Gå til innhold

Hva bør vi gjøre i leiligheten for å øke verdien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

For et halvt år siden kjøpte min mann og jeg en 3-roms leilighet på et populært sted i Oslo. Betalte 4,5 millioner (som også var takst). Leiligheten er fra 2008 og har store vinduer, flott utsikt, MASSE lys og ligger i nærheten av alt man trenger.

Heldigvis for oss var leiligheten ekstremt kjedelig fremstilt på annonsen. Den var rett og slett dødskjedelig og det var nok en grunn til at det ikke var så mange på visning.

Nå vurderer vi å selge til våren fordi vi begge har fått nye jobber med bedre lønn, og vi kan derfor kjøpe oss oppover i markedet.

Som de fleste andre ønsker vi å få så mye som mulig for leiligheten ved et salg. Men hva bør vi gjøre for å øke verdien, uten å gjøre dumme valg?

Pr nå har vi:

- malt alle vegger

- pusset opp entreen og gjort den superfresh

- innredet med fine møbler og interiør som gjør at den vil se fin ut på annonsen (håper jeg!)

Men så er det fortsatt mye som kan gjøres:

- bytte benkeplate på kjøkkenet (stygg laminat)

- bytte fliser på kjøkkenet (stygge)

- bytte hvitevarene (kjipe og slitte)

- bytte dusjkabinett på badet (stygg)

- bytte parketten (slitt og gulnet eik)

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres ut som dere er på god vei!

Jeg ville prioritert det som tar mye fokus, f eks gulv. Hvis dere bytter til en fin parkett så vil leiligheten umiddelbart se 10 ganger mer oppusset :)

Ellers er det jo bare å gjøre ting etter hva dere har råd til. Jo mer dere gjør, desto mer får dere for den regner jeg med :)

Edit: Jeg tror også at jeg hadde prioritert å pusse opp kjøkkenet før badet, spesielt hvis det er åpen kjøkken/stue-løsning. Det gir en større følelse av helhet.

Det er nok lettere for folk å tenke at "stua og kjøkkenet var jo nydelig, så det gjør ikke noe om badet er litt halveis" osv. Det er jo der man oppholder seg mest.

Endret av Lanoungen
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg er helt enig med deg angående det som tar stor fokus. Jeg tror å bytte parkett vil ha stor påvirkning på helheten. Og vi har en stor stue og kjøkken i ett, så kjøkkenet bør nok prioriteres.

Hadde jeg vært kjøper hadde jeg tenkt "Guuud så bra at jeg slipper å bytte gulv selv og kjøpe hvitevarer!". Jeg hadde gjerne betalt ekstra for at sånt allerede var gjort :)

Skrevet

Jeg hadde byttet parketten, benkeplater og fliser på kjøkkenet, og dusjen. Hvitevarer hadde jeg ikke stresset med. Selv byttet vi i alle fall ut det meste som sto da vi kjøpte, ikke fordi de var utslitte, men fordi vi ønsker spesifikke ting.

Skrevet

Finn nen bedre megler enn den selger brukte!

Undersøk hvilken fotograf som tok bildene og sørg for å få en annen.

Anonymous poster hash: 1d17f...ba5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et inntrykk av at det ikke alltid lønner seg å pusse opp før man selger. Det er mange som er på utkikk etter noe de vil gjøre til sitt eget. Tenker ikke på fulstendig oppussingsobjekt, men at de selv vil velge ut ting som gulv/kjøkken osv.

Anonymous poster hash: cc4da...9c0
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke brukt så mye penger på en leilighet som er såpass ny som fra 2008, men valgt en megler som bruker en flink fotograf.

Når vi var på jakt etter ny bolig kom vi over en hel masse som nylig var pusset litt opp, men da ikke akkurat slik vi ville valgt å gjort det selv. Vi hadde da som kjøper foretrukket å selv stå for valget av nytt gulv, nytt bad/kjøkken osv selv.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er skikkelig parkett og ikke laminat kan dere vel slipe og sette den inn med noe på nytt?

Jeg hadde ikke vært spesielt interessert i å betale mer for en bolig selv om den hadde nytt gulv og nye fliser, hvis det ikke var farge- og materialvalg jeg likte selv.

Anonymous poster hash: 1c598...c51

• Liker 1
Skrevet

ikke bruk masse penger på en leilighet fra 2008, sats på fine møbler, god fotograf og god megler. Timingen er også alt, insister på visning i helg. Ser du skriver det er i Oslo, jeg har akkurat solgt med Henrik Øygarden fra Ihus på Thorsov, han er både jurist og megler, var sykt flink og vi fikkflere hundre tusen over takst, kan anbefales.

Anonymous poster hash: d6f1f...679
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...