Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Far drepte datter

Hva er det egentlig som får foreldre til å drepe sine egne barn? Æresdrap er den første tanken som slår meg, men jeg vet ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

ette ble vel litt vel mye spekulering, i og med at vi ikke vet noe særlig om bakgrunnen til noen av dem.

Gjest GreenSky
Skrevet

Hm, politiet utelukker ikke æresdrap, sa de på nyhetene på radioen.

Skrevet

Ja, hørte akkurat på nyhetene at dette var noe politiet trodde var et æresdrap.

Trist.....

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg ber dere legge merke til hvordan media bruker ordet æresdrap når det er utlendinger involvert, og aldri når en norsk mann slår ihjel/knivstikker/skyter son kone eller barn, hvilket jo også skjer i ny og ne (Gjerne som følge av utroskap eller skilsmisse). Også da er det en mann som er skuffet og føler seg bedratt og trampet på, fasaden er ødelagt. Han hevner seg. Men snakker man om æresdrap? Nei.

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg ber dere legge merke til hvordan media bruker ordet æresdrap når det er utlendinger involvert' date=' og aldri når en norsk mann slår ihjel/knivstikker/skyter son kone eller barn, hvilket jo også skjer i ny og ne (Gjerne som følge av utroskap eller skilsmisse). Også da er det en mann som er skuffet og føler seg bedratt og trampet på, fasaden er ødelagt. Han hevner seg. Men snakker man om æresdrap? Nei.[/quote']

Når skjedde dette sist? Eller har det ingen nyhetsverdi?

Gjest GreenSky
Skrevet

Det er riktig, det. Såvid jeg husker, har jeg bare hørt æresdrap bli nevnt en gang i media når det var nordmenn involvert.

Gjest Poirot
Skrevet

Dette hva da?

At norsk mann dreper norsk kone?

Vel, sånn rent ut fra hukommelsen nå, så har du jo han som prøvde å sprenge kona i Drammen, for en stund siden skjøt en mann ned hele familien på hytta, en annen skjøt kona på soverommet på Romerriket med barna i naborommet.

Gjest TomKrus
Skrevet

Sjeldent jeg leser om noen som dreper sine barn her i Norge.

Skrevet

Hva kommer inn under ærsdrap da? I mange tilfeller er det jo psykisk syke personer som knerter både seg selv og familien. Trodde man snakket om æresdrap når strengt religiøse personer mener vedkommende har brutt 'deres lov'. Er det en psyk og sjalu person som han i Drammen så er det ikke åresdrap mener jeg.

Men som sagt - jeg er litt usikker på hva som kommer inn under begrepet.

Dessuten vil jeg også si det er forskjell på hvem som drepes - om det er barn eller kone/mann.

Gjest Poirot
Skrevet

Sjeldent jeg leser om noen som dreper sine barn her i Norge.

Er det noen her som har sagt at det skjer ofte, da?

Vil du si det er ofte at innvnadrere dreper sine barn?

Skrevet

Uff.. Det er så mye depresivt i media for tiden.

Gjest TomKrus
Skrevet

Det er nå ikke så uvanlig at man spekulerer i hva årsaken kan være. Kanskje er det æresdrap, kanskje er han sinnsyk. Mulig æresdrap blir satt i et dårlig lys hvis han er sinnsyk, men det synes nå ikke jeg.

Ved flere anledninger har jeg sett at aviser spekulerer i at hærverk ol. på asylmottak har vært rasistisk motivert, men senere har det vist seg at noen av beboerene selv har stått bak det. Tror ikke rasismen blir satt i noe dårligere lys av den grunn.

Gjest TomKrus
Skrevet

Er det noen her som har sagt at det skjer ofte, da?

Vil du si det er ofte at innvnadrere dreper sine barn?

Nei, og derfor skjønte jeg ikke helt problemet med å spekulere i om det var et såkalt æresdrap.

Gjest Poirot
Skrevet

Hva kommer inn under ærsdrap da? I mange tilfeller er det jo psykisk syke personer som knerter både seg selv og familien. Trodde man snakket om æresdrap når strengt religiøse personer mener vedkommende har brutt 'deres lov'. Er det en psyk og sjalu person som han i Drammen så er det ikke åresdrap mener jeg.

Men som sagt - jeg er litt usikker på hva som kommer inn under begrepet.

Dessuten vil jeg også si det er forskjell på hvem som drepes - om det er barn eller kone/mann.

Hele poenget er at termen æresdrap brukes svært ukritisk av media. Stor sett brukes den når mann er sint på kone/barn og dreper dem, fordi de har oppført seg på en måte han ikke liker (gjerne slik at han er blitt skamfull).

Poenget er at norske menn også har en tendens til å drepe sine koner hvis de er sinna på henne, og hun vil forlate ham, sier hun har vært utro, vil ta barna osv.

Norske menn har også en ære (i Norge kallt fasade) de forsvarer ved bruk av vold, fordi de er fortvilet.

Du snakker om psykiske problemer; vel det har jo også mange av de utlendingene som dreper sine koner, eks han som stakk ned kone og barn i fjor fra Somalia. Han er så syk at han nå er tvangsinnlagt på psykiatrisk, ute av stand til å ha kontakt med personalet.

Ofte er menn menn, med et tilnærmet likt reaksjonsmønster. Ære trenger ikke ha så mye med religion å gjøre, kan være vel så bundet opp mot kultur.

Jeg sier ikke at æresdrap ikke skjer, tvert imot. Det jeg sier er at det også skjer i norske hjem, men blir da beskrevet av media som individuelle drap med en konkret årask, ikke satt i bås slik æresdrapene blir.

Gjest Poirot
Skrevet

Nei, og derfor skjønte jeg ikke helt problemet med å spekulere i om det var et såkalt æresdrap.

Æresdrap legger skylden på kulturen i tillegg til personen. Ved andre drap legges skylden på individet. Dette er en ganske vesentlig forskjell.

Gjest TomKrus
Skrevet

Æresdrap legger skylden på kulturen i tillegg til personen. Ved andre drap legges skylden på individet. Dette er en ganske vesentlig forskjell.

Men nå er det noe som heter æresdrap da, så jeg synes ikke at det er noe verre å spekulere i det enn f.eks. rasistisk motiv ved drap av en farget. Man må tross alt spekulere litt for å komme fram til det faktiske motivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...