Gå til innhold

Hvordan spiller man curong?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant et curongbrett + det man trenger for å spille, da jeg ryddet huset etter farmoren min. Det er vist faren min som har laget det i sin ungdom.

Husker at jeg spilte curong på fritidsklubben da jeg var liten, men hvordan reglene er kan jeg ikke komme på.

Er det noen som kan forklare meg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ojojoj, det er lenge siden jeg har spilt, men noe husker jeg da: De grønne og gule brikkene legges i midten. Spillerne har hver sin hvite brikke som skal legges på streken (Hver spiller har sin side). Den som først få en brikke nedi, får den fargen som er på den brikken som "sin" farge. Hvis man får en brikke nedi, kan man fortsette å slå. Hvis man bommer, er det motstanderens tur. Hvis man slår motstanderens brikke nedi, er det også motstanderens tur. Så er det om å gjøre å bli kvitt sine brikker først. Den hvite brikken skal ligge på streken hver gang man slår. Men så lurer jeg på om det er en rød brikke også? Den skal i såfall nedi til slutt, ellers taper man hvis man får den nedi. Og så er det noe med hvis man slår sin hvite brikke nedi...? Kanskje noen andre husker noe mer? Lykke til!

Skrevet

Dei gule og grøne brikkene leggjest annankvar rundt midten, på sirkelen. (Eller raude og grøne på spelet me hadde heime.) Ikkje samla tilfeldig inne i sirkelen.

Dersom brikka du skyt med hamnar i holet, skal ei av brikkene dine opp igjen og plasserast ein eller annan stad inne i sirkelen av motspelaren. Og så er det så klart motspelaren sin tur. :)

Og det er berre to fargar, i tillegg til brikkene du skyt med.

Hugsar ikkje kor mange det er av kvar farge - 15 av kvar, kanskje? (Hugsar me hadde nokre brikker i reserve, men ikkje kor mange som skulle vera med i spelet.)

Skrevet

Det er lenge siden jeg har spilt ja! Det ligger et digert kurongbrett på loftet hos foreldrene mine, husker det var veldig gøy da vi var mindre. Vi snakker alltid om å ta det fram når vi er der, men glemmer det hele tiden.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Jeg har 15 hver av grønn og gul, og 4 røde.

Man bruker vel bare en rød og ikke en til hver spiller?

Det er tegnet opp en runding ved hvert hull. Er det der man legger den røde hvis den faller nedi?

Skrevet

Åhh- det spilte vi alltid i julen da vi hadde besøk av min fetter og kusine. Hadde det kjempegøy!

Men grønne og gule brikker? De skal da være røde og gule :wink:

Takk for tipset, tilli, dette må jeg ta fram igjen hvis foreldrene mine har tatt vare på det.

Skrevet
Tusen takk for svar :-)

Jeg har 15 hver av grønn og gul, og 4 røde.

Man bruker vel bare en rød og ikke en til hver spiller?

Det er tegnet opp en runding ved hvert hull. Er det der man legger den røde hvis den faller nedi?

Nei, brukar ei raud til kvar spelar. Reglane er litt ulike dei i biljard ;)

Men kom på litt til, som er ein smule sentralt:

0. Kan vera frå 2-4 spelarar.

1. De velger side de vil spela frå (evt 2 sider i vinkel, om de er kun 2 spelarar.) Og desse sidene held ein seg til gjennom heile spelet - går ikkje rundt brettet for å skyta.

2. Når de skal skyte, legg den raude brukka på linja slik at ho er synleg gjennom holet i brikka. Evt. legg i rundingen framfor holet i hjørna. Hugs å skyte kun frå di side..

3. Etter å ha skote, fjernar du di raude brikke frå brettet. Er det din tur igjen, dvs. du fekk (kun) din farge ned i eit hol, gjenta punkt 2.

Då trur eg alt skal vera sagt. :)

Skrevet

Takk Crazee :-)

Tror jeg skal kopiere det her så har jeg det til senere. Hukommelsen min glimrer med sitt fravær innimellom.

Nå skal det spilles curong neste gang tantebarnet mitt kommer på besøk :-)

Finne :sexy: du har fått deg Crazee.

Skrevet

Leste gjennom tråden en gang til. Må vist ha ting inn med teskje jeg :oops:

Takk for at du er tollmodig med meg Crazee :)

Skrevet

Berre hyggeleg :)

Det er eit lite punkt til: Du kan ikkje skyte langs linja di (den du skyt frå) eller bakover. Heile tida 'inn' i brettet. (er ein viss minimumsvinkel, utan at eg hugsar den.)

Det går an å prøve og øva seg online: http://www.sunncity.com/miniclip/couronnedeluxe/

(Der får du òg sjå det der med vinkelen ;))

Gjest gjest1
Skrevet

Oh, curong er skikkelig moro :) Vi hadde forresten røde og gule + 4 svarte brikker

Skrevet
Det går an å prøve og øva seg online: http://www.sunncity.com/miniclip/couronnedeluxe/

(Der får du òg sjå det der med vinkelen ;))

Den linken skal prøves :-)

Nå ser jeg hvorfor jeg ikke fant noe info om hvordan det spilles da jeg søkte på nettet. Viste ikke at det staves couronne

Skrevet

Denne tråden brakte tilbake minner ja - kjøpte et curong-spill for flere år siden, tror det står i kjelleren til mor, så nå får jeg vel hente det og friske opp kunnskapene.

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp curongringer (brikker om man vil) i de klassiske gule og grønne farvene - nydelig! Røde fantes der med, atpåtil fire stk... Kan og anbefale curongkø, nydelig finish med lærtupp. Alt dette til den nette pris av 270,- (Biljardexperten) Løp og kjøp!

Jeg monterte ben (fra IKEA) på mitt gamle gutteromsbord - vips er det blitt et fabelaktig aktivitetsmøbel i stuen!

Brillefint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...