AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Prøver å gå ned til normalvektig. Mandag-torsdag gikk fint. Idag endte jeg opp med å spise en god porsjon pølser og potetstappe, en stor porsjon lammelår med mye tilbehør, og ikke så galt i seg selv, men så var det all sjokoladen... Jeg har oversteget kcal budsjettet mitt for å si det mildt. Føler jeg har "ødelagt" alt... At siden det allerede er ødelagt så gjør det ikke noe om jeg spiser mer sjokolade eller åpner potetgullet som står i skapet... Jeg har så lyst på mer snop :-( ikke rart det er så vanskelig å gå ned i vekt... De andre dagene har jeg spist sunt, det er idag som gikk helt på trynet :-( Det jeg lurer på er hvordan jeg skal trene opp viljestyrken min. Hvordan sier jeg nei, når tankene mine er besatt av en viss type mat/snop. Anonymous poster hash: 2b653...cf5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 Ikke noe å gjøre med det som allerede er spist, men som du sier så må tankegangen endres. For meg hjalp det å regne ut hvor mye kalorier det var i maten før jeg spiste. Da holdt det ofte med en sjokoladerute i stede for 20.Anonymous poster hash: 2b15c...63d
FrixyGirl Skrevet 31. oktober 2014 #3 Skrevet 31. oktober 2014 Finn noe du kan bytte til. Jeg gikk ned fra 120+ i fjor og veier nå 87 kg. Har fortsatt noe å ta av men har ikke dårlig tid. Jeg kunne spise sjokolade hver dag, en chipspose alene en kveld etc. Og jeg byttet rett og slett ut ting med andre ting. Eksempelvis drops (lakerol, dent etc) og tyggis. Da ble jeg kvitt støtsuget men fikk fortsatt i meg noe "søtt" Gikk over fra brus til farris med smak. Da fikk jeg "brusingen" men slapp alt sukkeret og den overdrevende kalorimengden. Prøvd om du kanskje kan finne noen slike erstatninger. Men samtidig ikke si at du aldri skal spise eller at du skal kutte ut alt. Da er det lett at du greier det en periode og når du da er fornøyd og lar deg spise "alt" går det over stokk og Stein og du må starte på nytt Det er i alle fall det rådet jeg kan gi deg Good luck
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #4 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg vet hvor mye kcal det er i sjokoladen, men jeg ble "besatt" på en måte.. Helt tunnellsyn, og gomlet alt for mye... Det har alltid vært et problem... Klarer ikke moderere meg i det hele tatt :'( Anonymous poster hash: 2b653...cf5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #5 Skrevet 1. november 2014 Finn noe du kan bytte til. Jeg gikk ned fra 120+ i fjor og veier nå 87 kg. Har fortsatt noe å ta av men har ikke dårlig tid. Jeg kunne spise sjokolade hver dag, en chipspose alene en kveld etc. Og jeg byttet rett og slett ut ting med andre ting. Eksempelvis drops (lakerol, dent etc) og tyggis. Da ble jeg kvitt støtsuget men fikk fortsatt i meg noe "søtt" Gikk over fra brus til farris med smak. Da fikk jeg "brusingen" men slapp alt sukkeret og den overdrevende kalorimengden. Prøvd om du kanskje kan finne noen slike erstatninger. Men samtidig ikke si at du aldri skal spise eller at du skal kutte ut alt. Da er det lett at du greier det en periode og når du da er fornøyd og lar deg spise "alt" går det over stokk og Stein og du må starte på nytt Det er i alle fall det rådet jeg kan gi deg Good luck Takk :-) Men sjokolade er min store svakhet... Både lys og mørk... Hva kunne vært en god erstatning for den? :-/Anonymous poster hash: 2b653...cf5
FrixyGirl Skrevet 1. november 2014 #6 Skrevet 1. november 2014 Jeg begynte å kjøpe inn veldig mørk sjokolade 75-90% Den er mektig og det holder gjerne med den ene ruten (pluss det er en "sunnere" variant) Kjærlighet på pinne kanskje med sjokoladetrekk?
Tøytigern Skrevet 1. november 2014 #7 Skrevet 1. november 2014 Spørsmål 1) Blir det noe bedre av at du har dårlige følelser og syns du har gjort noe galt? Nei. Spørsmål 2) Får du gjort noe med situasjonen ved å sitte å pine deg selv? Nei. Spørsmål 3) Er det konstruktivt å sitte å fokusere på ting du HAR gjort i stedet for å fokusere på det du SKAL gjøre? Nei. Med andre ord: Slutt å plage deg selv fordi du HAR spist. Bestem deg for hva du skal gjøre i morgen. Ta det ett måltid av gangen. Frokost SKAL inneholde: Lunsj SKAL inneholde: Middag SKAL inneholde: Mellommåltider SKAL være: Du SKAL drikke så mange desiliter: Den planen lager du best sammen med fastlegen din. Så holder du deg til å fokusere på hva du skal gjøre I MORGEN når ting har gått til helsike. Går det galt i løpet av dagen, så kom deg videre. Fokuser på hva NESTE måltid skal være og SPIS DET. Ikke begynn å trikse og mikse med mengdene og trening. Fortsett på veien videre og legg det andre bak deg. Klarer ikke legen din å hjelpe deg så be om henvisning til ernæringsfysiolog, eller lag avtaler med en helsesøster. 3
Tøytigern Skrevet 1. november 2014 #8 Skrevet 1. november 2014 Føler jeg har "ødelagt" alt...Anonymous poster hash: 2b653...cf5 Nei, det har du ikke. Du har resten av ditt voksne liv til rådighet.
Tøytigern Skrevet 1. november 2014 #9 Skrevet 1. november 2014 Hvordan sier jeg nei, når tankene mine er besatt av en viss type mat/snop.Anonymous poster hash: 2b653...cf5 Fokuser på hva du har bestemt deg for at neste måltid SKAL være og gå deg en tur, eller trekk deg en kopp med te. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #10 Skrevet 1. november 2014 Jeg vet hvor mye kcal det er i sjokoladen, men jeg ble "besatt" på en måte.. Helt tunnellsyn, og gomlet alt for mye... Det har alltid vært et problem... Klarer ikke moderere meg i det hele tatt :'( Anonymous poster hash: 2b653...cf5 Da må du slutte å kjøpe sjokolade. Etter en stund uten er det ikke like fristende lenger.Anonymous poster hash: 2b15c...63d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #11 Skrevet 1. november 2014 Da må du slutte å kjøpe sjokolade. Etter en stund uten er det ikke like fristende lenger.Anonymous poster hash: 2b15c...63d Jeg er ikke ts men det å ikke kjøpe sjokolade er ikke alltid like lett og gjøre selv om man er klar over hva det gjør med deg i store mengder etc. Jeg vet hvor vanskelig det er og da er dette med erstatninger en fin måte å løse problemet på. Syns det er alt for mange der ute som skriver å sier at det bare er å slutte å kjøpe og bare er å slutte å spise. Det er ikke bare å gjøre for alle og slik er det nå bare. Anonymous poster hash: facee...82f
Tøytigern Skrevet 1. november 2014 #12 Skrevet 1. november 2014 Da må du slutte å kjøpe sjokolade. Etter en stund uten er det ikke like fristende lenger.Anonymous poster hash: 2b15c...63d Det er ikke sikkert... Noen ganger er det bedre å lage seg et opplegg der man ganske enkelt har regler for når det er greit å ta seg en bit. Ellers kan det bli helt umulig, fordi man tenker seg at man aldri kan spise det, Så da gir man opp, fordi oppgaven blir for vanskelig. Det er en mye bedre tilnærming om man snakker til seg selv, sånn som man ville gjort til barn som skal lære sunne rutiner. Man må nemlig lære seg å utsette det å få tilfredstilt behov for kos og mat med det samme man føler dem. Kan man si til seg selv at "Nei, ikke i dag. I dag er det tirsdag. Sjokolade skal jeg spise på lørdag." så kan man utsette å få dekket det behovet. Da er det enklere å ikke gå på nederlag etter nederlag. Så fastsetter man en mengde det er ok å spise i løpet av en helg og kjøper bare dette. Den ene sjokoladen er det man får. Så får man gjøre som barna må: Lære seg å fordele snopet utover helgen. Hvis ikke spiser man alt på en gang og da har man fått sin sjokkis. Det er enormt vanskelig med vektnedgang. Men det hjelper å tenke fra ett måltid til det neste, i stedet for å tenke langt framover. "Hva skal jeg spise de neste tre timene?", blir mer suskessfullt enn "Hva skal jeg spise den neste tre ukene?"... Jeg anbefaler til TS å lage seg en plan og legge opp til å ha med noe kos på faste dager. Så blir ikke alt hun er glad i å spise tatt vekk. Hun skal tross alt leve med å beholde vektnedgangen sin resten av sitt liv. Så hun kan ikke bare kutte ut alt av sjokolader og tro det skal bli suksess...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #13 Skrevet 1. november 2014 Da må du slutte å kjøpe sjokolade. Etter en stund uten er det ikke like fristende lenger.Anonymous poster hash: 2b15c...63d Jeg bor ikke alene... Er desverre ikke den eneste sjokoladegumleren i hus :-( Spørsmål 1) Blir det noe bedre av at du har dårlige følelser og syns du har gjort noe galt? Nei. Spørsmål 2) Får du gjort noe med situasjonen ved å sitte å pine deg selv? Nei. Spørsmål 3) Er det konstruktivt å sitte å fokusere på ting du HAR gjort i stedet for å fokusere på det du SKAL gjøre? Nei. Med andre ord: Slutt å plage deg selv fordi du HAR spist. Bestem deg for hva du skal gjøre i morgen. Ta det ett måltid av gangen. Frokost SKAL inneholde: Lunsj SKAL inneholde: Middag SKAL inneholde: Mellommåltider SKAL være: Du SKAL drikke så mange desiliter: Den planen lager du best sammen med fastlegen din. Så holder du deg til å fokusere på hva du skal gjøre I MORGEN når ting har gått til helsike. Går det galt i løpet av dagen, så kom deg videre. Fokuser på hva NESTE måltid skal være og SPIS DET. Ikke begynn å trikse og mikse med mengdene og trening. Fortsett på veien videre og legg det andre bak deg. Klarer ikke legen din å hjelpe deg så be om henvisning til ernæringsfysiolog, eller lag avtaler med en helsesøster. Du har et godt poeng der :-/ Er ikke noe poeng i å "straffe" seg selv for noe en ikke kan gjøre noe med...Anonymous poster hash: 2b653...cf5
Tøytigern Skrevet 1. november 2014 #14 Skrevet 1. november 2014 Jeg er ikke ts men det å ikke kjøpe sjokolade er ikke alltid like lett og gjøre selv om man er klar over hva det gjør med deg i store mengder etc. Jeg vet hvor vanskelig det er og da er dette med erstatninger en fin måte å løse problemet på. Syns det er alt for mange der ute som skriver å sier at det bare er å slutte å kjøpe og bare er å slutte å spise. Det er ikke bare å gjøre for alle og slik er det nå bare.Anonymous poster hash: facee...82f Jeg har prøvd dette med å spise mere.. Det er like vanskelig, fordi jeg ikke orker tanken på å spise en masse til alle måltider. Derfor har det blitt innført dessert hos oss og "kaffekos." For da får jeg i meg litt mere. Så surrer jeg rundt i huset mens min kjære står med asjetten min og spør om jeg ikke skal spise hele skolebollen snart... -Jaaa... sier jeg. -Jeg kommer... Etter tre kvarter har jeg fortsatt ikke fått rotet meg til å spist alt. For en som er tykk er det like ille å legge den vekk. Jeg kan faktisk anbefale til alle dem som strever med det der å spise mindre søtt om å innføre dessert. For da får man dekt søtbehovet en gang om dagen, og det er én bestemt porsjon. Så kan man regne ut hvor meye energi det er, så man vet man ikke får for mye energi inn.
Tøytigern Skrevet 1. november 2014 #15 Skrevet 1. november 2014 Jeg bor ikke alene... Er desverre ikke den eneste sjokoladegumleren i hus :-( Du har et godt poeng der :-/ Er ikke noe poeng i å "straffe" seg selv for noe en ikke kan gjøre noe med...Anonymous poster hash: 2b653...cf5 Nei, det hjelper ikke. Da blir man bare så nedfor, og så blir man oppgitt. Og da er det lett å gi opp hele slankeplanen. Jeg har forsøkt meg med røykekutt, så jeg vet det ligner...
salat Skrevet 1. november 2014 #16 Skrevet 1. november 2014 Prøver å gå ned til normalvektig. Mandag-torsdag gikk fint. Idag endte jeg opp med å spise en god porsjon pølser og potetstappe, en stor porsjon lammelår med mye tilbehør, og ikke så galt i seg selv, men så var det all sjokoladen... Jeg har oversteget kcal budsjettet mitt for å si det mildt. Føler jeg har "ødelagt" alt... At siden det allerede er ødelagt så gjør det ikke noe om jeg spiser mer sjokolade eller åpner potetgullet som står i skapet... Jeg har så lyst på mer snop :-( ikke rart det er så vanskelig å gå ned i vekt... De andre dagene har jeg spist sunt, det er idag som gikk helt på trynet :-( Det jeg lurer på er hvordan jeg skal trene opp viljestyrken min. Hvordan sier jeg nei, når tankene mine er besatt av en viss type mat/snop.Anonymous poster hash: 2b653...cf5 (har ikke lest andre kommentarer enn denne) Kjenner meg godt igjen med den dårlige samvittigheten... Men ikke tenk at du har ødelagt alt i det heletatt. Tenk heller at: I morgen, da SKJER det, da er den nye starten, og hvor mye du gjeder deg til å komme i gang, gå ned i vekt, få penere kropp, bli sunnere osv. For å hindre eventuelle tilbakefall, kan du ta noen dager hvor du skriver ned alt du spiser. Dette gjør at du hindrer småspising. På mobilen din, kan du lage en ny bakgrunn: enten et bilde av en kropp du vil nå (må være realistisk), en inspirerende tekst, eller andre ting som skal minne deg på å holde deg under kontroll. For hvis du er like mye på mobilen som meg, vil du ikke finne på å røre noe usunt så mange ganger som man får den påminnelsen. Tenk hele tiden å være positiv mot deg selv, og hvor langt du har kommet, og hvilken glede det skal være å fortsette, og nå målet ditt. Du kan også sette deg konkrete regler som: ikke spise godter på to uker, eller andre ting som passer deg. Også kan du belønne deg selv med nye klær, solkort eller andre ting du ønsker deg, og som gjør at du føler deg ekstra bra med deg selv. Lykke til
Contempt Skrevet 1. november 2014 #17 Skrevet 1. november 2014 (endret) Skal godt gjøres å ikke glippe innimellom. Men hvis dette er noe som skjer ofte, så kunne du kanskje prøvd en avvenningsuke ift. søtsaker og snacks? Nå er jeg ikke sikker på om det er tilstrekkelig med én uke, men det kan ha noe for seg å prøve. Man blir "avhengig" av sukker og fett, men greier man å ta en lang nok pause, kan man få resatt avhengigheten. I ettertid skal det ikke like mye sjokolade osv. til før man blir fornøyd. Dette er basert på egne erfaringer, så er ikke sikkert det fungerer slik for deg. Og for å "holde ut", må man hele tiden minne seg selv på hvorfor man gjør det man gjør. Det må en sterk vilje til noen ganger. Hvis du er "besatt", som du sier og har liten viljestyrke, så kan forslaget mitt bli vanskelig ... Da tror jeg heller jeg ville inkludert mindre mengder av matvaren jeg var besatt av i kostholdet mitt. Lag rom for det i kaloribudsjettet ditt, med sikte på å trappe ned (erstatte usunt med sunt) over tid. Å gi opp, fører ikke til noe bra. Spist er spist - tenk heller på hvordan de neste måltidene kan bli bedre, ernæringsmessig sett. Endret 1. november 2014 av Contempt
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #18 Skrevet 1. november 2014 Det eneste som funker for meg, er å ikke kjøpe all den driten. Kjøper jeg det, kan du banne på at jeg kjører det i meg. Mitt beste tips; lag ukeplan og budsjett, gå aldri på butikken på tom mage. spis litt før du handler, så du ikke blir fristet. Og som sagt, ukesmeny og budsjett, så har du en plan. Spis litt frukt, sukkerfrie drops etc for å bli kvitt søtsuget. Anonymous poster hash: 2434f...c8b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #19 Skrevet 1. november 2014 Det eneste som funker for sjokoladesuget mitt er lett-kakao. Det inneholder ca 50 kalorier for en kopp, og da er behovet mitt dekket. Anonymous poster hash: 154e5...b40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå