AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #1 Skrevet 2. november 2014 Hei! Jeg virkelig brenner for dyrevelferd og har kjøpt kort fra Noah der jeg gir kr. 100,- per pers + jeg legger selvsagt med noe annet i tillegg. Hva synes du om en slik gave? Blir du sur? er 30 Anonymous poster hash: 60ca2...117 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #2 Skrevet 2. november 2014 Det er en fin gave synes jeg Min mor ønsker seg alltid "gavekort" fra NOAH, selv setter jeg også pris på det.Anonymous poster hash: e37b6...c1e 4
Gjest Geit Skrevet 2. november 2014 #3 Skrevet 2. november 2014 Med fare for å virke smålig, så synes jeg ikke så mye om sånne gaver. Jeg vil velge selv hvilke saker og organisasjoner jeg støtter, så jeg synes derfor ikke noe om at noen gir penger til organisasjoner på vegne av meg. Bare så det er sagt, så synes jeg ikke det er galt å gi penger til veldedighet, eller å ta avstand fra å kjøpe unødvendig ræl til 50 stk. Jeg synes derimot at hvis man vil blande pengedonasjoner til veldedighet med julegaver, så bør det skje den veien at man ønsker seg sånne gaver selv. Da er man i tillegg generøs på egne vegne. Hadde noen jeg pleier å bytte julegaver med sagt noe som "Du, i år har jeg bestemt meg for å donere til NOAH istedenfor å kjøpe julegaver, det er jo hjertesaken min vettu, og i år vil jeg heller gjøre dette enn å fylle opp skapene til folk med lysestaker og servietter. Kan vi ikke heller finne på noe morsomt sammen etter jul istedenfor å utveksle gaver i år?", så hadde jeg ikke tenkt noe negativt om det overhodet. 25
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #4 Skrevet 2. november 2014 Fin gave! Anonymous poster hash: dbd1b...c75 1
Gjest Timber Skrevet 2. november 2014 #5 Skrevet 2. november 2014 Fin gave som jeg hadde satt mer pris på en unyttige gjenstander som enten kastes, pakkes vekk for aldri å ta fram igjen eller gies bort.
Antlers Skrevet 2. november 2014 #6 Skrevet 2. november 2014 (endret) Synes ikke noe om å donere på andres vegne, med mindre man vet at det er noe vedkommende virkelig brenner for, og synes egner seg som "julegave". NOAH er i mine øyne ekstreme (for øvrig helt greit dersom du mener det motsatte), og ja, jeg hadde hadde blitt sur, og veldig skuffet, om du forsøkte å trekke meg inn i det, bare pga. din personlige overbevisning. Tenk om jeg donerte i ditt navn til en pelsfarm, eller ga deg skinnhansker med pels til jul, liksom. Høyst upassende. Enig med Geit i at det hadde vært helt greit hvis du heller ville bruke pengene dine på å støtte en forening (på egne vegne) enn på julegaver. Endret 2. november 2014 av Antlers 18
Gjest M1A Skrevet 2. november 2014 #7 Skrevet 2. november 2014 Jeg er enig med Geit. Gi meg gjerne beskjed om hvilken organisasjon du støtter, og si at du ønsker at jeg gir til den i stedet for å kjøpe noe til deg, så gjør jeg gladelig det. Når det gjelder MIN gave så er det jo ikke sikkert jeg vil støtte NOAH. Jeg har kanskje mine egne organisasjoner jeg støtter, og som jeg mye heller vil gi til fordi det er viktig for meg personlig. Jeg blir ikke fornærmet over å ikke få enda en ting som fyller skapene. Si gjerne "du, i år vil jeg gjerne at min gave er en donasjon til NOAH, for det de gjør er utrolig viktig for meg. Dersom du har en organisasjon du støtter så si gjerne ifra om du ønsker en gave til dem som julegave i år!" 8
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 2. november 2014 #8 Skrevet 2. november 2014 Jeg synes du bare skal gi slike gaver til de som har dyr selv, for å være ærlig.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #9 Skrevet 2. november 2014 Veldedige gaver er i og for seg veldig fint, men jeg hadde foretrukket om det ble gitt til en organisasjon jeg følte jeg kunne stille meg bak, noe jeg ikke kan si at jeg nødvendigvis gjør med NOAH. En løsning på det er å la mottaker velge organisasjon selv. Anonymous poster hash: 32366...1d2 8
Vulpes Skrevet 2. november 2014 #10 Skrevet 2. november 2014 Jeg ville smilt og takket, men jeg ville ikke vært helt fornøyd egentlig. Er ikke enig i alt NOAH sier og gjør, og har ikke så mye tiltro til dem som en seriøs organisasjon. 6
melatonin Skrevet 2. november 2014 #11 Skrevet 2. november 2014 Man kjenner som regel den man gir gave til ganske godt, hvis en venn er glad i dyr så gi til dyrevelferd, noen som er glad i barn så redd barna eller lignende, norsk luftambulanse, røde kors osv, kan være greit å spørre om man er i tvil. Det er jo også sånne annonser over alt hvor du kan gi en geit, en verpehøne til en familie, et år med skolegang til et barn, nok vann til et år osv til folk i U-land. personlig synes jeg det er fine gaver. 1
Gjest Ive Lina Skrevet 2. november 2014 #12 Skrevet 2. november 2014 Jeg lurer jo litt på hvorfor dere gir gaver dere ser på som ræl og skapfyll? Det vil jo si at gaver i slike tilfeller er totalt bortkastet. Hvorfor ikke bare bli enige om å kutte ut gaver? Vi har gjort det. Gir kun gaver til barna i familien - alt annet er kuttet ut. Nieser og nevøer kutter vi gaver til når de fyller 18. Har en tante jeg gir gave til. Dette er en dame som har alt .. så jeg kjøper alltid en fin blomst til henne. Fatter ikke at så mange velger å gi/få gaver man ser på som tull og bortkasta. Kutt det ut, heller. 1
Kvist Skrevet 2. november 2014 #13 Skrevet 2. november 2014 For min del er veldedige gaver ikke egentlige gaver. Du har jo ikke gitt gaven til den som får kortet om at gaven er gitt. Blir på samme måte som om jeg skulle gi en venn et kort der det står at i år gir jeg gaven til kjæresten min, siden han er så snill med dyrene/de gamle/miljøet eller hva som helst. Gi gjerne penger til personer eller organisasjoner du liker, men ikke lat som om det er en gave. For det er det ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #14 Skrevet 2. november 2014 Hadde nok ikke blitt direkte glad for en sånn gave. Klarer fint å støtte veldedige organisasjoner på eget initiativ, trenger ikke at andre gjør det for meg. Setter langt større pris på gaver som viser at giver har hatt nettopp meg i tankene. Har selv kuttet ut å bytte julegaver med andre enn de nærmeste, for å heller gi litt ekstra til f.eks. Røde Kors. Anbefaler det fremfor å "pådytte" alle man kjenner støtte til noe de kanskje ikke egentlig føler at de kan stille seg bak, for å føle at man selv har gjort noe bra.Anonymous poster hash: d128e...aea
Vulpes Skrevet 3. november 2014 #15 Skrevet 3. november 2014 Man kjenner som regel den man gir gave til ganske godt, hvis en venn er glad i dyr så gi til dyrevelferd, noen som er glad i barn så redd barna eller lignende, norsk luftambulanse, røde kors osv, kan være greit å spørre om man er i tvil. Det er jo også sånne annonser over alt hvor du kan gi en geit, en verpehøne til en familie, et år med skolegang til et barn, nok vann til et år osv til folk i U-land. personlig synes jeg det er fine gaver. Jeg er glad i dyr, miljøvern og dyrevelferd, men jeg er likevel veldig skeptisk til NOAH og ønsker ikke å støtte dem. Så det er nok lurt å være veldig sikker på at personen som mottar kortet faktisk liker organisasjonen man gir penger til Selv om mange organisasjoner er ganske trygge valg og godt likt av de fleste, da. 3
Lunaire Skrevet 3. november 2014 #16 Skrevet 3. november 2014 Har et par år gitt til Leger uten grenser på vegne av besteforeldrene mine. Selv om jeg egentlig visste at de ville synes det var en fin ting, så spurte jeg likevel på forhånd om de ville sette pris på en slik gave, og om de hadde noen preferanser rundt organisasjon. Til venner ville jeg nok ikke gjort det samme. Ihvertfall ikke bare gitt til en organisasjon jeg støtter. Unntaket måtte isåfall vært om jeg hadde en venninne jeg visste var av den filantropiske typen. Da kunne jeg vurdert å gi til noen jeg visste hun brant for, uavhengig av mine egne preferanser. Da blir det etter min mening litt mer personlig, som jo en gave bør være.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #17 Skrevet 3. november 2014 Jeg hadde blitt temmelig irritert om noen hadde gitt en gave til de folka der i mitt navn. Jeg har ingenting til overs for måten de driver på. Dessuten er jeg enig med Kvist her. Dette er ikke en gave. Om du ønsker å støtte et veldedig formål, foreslår jeg at du ønsker slike donasjoner i stedet for en gave til deg selv. Og så gir du dine nærmeste noe DE vil bli glad for i stedet. Anonymous poster hash: bbf95...7f5 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #18 Skrevet 3. november 2014 NOAH er for ekstreme for meg, så nei det hadde jeg ikke satt pris på. En mer nøytral og fornuftig organisasjon hadde jeg heller satt pris på. Anonymous poster hash: 484d0...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #19 Skrevet 3. november 2014 Jeg hadde ikke likt det. Da er det bedre å avtale at man dropper gave. Anonymous poster hash: dcb20...6a4
Tvist Skrevet 3. november 2014 #20 Skrevet 3. november 2014 Jeg hadde blitt kjempeglad. Men kommer selvsagt an på om man er opptatt av dyrevern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå