Guybrush Skrevet 3. november 2014 #21 Skrevet 3. november 2014 At noen frivillig velger å flytte fra Norge er utenfor min villeste fantasi. Man får det ikke noe bedre enn Norge med tanke på goder, lønn, natur, trygghet osv. Her er det tusenvis som ville drept for å få bli norsk statsborger, mens andre klager over at det er for kjedelig i lille Norge. Anonymous poster hash: b0118...222 Det er vel en slik holdning som gjør at folk i mange andre land himler med øynene og ser på mange av "oss" med overbærende mine. Ingenting av det du skriver stemmer, med unntak av at det nok er endel som betaler dyrt for å sikre seg skattefinansierte velferdsordninger som man sjeldent finner i andre land (personlig et av de negative trekkene som også er med på å holde de fattigste nede spør du meg). Singapore utklasser oss på kriminalitet, utdanning, helsetilbud, velstandsvekst, verdiskapning og alt dette uten de enorme olje og gassinntektene. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #22 Skrevet 3. november 2014 Norge er fint og flott så lenge man synes det er stas med penger og materielle goder. Natur er det over alt og faktisk er det bedre sykehus og kortere ventetid mange steder i europa. Å flytte ut for en kortere eller lengre periode er veldig viktig og givende for nordmenn og -kvinner. Da lærer vi gjerne å sette pris på andre ting og se verden med nye øyne. Har lite peiling på England, men tittet en gang på boligpriser rundt London. Samme priser som i Oslo nesten, selv i pendleravstand. Det går jo an å se på jobber før man bosetter seg også. Anonymous poster hash: 9ab41...626 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #23 Skrevet 3. november 2014 Jeg bor i England nå. Anbefaler å finne en jobb på forhånd om du flytter ned hit, så slipper du å ende opp med en drittjobb i begynnelsen med minstelønn (60 kr)... Anonymous poster hash: 41973...8cb 1
Guybrush Skrevet 3. november 2014 #24 Skrevet 3. november 2014 Norge er fint og flott så lenge man synes det er stas med penger og materielle goder. Natur er det over alt og faktisk er det bedre sykehus og kortere ventetid mange steder i europa. Å flytte ut for en kortere eller lengre periode er veldig viktig og givende for nordmenn og -kvinner. Da lærer vi gjerne å sette pris på andre ting og se verden med nye øyne. Har lite peiling på England, men tittet en gang på boligpriser rundt London. Samme priser som i Oslo nesten, selv i pendleravstand. Det går jo an å se på jobber før man bosetter seg også. Anonymous poster hash: 9ab41...626 En gjennomsnittsnordmann er langt ifra spesielt bemidlet. Hvis en tar hensyn til snittgjeld er faktisk nordmenn i snitt et godt stykke under flere europeiske land. Boligene de fleste har syltet pengene sine inn i er også kraftig overpriset og holder seg kun oppe pga offentlige reguleringer som forbyr konkurrerende utbygging. For all del, jeg sier meg ikke uenig i resten du skriver. Men ville bare presisere at illusjonen om at nordmenn er så sabla rike ikke stemmer helt. Vi har bare svært svært mye gjeld (som må betales en eller annen gang. 1
Neutral90 Skrevet 3. november 2014 #25 Skrevet 3. november 2014 Hei hei, jeg tok en bachelor i England, og bodde og jobbet der et fjerde år. Dette var en by i nord, hvor levestandard vil jeg si er samme som i Norge men kvaliteten på boliger varierer ekstremt. Husleien var bare marginalt lavere enn i Norge (utenfor storbyene). Lønnen er dessverre ikke mye å skryte av, MEN har du en nyttig utdannelse så hjelper jo det på. Jeg hadde utbetalt NOK 10.000 kr, 5000 gikk til husleie, 1100 til kommunal skatt, 1000 ca til strøm og gass = lite igjen til å nyte det fantastiske kulturelle livet i England. Levde dog mye bedre som student (slipte å betale kommunal skatt, og gjerne billigere boliger også). Mat er derimot mye billigere så der sparer du inn endel. Det har vært vanskelig økonomisk for store deler av England de siste 2-3 årene, men det har begynt å ta seg opp igjen. Det er derimot fortsatt en stor andel unge som sliter sterkt med å komme seg inn i jobbmarkedet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #26 Skrevet 3. november 2014 Tusen takk for gode innspill:) Hører gjerne flere også Er det noen spesielle bransjer det er enklere å få jobb enn andre? Jeg har jobbet innen kjøkken/kantine/catering,renhold,kundeservice og butikk,samt helsevesen og apotek men utdanningen jeg har er en bachelor som ikke førte frem til noe bestemt yrke og autorisasjon. ts Anonymous poster hash: c6055...620
Neutral90 Skrevet 3. november 2014 #27 Skrevet 3. november 2014 Da ville jeg satset på bruk av erfaring (og utdanning kanskje) innen helseyrke. Resten av listen din er typiske minstelønnyrker i England. https://www.gov.uk/national-minimum-wage-rates (merk, minstelønn er litt høyere innenfor bysonen i London). Du kan jo også prøve og få deg jobb med norsk språk. F.eks http://www.nordicstaff.com/job-opportunities/norwegian-language-jobs/
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #28 Skrevet 3. november 2014 Da ville jeg satset på bruk av erfaring (og utdanning kanskje) innen helseyrke. Resten av listen din er typiske minstelønnyrker i England. https://www.gov.uk/national-minimum-wage-rates (merk, minstelønn er litt høyere innenfor bysonen i London). Du kan jo også prøve og få deg jobb med norsk språk. F.eks http://www.nordicstaff.com/job-opportunities/norwegian-language-jobs/ Takk for tips og link Har ikke sett slike jobber før.Regner med det er mange om beinet men sikkert verdt et forsøk. Anonymous poster hash: c6055...620
Neutral90 Skrevet 3. november 2014 #29 Skrevet 3. november 2014 Tja, ikke nødvendigvis. Absolutt verdt å prøve 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #30 Skrevet 3. november 2014 Her hvor jeg bor (Litt lengre nord) er folk veldig åpne og imøtekommende Ville aldri ha flyttet lengre sør fra de erfaringene jeg har, men Manchester er bare en time unna her så kan tenke meg at det er likt der! Hva i all verden er det som gjør britiske innbyggere i nord så mye bedre enn de i sør? Jeg har bodd i sør-vest og har reist mye rundt i den delen av landet og der var flertallet både vennlige og veldig lett å bli kjent med. Anonymous poster hash: bd758...0b1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #31 Skrevet 4. november 2014 Hva i all verden er det som gjør britiske innbyggere i nord så mye bedre enn de i sør? Jeg har bodd i sør-vest og har reist mye rundt i den delen av landet og der var flertallet både vennlige og veldig lett å bli kjent med.Anonymous poster hash: bd758...0b1 Enig! Cornwall, Devon, Somerset etc. er kjempehyggelig, og det finnes vel knapt nok triveligere folk! Anonymous poster hash: a7cd1...c01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå