Gå til innhold

Barn med feber, legebesøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i kveld, med barnet mitt som har hatt 40 i feber siden i går formiddag. Feberen går ikke ned med pinex/ paracett, det var derfor jeg kontaktet legevakten. Tenkte at han kanskje hadde ørebetennelse, (han pleier å ha det) og at det kunne være greit å ta en kikk på han før helgen.

Legen lytta, og så i ørene. Fant ingenting. Jeg spurte om han ikke skulle ta en CRP, og fikk et meget kontant svar om at nei det er ikke nødvendig, dette er virus. Jeg ble ganske paff.

Sønnen min er mye syk, og det blir alltid tatt crp. Det er jo med og danner et vurderingsgrunnlag, er det virkelig normalt å ikke gidde å gjøre det? Er det jeg som er på bærtur her?

Anonymous poster hash: 603e7...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du misfornøyd med avgjørelsen tar du kontakt igjen. Er enig i at det butde blitt tatt en crp når feberen ikke går ned med paracet. Hvor mye har du gitt han?

Anonymous poster hash: 7607a...bfc

Skrevet (endret)

Ts her, 5x 250 mg fordelt på 36 timer.

Legen sa at det ikke blir tatt crp før søndag, når feberen har vart i over tre dager. Jeg syns det er helt merkelig.

Endret av Miss moneypenny
Skrevet

Ts her, 5x 250 mg fordelt på 36 timer.

Legen sa at det ikke blir tatt crp før søndag, når feberen har vart i over tre dager. Jeg syns det er helt merkelig.

Enig med deg. Han har jo fått en del da. Jeg ville ringt igjen. Når var dere inne?

Hvordan er almenntilstanden?

Skrevet (endret)

...

Endret av masekopp
Skrevet

Han har som sagt vært veldig mye syk, vi har vært hos totalt 13 forskjellige leger (legevakten osv) og jeg stoler kun på fastlegen. Men nei, ingen andre symptomer enn feber.

Allmenntilstanden varierer. Han drikker, og prater. Men han er klart slappere.

Skrevet

Det er ikke CRP man behandler, men barnet, så ikke sikkert CRP-verdien ville ha så mye å si for helhetsvurderingen. Viktigere er barnets allmenntilstand, om det drikker og tisser, og hvordan du som forelder vurderer barnet. Jeg synes du skal dra tilbake hvis du føler deg usikker eller utrygg på hvordan barnet har det og oppfører seg.

Anonymous poster hash: 0e2f6...dc1

Skrevet

Har han fremdeles feber i morgen ville jeg kontaktet legevakten igjen.

Skrevet

Det er ikke CRP man behandler, men barnet, så ikke sikkert CRP-verdien ville ha så mye å si for helhetsvurderingen. Viktigere er barnets allmenntilstand, om det drikker og tisser, og hvordan du som forelder vurderer barnet. Jeg synes du skal dra tilbake hvis du føler deg usikker eller utrygg på hvordan barnet har det og oppfører seg.

Jeg skjønner selvsagt at man ikke behandler crp. Jeg vet også at crp ikke er avgjørende for om infeksjonen skyldes virus eller bakterie. Jeg mener bare at å måle crp kan gi en pekepinn på om det er større ting på gang, og syns det er merkelig å ikke sjekke det. Hver gang han har vært syk har dette blitt sjekket, og hver gang har den vært høy. Og da snakker vi 10-20 ganger det siste året/ halvannet. Så jeg syns det er litt merkelig å avvise det på den måten.

Den gode nyheten er at feberen har sunket i løpet av natten :)

Skrevet

Det tar tid før crp slår ut på blodprøver. Ved en akutt lungebetennelse går de hvite opp først, så crp. Som regel bortkasta første døgnet. Klinikken og erfaringen er viktig. Hørtes ut som en lege med baller som ikke var servil ovenfor foreldrene. Respekt.

Anonymous poster hash: 3bcd9...464
  • Liker 5
Skrevet

Ingen vits i å ta crp når legen ikke finner ander sykdomstegn enn feber. Barn kan få feber uten grunn, det trenger ikke være infeksjon. Ofte blir det tatt crp fordi foreldrene ønsker det, ikke fordi legen trenger det i vurderingen. Finner han ikke et infeksjonsfokus er det uansett ingenting å behandle, det er en grunn til at feber bør ses an hjemme i tre døgn når det ikke er andre symptomer.

Anonymous poster hash: 4922b...990
Skrevet

En crp har jo alt for en helhetsvurdering å si... Er det mulig! Alle leger tar dette for å se, hvis barnet er sykt og har feber. Har ikke møtt en lege som ikke tar en crp på et sykt barn, nettopp for å få en helhetsvurdering. For det er ingen leger som kan se om det er en bakteriene infeksjon eller virus, de må ta prøver..

Anonymous poster hash: b073e...2e4

Skrevet

Det tar tid før crp slår ut på blodprøver. Ved en akutt lungebetennelse går de hvite opp først, så crp. Som regel bortkasta første døgnet. Klinikken og erfaringen er viktig. Hørtes ut som en lege med baller som ikke var servil ovenfor foreldrene. Respekt.

Anonymous poster hash: 3bcd9...464

Det var ikke første døgnet, men slutten på andre døgnet. Og stigningen er jo også med på å gi en viss pekepinn. Stigning fra dag 2 til dag 3 f. eks.

Forøvrig, takk for veldig urelevant spydighet.

Skrevet

Ingen vits i å ta crp når legen ikke finner ander sykdomstegn enn feber. Barn kan få feber uten grunn, det trenger ikke være infeksjon. Ofte blir det tatt crp fordi foreldrene ønsker det, ikke fordi legen trenger det i vurderingen. Finner han ikke et infeksjonsfokus er det uansett ingenting å behandle, det er en grunn til at feber bør ses an hjemme i tre døgn når det ikke er andre symptomer.

Stemmer, glemte at man selvsagt kan se alt utenpå kroppen...

Skrevet

En crp har jo alt for en helhetsvurdering å si... Er det mulig! Alle leger tar dette for å se, hvis barnet er sykt og har feber. Har ikke møtt en lege som ikke tar en crp på et sykt barn, nettopp for å få en helhetsvurdering. For det er ingen leger som kan se om det er en bakteriene infeksjon eller virus, de må ta prøver..

Anonymous poster hash: b073e...2e4

CRP kan ha noe å si for helhetsvurdering, men hos barn i allmennpraksis/på legevakt har det som regel veldig lite å si og tas altfor ofte. Allmenntilstand, dvs om barnet drikker nok, har våte bleier, gir kontakt, lar seg vekke, gråter normalt osv er mye, mye viktigere. Høres ut som om du traff på en flink kliniker! Skjønner at det kan oppleves feil når det er så vanlig å ta CRP og denne legen ikke gjorde det, men som sagt tas CRP alt for ofte - det er nok heller en del av de andre legene som bør vurdere å ta det sjeldnere.

Anonymous poster hash: 03455...742

Skrevet

Stemmer, glemte at man selvsagt kan se alt utenpå kroppen...

Det er jo derfor legen bl.a. lytter på barnet... Men det er mange mødre, som du, som tror crp er det styrende redskap. Dersom crp er 25 hva mener du barnet har da, bakteriell eller viral infeksjon? Enn med 45? Eller 60? Du kan ikke si om det er det ene eller det andre uten å undersøke barnet.

Og ftr til en lengre oppe her, det er ofte barneleger ikke tar crp, fordi de behandler barnet ut fra kliniske funn, ikke et laboratoriesvar. Crp tas gjerne fordi foreldre, som ts, tro det er en viktig utredning og legger grunnlag for all behandling. TIl info gjør det ikke det.

• Liker 3
Skrevet

Crp blir vanligvis tatt siden det viser om det er en bakteriell infekjsjon eller en virusinfeksjon. Lav Crp viser virusinfeksjon, mens Crp på over 50 er bakterielt og må behandles.

De fleste leger tar faktisk Crp, så skjønner godt at Ts undrer over hvorfor den ikke ble målt.

Der jeg jobber blir Crp tatt av alle unger som kommer inn med feber og litt diffuse symptomer.

Anonymous poster hash: 4d804...931
Skrevet

Crp blir vanligvis tatt siden det viser om det er en bakteriell infekjsjon eller en virusinfeksjon. Lav Crp viser virusinfeksjon, mens Crp på over 50 er bakterielt og må behandles.

De fleste leger tar faktisk Crp, så skjønner godt at Ts undrer over hvorfor den ikke ble målt.

Der jeg jobber blir Crp tatt av alle unger som kommer inn med feber og litt diffuse symptomer.

Crp over 50 betyr ikke at det er bakterielt. At du fremstiller deg som helsepersonell og bastant påstår dette er hårreisende. Crp er uspesifikk ved lave verdier og må ses i sammenheng med kliniske funn, det er godt mulig å ha langt over 50 i crp ved virusinfeksjoner, og det kan være andre ting enn bakteriell infeksjoner som gir utsalg på crp. Når legen ikke finner holdepunkt for infeksjon med klinisk undersøkelse er det heller ikke ingen umiddelbar indikasjon for crp måling, annet enn mors/forelders ønske.

Skrevet

Det er jo derfor legen bl.a. lytter på barnet... Men det er mange mødre, som du, som tror crp er det styrende redskap. Dersom crp er 25 hva mener du barnet har da, bakteriell eller viral infeksjon? Enn med 45? Eller 60? Du kan ikke si om det er det ene eller det andre uten å undersøke barnet.

Og ftr til en lengre oppe her, det er ofte barneleger ikke tar crp, fordi de behandler barnet ut fra kliniske funn, ikke et laboratoriesvar. Crp tas gjerne fordi foreldre, som ts, tro det er en viktig utredning og legger grunnlag for all behandling. TIl info gjør det ikke det.

Du trenger ikke være så ekkel. Nei, jeg tror ikke crp er et styrende redskap. Jeg syns bare det er greit å vite, da min sønn har hatt crp på over 60 og opptil 104 hver gang han har vært syk. Jeg har ingen formening om hvorvidt det er bakterielt eller viralt, jeg er fullstendig klar over at virus kan forårsake høye crp- verdier. Jeg syns bare at det hadde vært greit å sjekke alt, er det virkelig så kriminelt å være bekymret og ønske å undersøke barnet sitt?

Skrevet

CRP _kan_ brukes til å skille mellom virus- og bakterieinfeksjon, men slett ikke alltid. Lokale bakterieinfeksjoner kan gi liten CRP-økning, og noen virusinfeksjoner kan gi høy CRP-økning. For ikke å glemme at man kan være døden nær av infeksjon med aldeles normal CRP. Poenget er - det er allmenntilstanden som er viktig!

Vanlig praksis de fleste steder i landet er at man tar CRP oftere enn nødvendig, og da kommer man inn i en sirkel der foreldre (forståelig nok) forventer at det skal tas (det har jo alltid blitt tatt før), dermed tas det enda oftere, og foreldre får et enda sterkere inntrykk av at det er en viktig og nødvendig prøve, det blir enda vanskeligere for legen å forklare at det ikke er nødvendig, osv. Løsningen er at det ikke blir tatt oftere enn nødvendig, og at foreldre blir forklart hvorfor det ikke trengs og at barnets allmenntilstand er det absolutt viktigste.

Og angående at det må behandles hvis det er bakterielt - det _kan_ behandles hvis det er bakterielt, fordi det finnes antibiotika. Det _må_ derimot ikke behandles, de fleste av oss har immunforsvar godt nok til å ta knekken på en infeksjon på egenhånd. Gevinsten blir da færre antibiotikakurer og mindre resistens, og dermed større sjanse for at våre barnebarn skal overleve lungebetenelse og liknende fordi det fremdeles finnes antibiotika som funker. Hurra for mindre antibiotikabruk :klappe:

Anonymous poster hash: 03455...742

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...