Sarabi Skrevet 19. juli 2004 #1 Del Skrevet 19. juli 2004 Vi hadde endelig funnet en sinnsykt bra avlshund i Danmark, men reglene for import av hund fra Danmark gjør slik at hunden er 7 mnd før den kan komme til Norge. Den må rabies-vaksineres, så må det ventes i over 100 dager før det kan taes en blodprøve for å se om hunden har antistoffer i blodet. :o Jeg er så lei meg :cry: Vi har så lyst på den hunden, men hva er vitsen når hunden er unghund og vi ikke får med oss den deiligste tiden av oppveksten... :cry: :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #2 Del Skrevet 19. juli 2004 Hvis du har en god "medmann" i Sverige, skal det nok ikke være noe problem, så lenge navnet blir settet over på denne medmannen for å få tatt de nødvendige blodprøvene og slikt, og du har EU-pass og det som trengs, så setter du deretter hunden hos NKK. Uansett ville jeg ringt mattilsynet og hørt hva de har å si om saken. Hunden må nok ha en rabiesvaksine, men den skal ikke være under 3 måneder når den får den (og rabiesvaksinen skal taes 120 dager før "utreise" etter hva jeg har skjønt). Har nemlig tenkt å importere en gang når tiden tillater det selv, nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 19. juli 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 19. juli 2004 Har ringt mattilsynet her i Tromsø og i Oslo. Og de sier akkurat det samme. Huff. Tenkte tanken å snike hunden over grensen, men da kan den jo ikke brukes på utstillinger og slikt. Man må jo oppgi stamtavle, og da kan det fort bli oppdaget. Som et siste forsøk, skal vi ringe tollvesenet og høre hva de sier.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #4 Del Skrevet 19. juli 2004 Hvis alle skulle snike dyr over grensene ville det nok vært mye mer sykdommer her i landet. Og DET kommer vel ikke akkurat dyrene til gode...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 19. juli 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 19. juli 2004 Nei, det gjør nok ikke det. Kunne ikke falle meg inn å gjøre det. Men når man er "desperat" tenker man mange tanker om hvordan man kan løse et problem, og det var det jeg gjorde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppende Skrevet 19. juli 2004 #6 Del Skrevet 19. juli 2004 Ja, det kan man vel si når man blir frustrert. Men vi må ikke glemme at disse reglene kommer oss alle til gode, både dyr og mennesker. Men jeg skjønner at du blir lei deg. Du kan ikke reise og besøke den i Danmark noen ganger så lenge da? Og selv om det er dumt at det er sånn, så er det vel bedre å få den når den er syv mnd enn ikke i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 19. juli 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 19. juli 2004 :-) Mattilsynet ringte meg opp igjen! Det viste seg at han jeg snakka med hadde vært på ferie, og var ikke helt oppdatert på regler. Sverige og Norge vurderer og innføre nye regler om import av valper under 3 mnd. Da trenger de kun helseattest, id-merking og en vaksine :D Og siden de nesten har bestemt den nye regelen, kan de gjøre unntak hvis vi søker!!! Så kanskje vi får den lille hunden likevel :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #8 Del Skrevet 19. juli 2004 Ja, det er nye regler fra 3. juli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #9 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg ville vurdert det uansett, dersom hunden eventuelt er tenkt til avl kan det fort være verdt det, og det er mye valp igjen i en 7 måneder gammel hund. Fikk min hund da hun var 8 måneder, og har ikke angret ett sekund. Hun er fortsatt valpete i oppførselen, og kommer til å være det til hun er ca 2 år. Også er det jo noen fordeler med det også, feks så slipper man å gjøre valpen husren osv, så for meg er det ikke superviktig å få en valp lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 19. juli 2004 #10 Del Skrevet 19. juli 2004 100 dager? Oi, min fikk vaksinen for litt over en måned side og i dag var vi og tok blodprøven. Her i England sier reglene at prøven skal tas minst 30 dager etter injeksjon. Har tenkt å ta med hvalpen til Norge i August så jeg håper de ikke insisterer på 100 dager. Jeg må derimot vente 6 måneder etter rabies vaksine før han kan tas med tilbake til england igjen. For har han rabies vil han være død innen den tid, sa dyrlegen, og det er kriteriet, at lille reser fortsatt lever. Forsåvidt en grei regel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Labanen Skrevet 21. juli 2004 #11 Del Skrevet 21. juli 2004 100 dager? Oi' date=' min fikk vaksinen for litt over en måned side og i dag var vi og tok blodprøven. Her i England sier reglene at prøven skal tas minst 30 dager etter injeksjon. Har tenkt å ta med hvalpen til Norge i August så jeg håper de ikke insisterer på 100 dager. Jeg må derimot vente 6 måneder etter rabies vaksine før han kan tas med tilbake til england igjen. For har han rabies vil han være død innen den tid, sa dyrlegen, og det er kriteriet, at lille reser fortsatt lever. Forsåvidt en grei regel...[/quote'] Siden dette er nye EU-regler ville det vel vært rart om reglene skulle være forskjellige, ikke sant? 30 dager er det jeg har hørt også. Kanskje det kommer an på vaksinen? Her hvor jeg er, får jeg imidlertid ikke hundepasset før 6 mnd etter blodprøve taes! Dvs at jeg må være her til januar (tok blodprøve i begynnelsen av mnd) før jeg kan ta med bofsen hjem uten karantene. Mulig at reglene er så nye at de fortolkes forskjellig i hvert land, hva vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #12 Del Skrevet 22. juli 2004 http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pag...rtSectionId=136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå