Lanista1984 Skrevet 1. november 2014 #1 Skrevet 1. november 2014 (endret) Det er langt ned når du titter. Du kan hoppe eller vente. Alle har fått ordre om å lande først. Du venter. Det tar tid. Du er redd for å bli skutt i filler i helikopteret. Det lander og alle hopper ut. Først bare mark. Så tettsted. Du må trå forsiktig for ikke å trå på barnelik. Og du tror du er i en annen verden. Den tørre luften som minner om varm jord sprenges opp når skudd treffer bak deg. Betong sprenges og gjør det umulig å puste ordentlig. Du gjemmer deg bak en mur. Og du drømmer om jul og pene damer. Pulsen når 180. Men du må kunne sikte nøyaktig. Snart kommer nordmennene. Noen kjenner du fra før. Marinejegere av den ypperste sorten. Do kom fra Afghanistan. Og en tir innom Nigeria på leting etter Boko Haram uten hell. Nå er du i Nord av Irak. Du er på toppen av ditt liv og gir det noen mening? Bare fordi du var født i USA? Måtte du dette? Se det verste av det verste? Kan du leve med det hvis du kommer levende fra det? En rakett treffer bak deg og en dør. En annen blør ut. Hva skal du gjøre? Si at det går bra? Nei. Du dør nå. Fortell meg hva du vil at jeg skal gjøre etter du dør? Hvem skal jeg skrive til? Når kampen er over og de er borte, er luften full av betong. Du er full av hvitt. Munnen er full av sement. Tårer renner bort sement. Ingen menn er redde for å gråte der. Vi klemmer. Vi sitter ned. Og prøver å puste. Mens hjertet går i 150. Og vi prøver å feire en seier. Mens vi lapper sammen hverandre. Og hjelp kommer. Snart kommer nordmenn. Noen jeg kan snakke med. Noen jeg kan spille fotball med. Men håper mitt fly kommer snart. Jeg er egentlig ikke amerikansk. Jeg er erke-norsk. Og vil hjem til jul. Men jeg tror ikke det vil skje. Jeg må manne meg opp til alternativer. Jeg valgte en master i krig. Den søte prinsessen, ser jeg nok først i neste liv. Jeg vil bestemme min død når den tid kommer. Ingen skal se meg på Al Jazeera. Ingen, Jeg vil velge min død om jeg ikke kommer hjem. Og ingen skal kunne torturere meg til noe de vil. Vi skal alle dø. Men bare noen av oss skal dø med et smil om munnen. Og jeg skal være en av dem. La vita e bella. Endret 1. november 2014 av Lanista1984 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #2 Skrevet 1. november 2014 Fint dikt. Vært der? Anonymous poster hash: 23947...c47 1
Lanista1984 Skrevet 1. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2014 Nei. Selvfølgelig ikke. Kom på det på T-banen. 1
Lanista1984 Skrevet 1. november 2014 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2014 Vil ikke fremstå som sytete. Bare ord fra en annen verden. Og øyeblikk jeg vil aldri glemme om jeg er heldig nok til å nå flyet hele veien hjem. Men vi er så like hvor enn man drar. Vi er så sårbare. Og ingen ønsker noe vondt. Derfor forstå jeg ikke hvorfor jeg ser så mye som ikke kan beskrives. 1
Christiania_Oslo Skrevet 2. november 2014 #5 Skrevet 2. november 2014 Vil ikke fremstå som sytete. Bare ord fra en annen verden. Og øyeblikk jeg vil aldri glemme om jeg er heldig nok til å nå flyet hele veien hjem. Men vi er så like hvor enn man drar. Vi er så sårbare. Og ingen ønsker noe vondt. Derfor forstå jeg ikke hvorfor jeg ser så mye som ikke kan beskrives. Er du i Kurdistan nå? Hvordan er situasjonen der nede? Jeg synes ikke vi får så altfor mye info via nyhetene,bare politikerpjatt og bilder av henrettelser. Hvordan er de sanitære forholdene? Er det feks mulig å reise til Erbil i regi av veldedighet eller er det en ønsketenkning? Hva skjer med situasjonen i Kobane? Veldig bra post forresten:)
Lanista1984 Skrevet 2. november 2014 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2014 Erbil er et stort sted og det kan være mulig, men nå tror jeg ikke det er lurt. Kobane er lukket. Det vil bli noen måneder hvor det først og fremst skal gjøre det så levelig for de som er der samtidig trekke ISIL bakover og vekk fra områder de tror de kontrollerer. Uten at folk flest skal måtte rømme fra sine hjem. Det er vanskelig men ikke finn på å dra dit nå. Vent. Flere og flere styrker kommer inn for å ivareta tryggheten til de som bor over hele området. Jeg forstår det er vanskelig. Jeg ser det er vanskelig. De vil bli dratt ut fra dette området. Syria vet jeg ingenting om. Men i Kurdistan vil de tape. De sanitære forholdene blir bedre etter hvert. Jeg beklager. Vent med å dra. Ikke gjør det nå.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #7 Skrevet 2. november 2014 Er du i Kurdistan nå? Hvordan er situasjonen der nede? Jeg synes ikke vi får så altfor mye info via nyhetene,bare politikerpjatt og bilder av henrettelser. Hvordan er de sanitære forholdene? Er det feks mulig å reise til Erbil i regi av veldedighet eller er det en ønsketenkning? Hva skjer med situasjonen i Kobane? Veldig bra post forresten:) Det går fortsatt direktefly frå Gardermoen til Arbil, så det er bare å pakke snippsekken. Arbil er trygt og rikt, så lenge du ikkje er kvinne som reiser aleine. Frå Arbil kan du vere med på utflukter til vakre stader i nærleiken, til natur som kan måle seg med den norske. Anonymous poster hash: 23947...c47 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #8 Skrevet 2. november 2014 Vil ikke fremstå som sytete. Bare ord fra en annen verden. Og øyeblikk jeg vil aldri glemme om jeg er heldig nok til å nå flyet hele veien hjem. Men vi er så like hvor enn man drar. Vi er så sårbare. Og ingen ønsker noe vondt. Derfor forstå jeg ikke hvorfor jeg ser så mye som ikke kan beskrives. Fordi du er eit menneske med hjerne, hjarte og sjel, kanskje? Fortsett å sjå! Og fortsett å post dikt her! Vi har så ufattelige godt av å lese det. Anonymous poster hash: 23947...c47
Lanista1984 Skrevet 2. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2014 Fordi du er eit menneske med hjerne, hjarte og sjel, kanskje? Fortsett å sjå! Og fortsett å post dikt her! Vi har så ufattelige godt av å lese det. Anonymous poster hash: 23947...c47 Takk. Men ikke anbefal folk å dra dit nå. Ikke til noen av områdene. Det vil skje mye il løpet av kort tid. Trenger ikke flere sivile der nå. Jeg vet det er drittøft for noen. Men sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #10 Skrevet 2. november 2014 Takk. Men ikke anbefal folk å dra dit nå. Ikke til noen av områdene. Det vil skje mye il løpet av kort tid. Trenger ikke flere sivile der nå. Jeg vet det er drittøft for noen. Men sånn er det bare. Ok. Men du snakker jo språket der så det er sikkert lettere for deg enn for enn andre. Anonymous poster hash: 23947...c47
Lanista1984 Skrevet 2. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 2. november 2014 Jeg snakker ikke noen av språkene. Jeg bare sier at ikke dra ned dit nå. Det vil bli vanskelig å skille sivile fra ISIL. For en periode når mye skal skje, så er det uklokt å dra ned uansett hvor mye noen måtte ønske. Det er farlig. Sivile vil dø. Som alltid. Fuck denne verden for det. Fuck USA og alt det der. Det er droner som dreper. Nå er det spesialsoldater der. De kan treffe mer nøyaktig. Men allikevel så er det farlig for sivile. Området trenger ingen flere sivile. Det er nok. Fra US Navy finnes det folk som har hentet ut kidnappede og tatt ut ledere uten å ødelegge noe for noen sivile. Men det er alltid en risiko. Så jeg sier bare, ikke dra ned nå. Ikke akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #12 Skrevet 2. november 2014 Jeg snakker ikke noen av språkene. Jeg bare sier at ikke dra ned dit nå. Det vil bli vanskelig å skille sivile fra ISIL. For en periode når mye skal skje, så er det uklokt å dra ned uansett hvor mye noen måtte ønske. Det er farlig. Sivile vil dø. Som alltid. Fuck denne verden for det. Fuck USA og alt det der. Det er droner som dreper. Nå er det spesialsoldater der. De kan treffe mer nøyaktig. Men allikevel så er det farlig for sivile. Området trenger ingen flere sivile. Det er nok. Fra US Navy finnes det folk som har hentet ut kidnappede og tatt ut ledere uten å ødelegge noe for noen sivile. Men det er alltid en risiko. Så jeg sier bare, ikke dra ned nå. Ikke akkurat nå. Hva pokker vet du om det? Selv om du har vært i Kurdistan tidligere og gjort deg dine erfaringer da, så er ikke du her nede NÅ. Fint dikt da. Anonymous poster hash: 23947...c47 1
Lanista1984 Skrevet 3. november 2014 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2014 Hva pokker vet du om det? Selv om du har vært i Kurdistan tidligere og gjort deg dine erfaringer da, så er ikke du her nede NÅ. Fint dikt da. Anonymous poster hash: 23947...c47 Her er det mye du ikke vet. Svarene mine er oppdaterte uten noe mer info fra meg om det. Det er alt jeg kan gi. Takk
Lanista1984 Skrevet 3. november 2014 Forfatter #14 Skrevet 3. november 2014 Jeg er fra nå uten internett og kan ikke svare noe mer. Men jeg vil alle kurdere en stor klem. Dere er så fine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå