Gå til innhold

Hjelp, jeg skal ha eksamen i engelsk muntlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha eksamen i engelsk om et par uker, og på grunn av sykdom har jeg ikke fått begynt å lese ordentlig før nå dessverre.

Jeg skal prøve å få karakter 6, men når jeg ser over læreplanen begynner jeg å tvile. Jeg synes det virker som at det er mye som skal leses, uten at det er spesifisert nøyaktig HVA som skal leses. Fks lese om kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land - det er jo uendelig mye man kan lese om!? Hvor mye detaljer må man kunne osv?

Om noen har en eller annen slags oversikt over nøyaktig hva sensor er ute etter så hadde det vært glimrende.. :rolleyes: Jeg vet at det ikke finnes noen direkte snarvei, men jeg har som sagt et par uker, og jeg skal lese døgnet rundt frem til eksamen, jeg må bare vite hva jeg skal fokusere på slik at jeg ikke kaster bort tiden på å lese ting som ikke er relevant. Håper noen kan hjelpe!

Anonymous poster hash: 5ed93...03e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen...? :)

Skrevet

Har du ikke fagbok? Dersom du har det, så les den.. I tillegg ville jeg lært meg litt ekstra om politikk i USA og England. I tillegg må du jo velge deg ut noen engelske tekster du skal ha lest. Disse må du kunne tolke og finne den dypere mening bak. Hvis det er vg1 engelsk du skal ta, så er det hverken veldig vanskelig eller veldig store krav, men tenk på uttalen din.

Anonymous poster hash: 6f449...c48
Skrevet

Har du ikke fagbok? Dersom du har det, så les den.. I tillegg ville jeg lært meg litt ekstra om politikk i USA og England. I tillegg må du jo velge deg ut noen engelske tekster du skal ha lest. Disse må du kunne tolke og finne den dypere mening bak. Hvis det er vg1 engelsk du skal ta, så er det hverken veldig vanskelig eller veldig store krav, men tenk på uttalen din.

Anonymous poster hash: 6f449...c48

Jeg har en fagbok, men den inneholder nærmere 100 tekster og jeg tror det kan bli vanskelig å memorere alle sammen, i tillegg til novelle og film og fordypningsemne? Leser om politikk og utdanning i UK/USA men vet du hvor detaljert det kreves at man kan dette? Må man fks kunne forklare alt om oppgavene til de ulike instansene i regjeringen osv?

Skrevet

Du skal ha eksamen om et par uker og du har først nå sett på læreplanen?

Anonymous poster hash: bddca...57e

Skrevet

Skal ha eksamen i engelsk om et par uker, og på grunn av sykdom har jeg ikke fått begynt å lese ordentlig før nå dessverre.

Jeg skal prøve å få karakter 6, men når jeg ser over læreplanen begynner jeg å tvile. Jeg synes det virker som at det er mye som skal leses, uten at det er spesifisert nøyaktig HVA som skal leses. Fks lese om kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land - det er jo uendelig mye man kan lese om!? Hvor mye detaljer må man kunne osv?

Om noen har en eller annen slags oversikt over nøyaktig hva sensor er ute etter så hadde det vært glimrende.. :rolleyes: Jeg vet at det ikke finnes noen direkte snarvei, men jeg har som sagt et par uker, og jeg skal lese døgnet rundt frem til eksamen, jeg må bare vite hva jeg skal fokusere på slik at jeg ikke kaster bort tiden på å lese ting som ikke er relevant. Håper noen kan hjelpe!

Det er jo litt vanskelig å vite hva som er relevant før man får eksamensoppgaven... så trur du må prøve å komme deg gjennom det meste av stoffet :) om ikke pugge absolutt alt, ihvertfall skumlese og få en oversikt så du vet hvor du kan se når du får oppgaven :)

Gjest Christina146
Skrevet

Hei! Jeg skal ha engelsk muntlig til sommeren, og satser også på å få karakter 6:)

Jeg vil anbefale deg å lese om engelsk som et internasjonalt språk (the spread of english, altså hovedsakelig koloniseringen, hvilke land de snakker engelsk i idag, og forskjellige varianter av engelsk).

Australia har vi som en del av pensum, og south africa også. Her må du kunne litt om bakgrunnen til disse landene (Australia=aborginiene) (south africa=apartheid) og hvilken rolle engelsk språk har for disse landene idag.

Bare spør om mer! Se på BBC! Les høyt tekster fra boken til du uttaler ordene riktig!

Om du bor i Bergen kunne vi kanskje møtes å diskutert ulike temaer på engelsk? Trenger sårt noen å snakke engelsk med.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Hei,

Når læreplanen er formulert på den måten, kan de jo ikke kreve at du skal kunne noe om et spesielt tema - det er åpent. Det er gjort slik at lærerne kan bestemme hvilke undertemaer de ønsker å fokusere på.

Det du må gjøre er å sørge for at du har satt deg inn i noe innen kultur og samfunnsforhold i noen engelskspråklige land, f.eks politisk system i USA og Strobritannia og et annet mer kulturelt tema. Spør de om noe annet, får du bare si at du ikke er så opptatt av det, men vil gjerne snakke om *ditt tema*

Skrevet

Hvilket år?

Anonymous poster hash: 5f237...8b9

Skrevet

Hei,

Når læreplanen er formulert på den måten, kan de jo ikke kreve at du skal kunne noe om et spesielt tema - det er åpent. Det er gjort slik at lærerne kan bestemme hvilke undertemaer de ønsker å fokusere på.

Det du må gjøre er å sørge for at du har satt deg inn i noe innen kultur og samfunnsforhold i noen engelskspråklige land, f.eks politisk system i USA og Strobritannia og et annet mer kulturelt tema. Spør de om noe annet, får du bare si at du ikke er så opptatt av det, men vil gjerne snakke om *ditt tema*

Det hørtes fornuftig ut, de kan jo ikke, som du sier, forvente at man skal kunne absolutt alt om alt. Om jeg leser nok tekster til å dekke kompetansemålene så burde det holde, jeg tar med en liste til dem på hva jeg har lest så får de spørre meg ut fra det jeg kan. Takk for tips :)

Skrevet

Hei! Jeg skal ha engelsk muntlig til sommeren, og satser også på å få karakter 6:)

Jeg vil anbefale deg å lese om engelsk som et internasjonalt språk (the spread of english, altså hovedsakelig koloniseringen, hvilke land de snakker engelsk i idag, og forskjellige varianter av engelsk).

Australia har vi som en del av pensum, og south africa også. Her må du kunne litt om bakgrunnen til disse landene (Australia=aborginiene) (south africa=apartheid) og hvilken rolle engelsk språk har for disse landene idag.

Bare spør om mer! Se på BBC! Les høyt tekster fra boken til du uttaler ordene riktig!

Om du bor i Bergen kunne vi kanskje møtes å diskutert ulike temaer på engelsk? Trenger sårt noen å snakke engelsk med.

Lykke til! :klemmer:

Bor dessverre ikke i Bergen (lengre), men jeg forsøker å lese alle tekstene høyt. Føler meg passe teit her jeg, i en alder av 29, sitter med høytlesning for meg selv. Hehe. Prøver også å få med meg nyhetene på BBC, men australia og sør-afrika har det ikke stått noe om på den leselisten jeg har valgt (fant en ferdig en på nettet). Fokuserer alt på USA, UK og India/Pakistan jeg. Og håper at det holder. :icon_lol:

Er som sagt litt sent ute pga sykdom, så tviler på at jeg klarer å dra en 6`er men har vel ingenting å tape så jeg møter opp uansett. Om ikke annet så får jeg trening i å ta muntlig eksamen :fnise:

Det er forresten VG1 jeg tar, SF..

Gjest Christina146
Skrevet

Så bra! :)

En annen lur ide kan også være å plukke opp ord du ikke forstår, oversette de, og skrive det ned i en liten bok som du leser på bussen eller når du har litt tid. Da får du jobbet med ordforrådet ditt. :)

Jeg kom på nå at de sa i undervisningsfilmen(tar det på nett) at det er forskjellige leselister. Jeg holder meg i hvertfall til det læreren min sier. ;)

Uansett må du ha masse lykke til! :)

Skrevet

Jeg tror ikke uttale har noe særlig å si. Heller gode kunnskaper om det engelske språks historie.

Anonymous poster hash: 5f237...8b9

Skrevet

Du leser først overskriftene. så leser du underskriftene så skummer du innholdet og så sitter det. så repeterer du dette høyt på muntlig. og så utbroderer du det du har skummet og legger til egne betraktninger rundt emnene - da får du GARANTERT 6.

Skrevet

Du leser først overskriftene. så leser du underskriftene så skummer du innholdet og så sitter det. så repeterer du dette høyt på muntlig. og så utbroderer du det du har skummet og legger til egne betraktninger rundt emnene - da får du GARANTERT 6.

Hørtes superenkelt ut, da gjør jeg bare sånn! :icon_lol: Dog politiske systemer funket ikke å skumme gjennom, med tanke på at jeg kan ca null om det fra før av. Men for korte noveller og sånn så funker det nok. :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Guri, det funket..! *såå lettet* Nå gjenstår bare skriftlig.. TS

Skrevet

er det gjennom skolen eller som privatist? jeg tok som privatist. leste ingenting i forkant fikk 4, fikk beskjed om at hvis jeg hadde forberedt meg og hatt med ett dikt hadde jeg sannsynligvis fått 5-6.

(nå mente jeg ikke at du ikke skulle øve)

Skrevet

er det gjennom skolen eller som privatist? jeg tok som privatist. leste ingenting i forkant fikk 4, fikk beskjed om at hvis jeg hadde forberedt meg og hatt med ett dikt hadde jeg sannsynligvis fått 5-6.

(nå mente jeg ikke at du ikke skulle øve)

Privatist. Jeg hadde eksamen i muntlig i dag og fikk karakter 6. Er mer spent på den skriftlige, der er det nok ikke like lett å få 6ern. Har fem fra før men forbedrer for å få nok poeng til å komme inn på skole neste høst. TS

Skrevet

Privatist. Jeg hadde eksamen i muntlig i dag og fikk karakter 6. Er mer spent på den skriftlige, der er det nok ikke like lett å få 6ern. Har fem fra før men forbedrer for å få nok poeng til å komme inn på skole neste høst. TS

så bra! lykke til :blomst:

Skrevet

Takk!! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...