Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvordan bli kvitt mus?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg og samboer overtok huset vårt for et par uker siden, og det har vist seg å virkelig være huset med det rare i. Det meste er ting vi kan ordne opp i på enkelt vis, andre ting er litt mer krevende. Det viser seg nemlig at vi har mus. Jeg har ikke SETT en mus ennå, men på kveldstid rasler det fælt i vegger og tak (har litt problemer med å lokalisere lyden helt, men tror de holder til oppå et kaldloft vi har).

Huset er bygget på 60-tallet, og ble solgt "som det er", så vi forventet jo å finne mye rart, men mus var kanskje en liten nedtur.

Så det jeg egentlig lurer på, med all bablingen min, er; Kan man bli kvitt mus uten å ta livet av dem? Og om det er uunngåelig, hvilken metode er mest effektiv? Samboer snakket om å sette opp noen musefeller like ved inngangen til loftet, for da blir det lettest å lokalisere døde dyr (som jo er lurt, så de ikke dør inni veggen og vi omtrent må rive hele huset), men jeg ser for meg masse stakkars små mus som bare har det vondt i en evighet før de til slutt sulter i hjel. :( Er det noen som har noen gode råd?

(Forresten så visste jeg ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden, så noen må gjerne flytte den om den er feilplassert)

Endret av bippo
Skrevet

Her må jeg følge med, for jeg har også mus i huset. Urk! Antakelig er feller det beste, men jeg synes det er så ekkelt å fjerne døde mus...

Skrevet

kjønnsskifte?? :skratte:

Anonymous poster hash: 4fe1a...e68
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du bor i nærheten av Sverige så hadde jeg gått innom en jernvarehandel e.l der og kjøpt en såkalt "vippefelle". De er ikke tillatt solgt i Norge.<br />Da fyller dere en bøtte halvfull med en blanding av frostveske og vann også monterer dere fellen som virker sånn at musa spaserer opp på en "gangvei" opp til åtet som er plassert ytterst på en firkantet plate som vipper nedover når musa kommer til godsakene.<br />Splæsj...<br />Også slipper dere å fjerne døde mus fra fellene hver dag. Det blir ingen lukt og vi tømmer bøtta til våren.<br />Har sånn i stallen og det er den beste fella jeg har vært borti.

Anonymous poster hash: 7f5a4...a26

Skrevet

Ikke bruk gift.

Musefeller fungerer fint, de brekker nakken på musa raskt og nesten smertefritt. Prøv dere frem med ulike åter og plasseringer til dere finner ut hva musene liker. Det fungerer ofte bra å sette fellene på steder musene har funnet mat før, eller på steder musene passerer på vei til et fint matsted.

Siden huset er så gammelt og har mus er det helt sikkert ikke musetett. Derfor må dere gå over huset nøye for å finne og tette alle steder musene kan komme seg inn. De trenger ikke veldig store åpninger, så dere må være nøye.

Skrevet

Takk for tips! Er det noen spesifikke steder vi bør lete etter hull, er det noen steder det er mer sannsynlig at det er hull enn andre?

Skrevet

Vi har også fått mus i år og blitt kvitt den. Vi tegnet et abonnement hos et skadedyrfirma som setter ut åtekasser. Har fått noen montert ute (da er maten ute og ikke inne) Og så har vi kjøpt "musebørste" hos en skadedyrbutikk for å tette igjen glippet mellom panel og lekte.

Anonymous poster hash: 39091...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...