den lønna.

Selvfølgelig avhengig av om det er noe spesielt du sparer til. Med buffer kan det kanskje være bedre å betale mer på lån.

Anonymous poster hash: ae75b...782

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...