Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2004 #1 Skrevet 19. juli 2004 Jeg jobber et sted som det kommer mange besøkende. Som oftes er det hyggelige mennesker, men i det siste har en mann skilt seg ut. Han kommer ofte innom for en kopp kaffe og er veeeldig "selskapsyk". Igår (søndag) er det bare meg og min kollega på jobb og denne mannen dukker igjen opp. Han virker mer enn normalt interessert i min kollega, tilbyr seg for å komme tilbake når vi stenger og kjøre henne hjem etc. Hun synes litt synd i han og klarer ikke si nei selv om hun ikke vil sitte på. ( Han er sikkert ensom og vil bare være snill etc...) Jeg mener han er mer enn normalt interessert. Bakgrunnen for det er at han en gang fulgte etter bussen hennes, og når den stoppet kom han inn på bussen og sa at hun skulle sitte på med han. I går hadde han igjen tilbudt seg å komme og hente henne (ens ærend...) og kjøre henne hjem. Jeg syntes det var en dårlig ide og tilbød henne å kjøre henne selv. Akkurat når vi gikk kom han kjørende, men jeg sa at jeg var nabo og hun skulle sitte på med meg. Jeg syntes han ble litt sur, så når vi kjørte ble jeg hele veien sittende å se i speilet om han fulgte etter oss.... noe han ikke gjorde. Kan jo nevne at hun har samboer og er ikke interessert i denne mannen. Mine øvrige kolleger synes han er snill og hyggelig, men det kan jo nevnes at ingen kjenner han spesielt. Hva mener dere? Er han bare hyggelig eller gjør jeg rett i å ikke stole på denne mannen??
Gjest lilletroll Skrevet 19. juli 2004 #2 Skrevet 19. juli 2004 Jeg hade nok blitt VELDIG skeptisk, ja, og ville nok IKKE valgt og sitte på med ham!! Mulig at han bare er en snill selskapssyk mann som er interessert i venninna di, men den sjansen ville ikke jeg tatt!!!
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #3 Skrevet 19. juli 2004 Jeg ville aldri ha stolt på ham. Du gjør rett.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #4 Skrevet 19. juli 2004 Er det noen som vet navnet hans og hva han heter? Kansje han bare er forelsket+ Kansje han øyner håp siden hun har latt han kjøre henne hjem? Neste gang får hun si at samboeren kommer og henter henne. Det kan være uskyldig fra hans side, men det er så mye som skjer, at jeg har takket høflig, men bestemt nei. Har ikke alle drapsmenn vert hyggelig og opnådd tillit til sine ofre først? får meg til å tenke på stefaren.
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2004 #5 Skrevet 19. juli 2004 Jeg vet ikke hva han heter eller hvor han bor. Vet bare at han har en båt nede i havna. Mulig andre vet navnet, men ingen vet vel så mye mer egentlig. Kan jo nevne at dette er en pensjonert sjømann (50-60 år kanskje) og dermed en god del eldre enn min kollega. Det er jo mulig at han bare er snill og hyggelig, men det faktum at han fulgte etter bussen og så gikk inn på den for å hente henne, gjør meg skeptisk! Jeg må innrømme at jeg fikk dårlige vibber av denne mannen allerede første gangen jeg møtte han, og det var før busshistorien! Dessuten, hun sier jo "nei, det ikke nødvendig å hente meg" hver gang han spør, men uansett hva hun sier så tolker han det som et "ja". Hun har aldri latt han kjøre seg hjem, men en gang satt hun på til busstoppet.
Loolaa Skrevet 19. juli 2004 #8 Skrevet 19. juli 2004 Jeg synes han høres ut som en ekkel gammel mann!! Det kan godt hende han spiller på det å virke selskapssyk/stakkarslig, så hun ikke skal avvise ham. Hun burde si klart ifra at hun har samboer og at hun ikke er interessert i å sitte på. "Nei, det er ikke nødvendig" tolkes tydligvis som "uff nei, du skal da få slippe å kjøre meg hjem, men du er snill som spør." Jeg skjønner at det føles ekkelt å avvise en som tilsynelatende bare er snill, men når situasjonen er så ubehagelig for henne må hun bare kvinne seg opp, sette foten ned og si "nei, jeg er ikke interessert i å sitte på med deg, og jeg synes det er ubehaglig at du spør!" Så lenge det ikke sies veldig klart, vil han sikkert tolke det som sies som beskjedenhet eller flirting eller et eller annet som passer inn i fantasien hans. Jeg synes du er flink som passer på henne!
Lula Skrevet 19. juli 2004 #9 Skrevet 19. juli 2004 Jeg ville, som deg, vært veldig skeptisk. At han følger etter bussen på den måten du beskriver virker jo veldig merkelig. Jeg synes faktsik at din kollega skal ta det opp med ham neste gang han kommer. Hun bør si klart fra at hun ikke ønsker noe kontakt med ham utover den service hun gir ham i arbeidstiden som kunde på hennes arbeidsplass, og at hun ønsker at han slutter å følge etter bussen eller spørre om hun vil ha skyss hjem. Om han ikke aksepterer dette bør hun snakke med sjefen sin og fortelle at hun føler at denne mannen plager henne, og be sjefen om å snakke med ham. Fortsett å passe på henne, og følg henne til bussen eller kjør henne hjem selv om denne mannen ikke nødvendigvis har vært innom arbeidsplassen deres en dag.
Gjest MrsL Skrevet 19. juli 2004 #10 Skrevet 19. juli 2004 Synes ikke dette høres betryggende ut, nei
MarianneE Skrevet 19. juli 2004 #11 Skrevet 19. juli 2004 Denne mannen hadde jeg unngått for alt i verden!!
dreamy Skrevet 19. juli 2004 #12 Skrevet 19. juli 2004 Jeg ville ihvertfall ikke kjørt med ham hjem, selv om han virker aldri så hyggelig. Jeg ville ha unngått ham mest mulig.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #15 Skrevet 19. juli 2004 Jeg synes han høres ut som en ekkel gammel mann!! Fordi han gjerne vil kjøre henne hjem? Det er faktisk mulig han bare vil være hyggelig. Om man synes det er ubehagelig er det bare å gi uttrykk for det på en høflig, men bestemt måte. Når man risikerer å bli kalt gammel og ekkel ved å være hyggelig skjønner jeg godt at mange reserverer seg for å hjelpe andre.
wondergirl Skrevet 19. juli 2004 #16 Skrevet 19. juli 2004 Det som var ekkelt var jo at han fulgte etter bussen bare for å tilby henne skyss! Hun burde ikke "oppmuntre" ham, men på en avvise ham på en vennlig måte. Syntes det var lurt å bringe samboeren på bane, jeg! Da skjønner han kanskje at det ikke er noe å hente...
Gjest Miss Gemini Skrevet 19. juli 2004 #17 Skrevet 19. juli 2004 Neste gang han dukker opp og tilbyr skyss, kan hun jo si " nei takk, min samboer skal hente meg". På den måten får hun fortalt at hun har samboer, og unngår å "ta" det opp med ham. (Hvis det er "sånn" interessert han er da..) Hvis han fortsetter å tilby skyss etter det, er det vel på tide at hun sier fra.. Pesonlig kan jeg ikke skjønne at noen kan si ja til skyss fra en fremmed mann, bare fordi man synes synd på ham..det er jo nesten som å be om trøbbel.
Gjest Maikana Skrevet 19. juli 2004 #18 Skrevet 19. juli 2004 Jeg var borti noe lignende da jeg jobbet på en butikk i Oslo og en mann begynte å komme innom veldig ofte, og ville ta med meg og min kollega ut på teater, fest o.l. (Hører med til historien at vi var et par og tjue og denne mannen var minst seksti...grøss) Det gikk etterhvert så langt at vi måtte be securitas "passe på oss" når vi skulle stenge butikken så vi ikke måtte være alene med denne mannen. Pass på..det er mange ulike mennesker der ute og selv om de aller fleste ikke vil noen noe vondt er det allikevel lurt å være på vakt.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2004 #19 Skrevet 20. juli 2004 Bra det ikke er bare jeg som er skeptisk! I tillegg fikk jeg idag ekstra bekreftelse på at jeg gjør klokt i å ikke stole på denne mannen. Hr. Merkelig var ikke innom idag, men jeg snakket litt med en eldre kollega som jeg hadde nevn problemet for før helgen. Hun hadde da sagt at han bare var en hyggelig og snill mann. Men over helgen hadde hun tilfeldigvis nevnt samtalen for en ung kvinnelig nabo, som da kunne fortelle at denne mannen hadde gjort tilnærmelser imot henne også! I tillegg kan hennes egen 14 år gaml datter informere om at Hr. Merkelig hadde invitert henne på båttur ALENE! Hun fikk ikke lov å ta med en venninne....ble ingen båttur nei... I tillegg kan det jo nevnes at ingen av mine kolleger jeg har snakket med idag vet hva han heter eller hvor han bor....
Loolaa Skrevet 20. juli 2004 #20 Skrevet 20. juli 2004 Fordi han gjerne vil kjøre henne hjem? Det er faktisk mulig han bare vil være hyggelig. Om man synes det er ubehagelig er det bare å gi uttrykk for det på en høflig, men bestemt måte. Når man risikerer å bli kalt gammel og ekkel ved å være hyggelig skjønner jeg godt at mange reserverer seg for å hjelpe andre. Nei, ikke fordi han bare "vil kjøre henne hjem", men fordi han fulgte etter bussen hun var på, gikk på og ville at hun skulle sitte på med ham. Og fordi han ikke vil ta et nei for et nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå