AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2014 #1 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg var ferdig utdannet førskolelærer i vår og er fortsatt uten jobb. Jeg bor på det stedet i landet hvor det er vanskelig å få seg jobb som førskolelærer fordi det er ikke noe mangel på det tydeligvis. Det har vært lite stillinger utlyst og jeg har ikke fått noe jobb på det jeg har søkt på. Jeg har en jobb som tilkallingsvikar i adecco, men det er ikke mye jobb der heller. Ihvertfall ikke nok til å dekke husleie, strøm og mat osv. Tidligere har jeg jobbet på kiwi, men ikke full stilling. For det meste helger og noen ukedager. Jobba der i 3-4 år til sammen mens jeg studerte. Så vet ikke om jeg har tjent nok til å få dagspenger. Tenkte å gå på nav å høre om jeg har rett på noe. Men hvordan går jeg frem? Jeg har meldt meg som arbeidssøker. Er så redd jeg skal komme til ei sur kjerring som forteller om ting jeg ikke forstår osv. Hva sier jeg? Må jeg ha med noen papirer? Noen som vet om jeg har rett på noe ut i fra det jeg skriver? Anonymous poster hash: 10b22...845
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2014 #2 Skrevet 30. oktober 2014 Du tar med deg alt av papirer som viser hva du har jobbet med, utdannelse osv. Papirer på faste utgifter og dokumentasjon på at du har søkt på alt av jobber du kan for å brøfø deg selv. Sannsynligvis får du beskjed om å bestille en time og komme tilbake. Så ta telefonen først om du vil vite fremgangsmåten på ditt navkontor. Anonymous poster hash: 581be...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2014 #3 Skrevet 2. november 2014 Jeg har ingen papirer på at jeg har jobbet hos kiwi. Flyttet i fjor og kastet alt av lønnsslipper osv siden jeg tenkte jeg ikke kom til å få bruk for det. Skrev heller ingen kontrakt når jeg jobba der. Jeg har bare papirer fra adecco og så har jeg vitnemål fra utdannelsen min. Jeg har heller ikke søkt på alt av jobber for å brøfrø meg fordi det har ikke vært noe relevant Papirer på faste utgifter vet jeg heller ikke hvordan jeg får tak i? Det er samboer som har ordnet med alt det papiret..Det er han som eier leiligheten og har lån, men vi deler jo på det, så jeg betaler jo på en måte husleie eller hva man skal si. Strøm og nett får vi jo regninger på hver mnd, kan jeg ta med de for å vise de til nav eller hva? Aaaarh er så mye papirer og ditt og datt. Har heller ikke troen på at jeg får noe stønad. Men må jo bare høre, for nå er jeg så blakk at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 10b22...845
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 Søk på alt av jobber selv om det ikke er relevant, evt flytt til et sted de har behov for folk med utdannelsen din. Da slipper du alt papirstyret, og å forholde deg til NAV.Anonymous poster hash: 35f05...849 2
Vill Skrevet 3. november 2014 #5 Skrevet 3. november 2014 Du kan vise kontoutskrifter som viser at du betaler strøm, husleige osv. Ellers er dei veldig strenge. Eg vart sjuk etter viaregåande, og brukte over eit halvt år på å overbevise dei om at jo, eg har tapt arbeidsinntekt når eg er sjuk og ikkje kan studere eller jobbe. Sjølv om eg ikkje har tjent så mykje med bare deltidsjobb ved sida av vgs... Eg vil anbefale deg å søke både relevante og urelevante jobber. Det vil også sjå bedre ut på CV-en når du seinare søker jobb at du heller jobba på bensinstasjon, matbutikk, klesbutikk e.l. enn å gå på NAV. Du må også vurdere å flytte. Har hørt at NAV kan anbefale deg det/ kreve det. NAV skal vere siste utvei. Det er eit papirhel**te å søke støtte hos nav. Kan ta fleire veker eller måneder før du ser første kronene. Men så er det sånn at må ein, så må ein. Må du ikkje, så anbefaler eg å la vere!
Linkas Skrevet 3. november 2014 #6 Skrevet 3. november 2014 Faste utgifter er strøm, husleie og andre ting som betales fast hver mnd. Dette skal også finnes en oversikt over hos nav hvis du er usikker. Ang papirer om at du har jobbet hos Kiwi, ring eller send mail til sjefen der og si at du trenger en bekreftelse på at du har jobbet der og når, gjerne prosenten du jobbet også hvis det finnes, eller ca antall timer. Vil de ha lønnsslipp vil jeg tro det kan finnes i lønningsystemet til kiwi. Ring og spør. Kan det hjelpe deg økonomisk så må du bare ikke gi deg Bare vær obs på at nav kan kreve at du skal søke på alt av jobber, selv de du ikke føler deg kvalifisert til, da målet deres jo er og få deg ut i jobb så du klarer deg. Er de virkelig vriene kan du få en forespørsel om å flytte hvis det kan hjelpe deg og komme i jobb.. De ser ikke personen i sakene dessverre.. Lykke til..
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #7 Skrevet 3. november 2014 Jeg har ingen papirer på at jeg har jobbet hos kiwi. Flyttet i fjor og kastet alt av lønnsslipper osv siden jeg tenkte jeg ikke kom til å få bruk for det. Skrev heller ingen kontrakt når jeg jobba der. Jeg har bare papirer fra adecco og så har jeg vitnemål fra utdannelsen min. Jeg har heller ikke søkt på alt av jobber for å brøfrø meg fordi det har ikke vært noe relevant Papirer på faste utgifter vet jeg heller ikke hvordan jeg får tak i? Det er samboer som har ordnet med alt det papiret..Det er han som eier leiligheten og har lån, men vi deler jo på det, så jeg betaler jo på en måte husleie eller hva man skal si. Strøm og nett får vi jo regninger på hver mnd, kan jeg ta med de for å vise de til nav eller hva? Aaaarh er så mye papirer og ditt og datt. Har heller ikke troen på at jeg får noe stønad. Men må jo bare høre, for nå er jeg så blakk at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 10b22...845 for å få penger av nav trenger du bankkonto utskrift og husleiekontrakt, thats it! Anonymous poster hash: 1b472...478
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #8 Skrevet 3. november 2014 for å få penger av nav trenger du bankkonto utskrift og husleiekontrakt, thats it! Anonymous poster hash: 1b472...478 ops glemte si at du må levere strømregning til nav god tid før den skal betales så får du dekket 50%. skjemaer for sosialhjelp finnes på nav og på nettsidene, men dette skal leveres i skranken på nav. du kan gå på nav i skranken å spørr etter hjelp til utfylling av skjemaer. på skjemaet skal det føres på faste utgifter. Anonymous poster hash: 1b472...478
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå