Norgesglasset Skrevet 3. november 2014 #41 Del Skrevet 3. november 2014 er også vant med dette, i Trøndelag. Grøt med pinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 3. november 2014 #42 Del Skrevet 3. november 2014 Fra vestlandet, og her hører spekemat til grøten. I verste fall spekepølse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. november 2014 #43 Del Skrevet 3. november 2014 Jeg gikk på folkehøgskole i Trøndelag der mange fra Østlandet ikke hadde smakt spekemat til risgrøt før, og ja, der het det "grøt med pinne". Selv er jeg fra Sunnmøre og der er det også helt normalt! Risgrøt uten noe spekemat til blir jo nesten dessert syns jeg. Jeg er en av de østlendingene som kom på folkehøgskole i Trøndelag og aldri hadde opplevd å få servert spekemat til risengrynsgrøt før For meg var og er det helt absurd - det er to helt forskjellige matretter uten noen logisk sammenheng... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angstkvinnen Skrevet 3. november 2014 #44 Del Skrevet 3. november 2014 Vi pleier å ha spekematen ved siden av, hva er vanlig hos dere andre? Spiser dere liksom grøten sammen med spekmaten? Dypper skinken i grøten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #45 Del Skrevet 3. november 2014 Ja, det er vanlig her på Nordmøre. Spiser spekematen til grøten, ikke oppi grøten, nei. Det er godt med noe salt til, så blir ikke grøten så mektig. Anonymous poster hash: 43ecf...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 3. november 2014 #46 Del Skrevet 3. november 2014 Helt normalt! "Saltpinn" kaller vi det. Hos oss har det kun vært saltpinn til jul, det er "fin-tilbehør". Så klart med smør, sukker og kanel i tillegg! Nå gleder jeg meg til lillejulaften! :D Hilsen trønder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vindmølle Skrevet 3. november 2014 #47 Del Skrevet 3. november 2014 Hjemmefra er jeg vant med smør, sukker og kanel. I studentkantinen ble jeg introdusert for rosiner på grøten, og etter det har rosiner vært fast til grøten hos oss (ikke hos mine foreldre, men hos meg selv). Salt kjøtt var noe svigermor sin nye mann kom med, og nå er det også et must for oss. Om vi ikke har ikke spekemat så gjerne fårepølse eller noe annet salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå