Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å søke lån i husbanken til liten bolig. Er alene foreløpig, men tenker på sikt at jeg kan kjøpe større bolig, enten alene, eller sammen med noen hvis jeg møter noen.

Spm er jo da hva som skjer med lånet? Og hvis jeg vil selge bolig før jeg har betalt det ned. Si etter 5 år f.eks og vil leie istedet(bare eksempel). Hva skjer med lånet da? Rentene er jo halve lånet sånn ca? Si jeg hadde 25 år igjen på lånet når jeg solgte og ikke ville kjøpe noe nytt f.eks, blir lånet slettet da, eller?

Anonymous poster hash: d65c6...981

Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg har lyst til å søke lån i husbanken til liten bolig. Er alene foreløpig, men tenker på sikt at jeg kan kjøpe større bolig, enten alene, eller sammen med noen hvis jeg møter noen.

Spm er jo da hva som skjer med lånet? Og hvis jeg vil selge bolig før jeg har betalt det ned. Si etter 5 år f.eks og vil leie istedet(bare eksempel). Hva skjer med lånet da? Rentene er jo halve lånet sånn ca? Si jeg hadde 25 år igjen på lånet når jeg solgte og ikke ville kjøpe noe nytt f.eks, blir lånet slettet da, eller?

Lånet blir ikke slettet, du betale tilbake hele lånet selv om du velger å kjøpe noe annet eller leie. Rentene er det banken tjener på lånet ditt, så de må du betale i tillegg til lånet. Men det som er vanlig er å leie ut eller selge leiligheten når man kjøper noe større eller ikke velger å bo i den. Ved å selge leiligheten vil du forhåpentligvis klare å betale tilbake lånet ditt.

Skrevet

Om du selger huset bruker du pengene du får og betaler resten av lånet. Om det blir penger igjen får du de, men om du selger med tap slik at det ikke er nok til å betale lånet så må du betale resten av lånet med andre penger.

Anonymous poster hash: 9791d...35b

Skrevet

Okei, så om jeg vil låne 1,5 mill koster egentlig lånet 3 mill siden det er renter med. Om jeg da selger hus som jeg kjøpte for 1,8 etter 5 år får jeg neppe 3 mill for det. Sliter med andre ord hvis det er tilfelle.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Okei, så om jeg vil låne 1,5 mill koster egentlig lånet 3 mill siden det er renter med. Om jeg da selger hus som jeg kjøpte for 1,8 etter 5 år får jeg neppe 3 mill for det. Sliter med andre ord hvis det er tilfelle.

Du trenger ikke å betale renter etter at du har solgt huset og nedbetalt lånet.

Skrevet

Du betaler renter og avdrag på lånet i de 5 årene du har huset, men når du selger huset betaler du bare det som gjenstår av lånet. Du betaler ikke mer renter da.

Anonymous poster hash: 9791d...35b

Skrevet

Okei skjønner nå :-) Da går det forhåpentligvis opp i opp.

Og om jeg vil kjøpe større bolig sammen med noen så overføres bare lånet over til nytt hus?

Skrevet (endret)

Prinsippet er at du hver måned betaler rentene dine.

La oss si at du låner 1.5 millioner til 3.5%

Du betaler da fast 7559 kr per måned. Av disse er første måneden 3134 renter. Det er så mye renter du har opparbeidet deg denne måneden.Resten er avdrag på gjelden. Når du har betalt dette skylder du 1 496 866.

Etterhvert som gjelden din synker vil du betale mer avdrag og mindre renter, men det som det kan virke som du ikke skjønner er at på slutten av hver måned når du har betalt banken skylder du 0 kr i renter. Gjelden din er kun lånebeløp minus det du har betalt i avdrag så langt.

Så når du etter 5 år selger huset ditt har du bare en gjeld på 1.3 millioner. Om du da får 1.5 millioner for boligen din sitter du igjen med 200 000 (som er det du har betalt i avdrag) etter å ha betalt banken gjelden. Rentene ser du aldri igjen.

EDIT:Limte inn en tabell her som så mye bedre ut før posten ble postet.

Endret av ekkoet
Skrevet (endret)

Og om jeg vil kjøpe større bolig sammen med noen så overføres bare lånet over til nytt hus?

Nesten. Du gjør opp forrige lån og du/dere oppretter et nytt lån

Endret av ekkoet
Skrevet

Lånet er knyttet til den boligen du har kjøpt.

Selger du, må du innfri hele lånet.

Husbanklån får du uansett ikke overført. Strenge krav til boligen for å få husbanklån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...