Gå til innhold

Må jeg betale MER barnebidrag hvis jeg søkter om barnetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen har delt bosted og 50 prosent omsorg for datteren på 6 år. Hun søkte om at jeg skulle betale barnebidrag i fjor. Dette fikk hun innvilget fordi hun ikke jobber, og inntekten er så lav. Jeg er ikke bidragspliktig når vi har 50/50, men hun kan likevel søke om det så lenge hun ikke "gidder" å jobbe.

Nå har jeg for første gang søkt om delt barnetrygd, noe jeg har krav på. Grunnen til at jeg ikke har søkt før er at hun truer med at jeg må betale MER barnebidrag hvis jeg søker om dette, fordi inntekten hennes er så lav. Jeg får ikke helt dette til å stemme.

Er det noen her som vet noe om dette??

Anonymous poster hash: 51d6c...3b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

BEGGE foreldrene har forsørgeransvar for sitt barn. Dette settes opp som en kostnad som skal deles mellom foreldrene basert på deres inntekt.

Det betyr at selv om dere har delt bosted på ungen - så skal du, hvis du har høyere inntekt enn mor, betale bidrag. Det er ikke slik utgiftene til barnet skal deles 50/50 - de skal deles etter INNTEKT. Les bidragsloven, så vil du raskt finne ut dette.

Når det gjelder det med barnetrygd tviler jeg på at det betyr noe. Når barnet må ha delt bosted, så får man bare en barnetrygd, og ettersom det er noe alle med barn får, tas den ikke med i beregningsgrunnlaget for bidrag.

• Liker 2
Skrevet

TS her: Regine: Begge har forsørgeransvar. Ja selvfølgelig! Nå har det seg sånn at det faktisk er jeg som betaler for alt av aktiviteter og utstyr. Jeg er ikke bidragsplikig. hadde ikke eksen søkt om barnebidrag, hadde jeg heller ikke måtte betalt det. Synes uansett det er urettferdig når jeg betaler langt mer for barnet enn det hun gjør. Jeg får ikke så mye mer enn henne i mnd heller.

Men lurte bare om barnebidrag har noe med barnetrygd å gjøre:)

Anonymous poster hash: 5567d...7f1
Skrevet

Kva situasjon er det mor er i?

Jobb, studier, arbeidsledig, uføretrygda, aap??

Anonymous poster hash: 776c6...321
Skrevet

Kva situasjon er det mor er i?

Jobb, studier, arbeidsledig, uføretrygda, aap??

Anonymous poster hash: 776c6...321

Mor har begynt å studere nå. Ingen jobb. Hun er ikke uføretrygda. Har ikke jobba de 5 siste åra.

Skrevet

Selvsagt er du bidragspliktig - ellers ville du ikke blitt pålagt av NAV å betale bidrag.

Skrevet

Mor har begynt å studere nå. Ingen jobb. Hun er ikke uføretrygda. Har ikke jobba de 5 siste åra.

Skrevet

Selvsagt er du bidragspliktig - ellers ville du ikke blitt pålagt av NAV å betale bidrag.

Det jeg mente var at NAV ikke automatisk krever det av meg ved delt omsorg. De hadde aldri krevd det hvis ikke hun fremsatte et krav om det, noe jeg mener er helt forkastelig når jeg betaler for mye mer enn henne. Hvis jeg hadde hatt mindre omsorg for jentungen hadde NAV automatisk regna frem et beløp uavhengig om noen ba om det eller ei.

Skrevet

Det jeg mente var at NAV ikke automatisk krever det av meg ved delt omsorg. De hadde aldri krevd det hvis ikke hun fremsatte et krav om det, noe jeg mener er helt forkastelig når jeg betaler for mye mer enn henne. Hvis jeg hadde hatt mindre omsorg for jentungen hadde NAV automatisk regna frem et beløp uavhengig om noen ba om det eller ei.

NAV krever ikke bidrag av noen, ikke de som ikke har samvær i det hele tatt engang, med mindre én av partene ber om det. Så det du sier stemmer ikke.

Skrevet

Nei. NAV krever ikke barnebidrag av noen. Det kravet må fremsettes av den som har omsorg.

Unntaket er de som mottar bidragsforskudd, da ser NAV på tallene fordi de ikke dekker utgifter til bidrag hvis den ene forederen er i stand til å betale bidrag selv.

Skrevet

Unntaket er de som mottar bidragsforskudd, da ser NAV på tallene fordi de ikke dekker utgifter til bidrag hvis den ene forederen er i stand til å betale bidrag selv.

Jeg tror ikke det går an å søke om bidragsforskudd uten å samtidig søke om at NAV fastsetter bidraget og krever det inn? Det er i alle fall samme skjema, og bidragsforskuddet er bare et lite kryss der.

Skrevet

Så da skal du betale barnebidrag + ALT hun ikke dekker? Hva betaler hun egentlig?

Anonymous poster hash: c154f...e19
Skrevet

Jeg tror ikke det går an å søke om bidragsforskudd uten å samtidig søke om at NAV fastsetter bidraget og krever det inn? Det er i alle fall samme skjema, og bidragsforskuddet er bare et lite kryss der.

Du har sikkert rett.

Poenget var at de ikke utbetaler bidragsforskudd uten å fastsette bidrag da BY dekker opp dette hvis han har inntekt. Blir det ikke sånn?

Skrevet

Du har sikkert rett.

Poenget var at de ikke utbetaler bidragsforskudd uten å fastsette bidrag da BY dekker opp dette hvis han har inntekt. Blir det ikke sånn?

Ja, det er sånn jeg har forstått det i hvert fall.

Men til TS, så er det ingen sammenheng mellom barnebidrag og barnetrygd. Du kan forøvrig også be om skjønnsvurdering av bidraget dersom det er slik at du mener mor velger å være uten inntekt.

Skrevet

Ja, det er sånn jeg har forstått det i hvert fall.

Men til TS, så er det ingen sammenheng mellom barnebidrag og barnetrygd. Du kan forøvrig også be om skjønnsvurdering av bidraget dersom det er slik at du mener mor velger å være uten inntekt.

Hvis jeg forstår der rett har mor begynt å studere... :) Og får vel neppe noen skjønnsfastsettelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...