Gå til innhold

Å begynne å tegne

Anbefalte innlegg

Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg skal begynne å tegne, og trenger å kjøpe meg blyanter og utstyr. Hva trenger jeg, og hva er best av Faber Castell og Prismacolors?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg noen gode ark og en boks med gråblyanter med ulik hardhetsgrad (f.eks. fra 2H til 6B). Hvilket merke det er på blyantene har ikke noe å si i første omgang. Det koster ikke stort mer enn en hundrings for et sett med 8 blyanter.

Jeg har nesten alltid brukt Faber Castell når jeg har brukt fargeblyanter, men det er tilfeldig.

Anonymous poster hash: e68e8...0ac

Anonymous poster hash: e68e8...0ac
  • Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet (endret)

Jeg har gråblyantsett fra Faber Castell, men liker farger også. Må jeg ikke ha mer enn det? Ting for å duse ut med, fiksering osv? :)

Endret av Seajewel
Gjest Seajewel
Skrevet

Hvor er det best å kjøpe prismacolors da?

Skrevet

Jeg foretrekker definitivt faber-castell! I tillegg ville jeg kjøpt et "putty rubber", vet ikke helt hva det heter på norsk, men det er et slags "viskelær" som fungerer veldig fint til å blande sammen toner og "duse ut".

I starten ville jeg nok likevel helst fokusert på the basics, perspektiv, anatomi og å tegne fra hverdagen, det trenger du ikke så mye utstyr til, bare en hb-blyant. Kjøp deg en god skisseblokk du kan ta med deg overalt og fyll sidene!

Skrevet

Jeg foretrekker Faber-Castell sine blyanter, kjøp også kullstifter, det er ganske moro å leke med når du først finner en teknikk som funker for din strek.

Blyanter til skisseblokk, kullstift til gråpapir.

Kjøp minst tre forskjellige typer skisseblokker;

-en med typisk skisse/drodlepapir, litt tynt og glatt, gjerne A4

-en med litt tykkere skissepapir, noe grovere og det gir gjerne litt etter når du presser ned blyanten, gjerne både A4 og A5

-en med kraftigere papir, nesten tynn papp av tykkelse, disse er veldig kjekke å ha i både A4 og A3 størrelse

Blokker i størrelse A5 er såpass små at man kan ha dem med seg over alt, har du en standardstørrelse veske, eller en liten sekk, får du alltid plass til både blokken og blyantene hvor enn du går.

Lek med de forskjellige blyantene, jeg er veldig glad i 2H, 2B, 5B, 8B og 9B fordi de gir meg en god gradering i skyggelegging og markering med min strek. (har et sett med 12 gråblyanter fra Faber-Castell, fra 2H til 9B)

Når du føler du har fått teken på blyant og evt kullstift, gå over til fargeblyanter og evt kritt på gråpapir.

Du kan også overføre mye av de samme teknikkene du lærer deg til akvarell eller akrylmaling på akvarellpapir, da gjerne både i A4 og A3-størrelse.

Lag deg et staffeli, eller et tegnebrett (i praksis en finérplate i litt større størrelse enn A3, med en 5-10cm høy kloss festet langs den øvre enden slik at du skråner tegneflaten din fra toppen av arket og ned mot deg selv. Det er utrolig digg å tegne eller male når du har et sånt tegnebrett. Teip fast arket midt på brettet, evt litt høyt oppe eller litt lavt nede på brettet, alt ettersom hva som funker best for din egen sittestilling.

Bruker du staffeli, teiper du opp papiret på en stor finérplate slik at det ikke faller ned.

Finérplater får du ofte kjøpt på tegne og malebutikker, men også hos en trelasthandel eller til og med på Byggmakker eller slike butikker.

Lær deg perspektivtegning, det finnes både bøker du kan kjøpe eller låne og videoer på nett som forklarer teorien og praksis i alskens tegnestiler.

Anatomi, natur, stilleben, fanden og hans oldemor.

Og viktigst av alt;

Tegn det du ser!

Mennesker, dyr, bygninger, biler, båter, utsikter, himmel, hav, hva som helst!

Selv springen på kjøkkenvasken kan bli en svært så pen tegning :)

Jeg har selv en tegning av en sløydhøvel som jeg fortsatt er fornøyd med, nesten tjue år etter at jeg tegnet den. :fnise:

Og husk; ingen blir den neste Van Gogh på første forsøk ;)
Jeg synes feks at portretter er noe av det vanskeligste jeg kan tegne, enten ser folk ut som tegneseriefigurer eller så blir noen deler bare helt feil og ligner ikke i det hele tatt.

Jeg synes det er ekstremt vanskelig å tegne neser og hår, mens jeg ikke har spesielt mye trøbbel med å tegne feks øyne eller lepper.

Det beste jeg vet er å finne på et landskap og tegne både himmel, hav, skyer, sol eller måne med tilhørende skygger i gråblyant og så prøve å lage en tilsvarende fargetegning etterpå. :)

@Chanchan; putty rubber heter Knettgummi på norsk :)

Det er et mykt viskelær som både kan viske og duse og knette og knotte og gudene veit hva man ikke kan bruke det til egentlig :fnise:

Skrevet

Hva du trenger kommer jo an på hva du skal tegne, du trenger vel strengt tatt bare blyant, papir og viskelær, men mitt tips er å begynne billig i det små. Det er ganske befriende å slippe å tenke på at "hvis jeg ødelegger dette her nå så har jeg kastet bort et dyrt ark" når man skisser og prøver ut ting på kopipapir/billigere papir. Vet de selger en del sånn på clas ohlson som er bra til en grei pris. Liker selv den blokken med appelsinen på som de har. Ha selv både blyanter og fargeblyanter fra Derwent som jeg er fornøyd med.

Anonymous poster hash: d54a9...30f
Skrevet

Jeg var på tegnekurs i helgen og vi tegnet på "hvitt gråpapir" fra byggevarer eller noe sånt, læreren visste ikke helt hvor skolen kjøper fra. Det fungerte fint det også! Vi brukte kritt og kull på det også.

Noen som vet hvor man får tak i en sånn papirrull?

Skrevet

Jeg var på tegnekurs i helgen og vi tegnet på "hvitt gråpapir" fra byggevarer eller noe sånt, læreren visste ikke helt hvor skolen kjøper fra. Det fungerte fint det også! Vi brukte kritt og kull på det også.

Noen som vet hvor man får tak i en sånn papirrull?

Kan det være bleket kraftpapir? Det får man kjøpt på rull der dem selger kontorrekvisita som f.eks. Staples

Anonymous poster hash: d54a9...30f

Skrevet

Ja, det er nok kraftpapir! Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...