Gå til innhold

Dårlige hundeeiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er terskelen for å melde ifra til mattilsynet? Hvor går grensa?

Er en gal hund som bor hos naboen, den hunden bjeffer på alt og alle som går forbi. Den har også angrepet en annen hund da den var løs. Men idag synss jeg synd på den. Det er jo bare ei dum bikkje, den er ikke "ond".

Den stod ute i 1 m kort bånd i pøsregn og 4-6 grader. Du så på den at den så trist ut. Er ikke det dyreplageri? Den står stadig vekk i det korte båndet, i solstek og ja..

Anonymous poster hash: 4fb1a...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres heller ut som en gal nabo enn en gal hund. Stakkars, som står i bånd ute i dette været. Den bjeffer kanskje fordi den er understimulert. Den får kanskje ikke så mye sosial interaksjon eller tur? Jeg ville tatt bilde og meldt fra til Mattilsynet, ja.

Anonymous poster hash: eed9b...48e

• Liker 1
Skrevet

Bedre å melde en gang for mye enn for lite. Da den angrep en annen hund, var det under båndtvangen (1.apr-20.aug) og hvordan reagerte eieren? Når den står i solsteken, hvor lenge og har han mulighet for skygge?

Skrevet

Bedre å melde en gang for mye enn for lite. Da den angrep en annen hund, var det under båndtvangen (1.apr-20.aug) og hvordan reagerte eieren? Når den står i solsteken, hvor lenge og har han mulighet for skygge?

Det er helårsbåndtvang ja, og hunden løp ut i veien og fulgte etter den andre hunden og eieren et stykke før den tok et bakholdsangrep og bet den andre hunden i nakken, fullstendig uprovosert. Derfor mener jeg at den er gal; den jakter aktivt på uskyldige som ikke provoserer på annen måte enn at de finnes her i verden.

Eieren mumlet beklager, men reagerte ikke nevneverdig.

Han har ikke mulighet for skygge, aldri.

Skrevet

Høres heller ut som en gal nabo enn en gal hund. Stakkars, som står i bånd ute i dette været. Den bjeffer kanskje fordi den er understimulert. Den får kanskje ikke så mye sosial interaksjon eller tur? Jeg ville tatt bilde og meldt fra til Mattilsynet, ja.Anonymous poster hash: eed9b...48e

Den får masse tur, og de lar den løpe endel løs på tur. Men står mye (!) i dette korte båndet ellers.. Da den var valp, gjorde de det på samme måten og jeg husker jeg sa til en jeg kjente "stakkars valp, den kommer til å bli en problemhund" (jeg vet også hvem faren til valpen er, og han har litt å slekte på for å si det sånn). Det var dog ikke like ille, men "ille" i den forstand at de lot valpen være ute alene time etter time i løpestreng bla.a. De har da altså byttet ut løpestrengen med et 1m kort bånd.

Jeg vet ikke om den på sommeren har tilgang på vann, sikkert, men den står i allefall midt i solsteika, og nå midt i regnet uten mulighet for ly. Blir sikkert kald inn til skinnet.

Skrevet

Båndtvang eller ikke. Det er aldri greit at en hund angriper en annen.

For å ha hunden løs skal den ALLTID være under kontroll, eller så må den uansett være i bånd.

Skrevet

Båndtvang eller ikke. Det er aldri greit at en hund angriper en annen.

For å ha hunden løs skal den ALLTID være under kontroll, eller så må den uansett være i bånd.

Ja. Det står jo i hundeloven, men i dette tilfellet er det alltid båndtvang da...

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Inntil du skrev det med det korte båndet og uten mulighet for ly mot vær og vind tenkte jeg at ting kunne ha en naturlig forklaring. Noen hunder har dessverre lettere for å bjeffe mer enn andre, og noen hunder har samkjønnsagresjon, og vil kunne angripe andre hunder av den grunn. Jeg har dessverre hatt en med begge disse negative trekkene, og uansett hvor mye vi jobbet med det så fikk vi ikke bukt med det, heller ikke med profesjonell hjelp. For den hunden jeg hadde var det typisk for rasen, og vi måtte ta strenge forholdsregler i møte med andre hunder osv.

Uansett: det høres ikke ut som godt dyrevelferd å la hunden stå i kort bånd uten ly verken mot sol, nedbør eller kulde. Ulike hunderaser tåler ulikt vær på ulik måte, men ingen tåler alt like godt.

Skrevet

Å bite en annen hund i nakken kan være et forsøk på å dominere dersom det bare er et nakkegrep/bitt og ikke et voldsomt bitt med mye blod og rifter. Går den etter strupen er det mye mer alvorlig, for da er målet å ta livet av den andre hunden. Så det at en hund biter en annen i nakken trenger ikke være mer alvorlig enn at den sier ifra at den er sjefen. Der ville jeg vurdert helt ut ifra hvor voldsomt det var og hvordan språk hundene hadde seg i mellom før det skjedde.

Det korte båndet ville jeg meldt ifra om til mattilsynet, slik at eier kan få veiledning eller omplassering av hunden. Den er nok understimulert og usosialisert og kan sikkert få et supert liv hos noen andre.

Anonymous poster hash: aae25...d5a
Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Synes mest synd pá hunden. :(

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...