Gå til innhold

betale ned lån eller la det stå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 års avragsfrihet på lånet jeg har tatt opp. Så pr. idag betaler jeg bare rentene (ca 4000 i måneden),

Det jeg lurte på er at siden jeg har råd til å betale ned ett par "avdrag+renter", Vil jeg da tjene på det siden jeg fjerner "rentene" for de månedene jeg har betalt?

litt vanskelig å forklare hva jeg mener.. :)

Anonymous poster hash: 20fc3...86b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt vil du tjene på det. Du betaler kun renter av det du har i lån og når du ikke betaler avdrag betaler du renter av hele lånet. Er det boliglån så er det jo også bare banken som eier boligen, du betaler ingenting inn i boligen.

Anonymous poster hash: c2686...6f8

Skrevet

Det spørs hva slags rente du har på lånet, og hva du alternativt vil gjøre med pengene.

Har du en gunstig lånerente kan det være like lurt å bygge opp en reservekonto i en bank med god sparerente.

Men de fleste har jo høyere rente på lånet enn på en alternativ plassering. Så hvis du ikke har behov for å bygge opp litt kapital ved siden av, er det bare å betale ned.

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva slags rente du har på lånet, og hva du alternativt vil gjøre med pengene.

Har du en gunstig lånerente kan det være like lurt å bygge opp en reservekonto i en bank med god sparerente.

Men de fleste har jo høyere rente på lånet enn på en alternativ plassering. Så hvis du ikke har behov for å bygge opp litt kapital ved siden av, er det bare å betale ned.

jeg har husbank lån med 2.25 rente og sparebkonto med 2.50 rente. Jeg trenger ikke de pengene jeg sparer ved å ikke betale ned på lånet til noe

Skrevet

I ditt tilfelle lønner det seg ikke å betale ned ekstra på boliglånet, siden du har høyere rente på sparekontoen enn på lånet.

Anonymous poster hash: 757db...627

• Liker 1
Skrevet (endret)

jeg har husbank lån med 2.25 rente og sparebkonto med 2.50 rente. Jeg trenger ikke de pengene jeg sparer ved å ikke betale ned på lånet til noe

0.25% rente i pluss. På ett år tjener man 2500 om man ha en million i banken. Så kommer det momenter som kapitalskatt (av renteinntekten), reduksjon i skattegrunnlaget (pga renteutgifter) inn. Om det er mindre enn en million kan du jo tenke på hvilke gebyrer som legges til ved hver termin.

Endret av skrue
Gjest Wei Wei
Skrevet

Det løner seg å betale lånet fremfor å spare med de rentene. Man betaler jo 28% skatt på renteinntekten. Hvis du betaler litt på lånet, så minsker du totalsummen du betaler i renter gjennom helle perioden. Jeg ville gått for nedbetaling.

• Liker 2
Skrevet

Har du andre lån? Kredittkort, forbrukslån eller billån? Har du buffer som gjør at du vil kunne kjøpe ny vaskemaskin og reparere bil uten å måtte ta opp noe lån?

Anonymous poster hash: 5eaf0...e38
Skrevet

Det løner seg å betale lånet fremfor å spare med de rentene. Man betaler jo 28% skatt på renteinntekten. Hvis du betaler litt på lånet, så minsker du totalsummen du betaler i renter gjennom helle perioden. Jeg ville gått for nedbetaling.

Men man får jo 28% fradrag på rentene man betaler også, så akkurat det går opp i opp. Eller tjener TS på å ikke nedbetale lånet da sparerenta er høyere enn lånerenta.

Anonymous poster hash: 7c95d...630

Skrevet

Men man får jo 28% fradrag på rentene man betaler også, så akkurat det går opp i opp. Eller tjener TS på å ikke nedbetale lånet da sparerenta er høyere enn lånerenta.

Anonymous poster hash: 7c95d...630

Dette blir vel strengt tatt en litt for generell forenkling av saken? TS hadde tjent på å spare pengene fremfor å nedbetale lånet dersom han/hun hadde hatt 1 mill i lån og 1 mill på konto, men all den tid lånet nok er vesentlig høyere enn summen på sparekontoen, og dermed genererer enda mer i renter som skal betales, så vil det da være mest lønnsomt å nedbetale på lånet fremfor å spare pengene.

Skrevet

Dette blir vel strengt tatt en litt for generell forenkling av saken? TS hadde tjent på å spare pengene fremfor å nedbetale lånet dersom han/hun hadde hatt 1 mill i lån og 1 mill på konto, men all den tid lånet nok er vesentlig høyere enn summen på sparekontoen, og dermed genererer enda mer i renter som skal betales, så vil det da være mest lønnsomt å nedbetale på lånet fremfor å spare pengene.

???

Klart det lønner seg å sette pengene på høyrentekonto dersom du har husbanklån til 2,25 %..

Det er lett å finne en bank med mer enn 2,5 % innskuddsrente (f. eks.Santander) Ingen grunn til å være lojal mot egen bank.

Og skatteargumentet til Wei-Wei er jo bare tull.

• Liker 2
Skrevet

Husk også på hva som er grunnlaget.

Jeg antar at lånet er vestentlig større enn beløpet det er snakk om.

Om jeg går opp 5% i lønn ett år mens statsministeren går opp 'kun' 4,5% så betyr ikke det at jeg får mere i lønnsøkning når man snakker om kroner og ører...

Jeg hadde ført spart opp til buffer, også betalt ned på lånet.

Anonymous poster hash: 3466a...531
Skrevet

jeg har husbank lån med 2.25 rente og sparebkonto med 2.50 rente. Jeg trenger ikke de pengene jeg sparer ved å ikke betale ned på lånet til noe Anonymous poster hash: 20fc3...86b

Finn deg en bank med bedre rente på sparepengene dine. Du taper på å være trofast mot banken din og banken din vinner på din lojalitet. Santander er vel den banken med best sparerente i Norge i dag.

Ellers vet jeg mange betaler ekstra ned i bakkant av lånene sine. Undersøk om du har mulighet for dette.

Siden du har husbanklån, så lurer jeg på hvilken type bolig du har fått lånt til? Eller mener du startlån fra Kommunen?

Anonymous poster hash: 49cac...1d6

Skrevet

Finn deg en bank med bedre rente på sparepengene dine. Du taper på å være trofast mot banken din og banken din vinner på din lojalitet. Santander er vel den banken med best sparerente i Norge i dag.

Ellers vet jeg mange betaler ekstra ned i bakkant av lånene sine. Undersøk om du har mulighet for dette.

Siden du har husbanklån, så lurer jeg på hvilken type bolig du har fått lånt til? Eller mener du startlån fra Kommunen?

Anonymous poster hash: 49cac...1d6

Santander har vel bare 2.9 i sparerente? er Bluestep en bra bank og spare i ?

Skrevet

Svea finans har rente på 3,25

Anonymous poster hash: b42e0...765

Skrevet

Santander har vel bare 2.9 i sparerente? er Bluestep en bra bank og spare i ?

BlueStep er en utmerket bank å spare i. Særlig om du vil binde penge dine for et år.

Bluestep varslet i går at de setter ned fra 3,25 % til 3 %. Ikke overraskende, alle bankene setter ned renten for tiden, Svea og Komplett har fremdeles 3,25 % , men det varer nok ikke lenge.

Santander har varlset nedgang til 3,05 % hvis du har over 100 000. Tviler på om noen gir mer enn det når vi kommer til jul... (Kanskje Nordax, men de har ikke nettbank)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...