Karen82 Skrevet 1. november 2014 #1 Skrevet 1. november 2014 Jeg som alltid har vært tynn har de siste årene begynt å legge på meg, og nå som 32-åring er jeg 10 kilo tyngre enn for 10 år siden, og vekten bare øker. Jeg veier nå 60 kg (165 cm). Jeg har alltid kunne spise det jeg har hatt lyst på uten å legge på meg, som er vanlig norsk mat, men også mye pizza/takeaway/sjokolade i helgene. Nå har jeg kuttet kraftig ned på godteriet, og holder meg til en dag i uken med fastfood, men likevel øker vekten. Jeg veksler mellom å akseptere at slik er det bare, og det er greit så lenge BMI'en er normal, og tenke at det er bedre å ta tak i det nå før jeg blir overvektig. Andre som opplever vektoppgang etter fylte 30? Hva, om noe, gjør dere med det?
Gjest bustyvel Skrevet 1. november 2014 #2 Skrevet 1. november 2014 Trener du noe da? Synes nå vekten din høres mer enn ok ut, men greit å bevege kroppen litt også, ikke bare være flink med maten
Karen82 Skrevet 1. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2014 Jeg trener kondisjon 3 dager i uken (løping) og styrke 1 dag. Har alltid trent. Når det gjelder vekten, så har trening ganske lite å si, noen leger og kostholdeksperter mener det er så mye som 90 % konsthold og 10 % trening...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #4 Skrevet 1. november 2014 Jeg synes det er helt greit å akseptere at en er blitt tyngre hvis en føler seg komfertabel med den nye vekta. Men hvis den bare øker og øker så vil en jo over tid før til at en kommer over i overvektkategorien og det igjen kan jo føre til diverse helseplager. Er det bare alder som gjør det, eller har du fått barn? jeg kunne også spise hva jeg ville før jeg fikk barn, var rett over 50 kg før og tenkte aldri over hva jeg spiste. Nå holder jeg på å gå ned i vekt nå for jeg er ikke komfortabel med meg selv slik jeg er nå for det om jeg ikke er i kategorien overvektig. Anonymous poster hash: f4d2c...380
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #5 Skrevet 1. november 2014 Det avhenger helt av hva vekten din er fra før. Er du allerede overvektig kan du øke for alt jeg bryr meg, da jeg ikke hadde vært sammen med en slik person uansett. Er du normal er gjerne 0-5kg greit før man kansje bør tenke på endringer, ved 5-10kg bør noe så absolutt gjøres. Er du derimot veldig tynn har du selvsagt mer slark før man blir for tjukk. Anonymous poster hash: 28c0f...af9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #6 Skrevet 1. november 2014 Siden du aldri har trengt å tenke på hva du spiser, så er det mulig du gradvis har blitt vant til større og større middags-og frokostposjoner. Du overpiser littegrann, men ofte. Uten å merke det fordi du er vant til det. Anonymous poster hash: 17662...d23
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #7 Skrevet 1. november 2014 Jeg synes det er helt greit å akseptere at en er blitt tyngre hvis en føler seg komfertabel med den nye vekta. Men hvis den bare øker og øker så vil en jo over tid før til at en kommer over i overvektkategorien og det igjen kan jo føre til diverse helseplager. Er det bare alder som gjør det, eller har du fått barn? jeg kunne også spise hva jeg ville før jeg fikk barn, var rett over 50 kg før og tenkte aldri over hva jeg spiste. Nå holder jeg på å gå ned i vekt nå for jeg er ikke komfortabel med meg selv slik jeg er nå for det om jeg ikke er i kategorien overvektig. Anonymous poster hash: f4d2c...380 Værsåsnill..... Uansett, jeg synes ikke man skal akseptere vektoppgang så lenge det er litt "overflødig", bare pga. økt alder. Viktig å ikke la seg forfalle. Anonymous poster hash: 81f26...17f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #8 Skrevet 1. november 2014 Hva spiser du i løpet av en dag da? Tenker med tanke på at vekten din forsetter å øke. Anonymous poster hash: 172ed...ede
Karen82 Skrevet 1. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2014 Jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg får i meg daglig, har aldri satt meg inn i det, og liker egentlig ikke tanken på diett og kaloritelling. Men kanskje det er det som må til. Spiser relativt sunt, men er veldig glad i brødmat så det går gjerne et halvt brød til dagen. Med smør og ost eller leverpostei. Hm..kanskje ikke så sunt likevel. Må nok begynne å tenke mer bevisst på kosthold kjenner jeg.
NovaFlare Skrevet 2. november 2014 #10 Skrevet 2. november 2014 det går gjerne et halvt brød til dagen. Med smør Her har du nok mye av årsaken 1
Wonderbitch Skrevet 2. november 2014 #11 Skrevet 2. november 2014 Oj, et halvt brød om dagen. Kanskje du kan prøve å skjære brødskivene tynnere?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #12 Skrevet 2. november 2014 Jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg får i meg daglig, har aldri satt meg inn i det, og liker egentlig ikke tanken på diett og kaloritelling. Men kanskje det er det som må til. Spiser relativt sunt, men er veldig glad i brødmat så det går gjerne et halvt brød til dagen. Med smør og ost eller leverpostei. Hm..kanskje ikke så sunt likevel. Må nok begynne å tenke mer bevisst på kosthold kjenner jeg. Her har du nok mye av problemet, ja. En brødskive (avhengig av type brød og tykkelse på skiven, selvsagt) har gjerne omtrent 100 kcal i seg, og med smør og ost er du oppe i minst 160, sannsynligvis 200 kcal per skive (en skive ost har omtrent 40 kcal i seg, igjen selvfølgelig avhengig av størrelse og type, og smør blir det mange kalorier av fort pga. det høye innholdet). 200 kalorier per skive, og så spiser du et halvt brød, som er hva? 10 skiver? Da har du dekket dagsbehovet ditt i kalorier bare på brødmaten. Anonymous poster hash: e8068...659
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå