AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg har alltid feiret annenhvert år hos mammas familie og pappas familie, de skilte seg når jeg var liten. Mammas familie er liten, det er mormor, onkel og kusinen min (pluss datteren min på tre år og meg) da mange av oss dessverre har dødd. Julen er litt trist, men i fjord koste vi oss aldri før. I år skal vi ferie hos farmor med pappa, onkel og kusinen min. Dette er da pappas del av familien. Problemet er at faren min er alkoholiker, og har ofte stelt i stand intriger og masse kaos på julaften. Farmor begynner å bli eldre og hun gleder seg veldig til å feire med oss. Etter datteren min ble født innførte vi nulltoleranse for alkohol på julaften, men vi har bare feiret med pappas familie en gang etter hun ble født, da var hun ett år. Hun var da kjempe syk og vi ble lagt inn på sykehuset, så jeg vet ikke hvordan det gikk den kvelden. Han var ikke edru, men ikke sørpe full som han pleier å være ifølge det jeg har hørt. Men selv det tolerer jeg ikke. Eneste grunnen til at jeg tenker at vi "må" feire med den delen av familien er pga farmor. Dere tenker nok at jeg overreagerer men jeg er ikke interessert i at datteren min skal oppleve bestefaren sin full. Han drikker fem dager i uken og sa drikker han seg sanseløs så hun har uansett ikke ett forhold til han da vi så og si aldri ser han. Syntes dere at jeg skal ta sjansen på å feire med dem og heller dra om han drikker? Føler at det blir mye styr for datteren min. Det er en times kjøring mellom farmor og mormor sitt husAnonymous poster hash: 474f8...386
Schadenfreude Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Nei, jeg synes ikke du skal utsette datteren din for det. Feir med moren din med god samvittighet. Hvis du ønsker kan du fortelle farmor hvorfor, men det kommer an på hvor bevisst hun er problemet. Hvis hun glatter over det er det vanskeligere. Datteren din har ingen forutsetning for å skjønne hvorfor farfar oppfører seg annerledes. Og hun vil føle seg usikker og redd hvis du blir stressa og satt ut av drikkingen. Jeg snakker dessverre av erfaring. Julaften med alkoholikere er sjelden hyggelig for barn.
Gjest Magdalene Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg hadde tatt sjansen, og gjort det veldig klart at vi dro om det ble drikking. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2014 #4 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har akkurat den samme utfordringen i min svigerfamilie, da svigerfar er alkoholiker. Etter vi fikk barn har vi ikke feiret jul med han, for jeg kommer ikke til å utsette barna for det. De kjenner han heller ikke særlig godt, pga det samme som i ditt tilfelle. Trist, men sånn må det være... Kan dere for eksempel besøke farmor første juledag og lage til en ekstra-julekveld i stedet? Anonymous poster hash: e3ae1...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå