Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer leier i dag leilighet sammen, og føler det er så bortkastet å leie, vi vil gjerne kjøpe egen bolig.

Vi tenkte å kjøpe en liten leilighet, maks 1.5 mill. (Helt overkommelig her vi bor.). Jeg er student med deltidsjobb, han er lærling, men vi har grei inntekt og klarer fint å betale husleie på 9000,- pr. mnd, og har mer enn nok å sette av til sparing.

Vi tok i dag kontakt med bankene våre (Personlig møte i DnB, telefonmøte hos Sparebank1), og begge ga blankt avslag, på grunnlag av at vi ikke har fast inntekt.

Jeg er så frustrert! Vi la frem gode budsjetter med realistiske mål over nedbetaling, vi har begge foreldre som kan stille som sikkerhet, og har som nevnt klart å betale husleie som er høyere enn det månedlig nedbetaling vil bli (nesten 2000,- differanse, for å være nøyaktig.)

Er det virkelig ikke noe håp for oss før vi begge er ferdig utdannet? Jeg er så LEI av å kaste penger ut av vinduet med å leie i stedet for å eie.

Er det noen her i samme situasjon som HAR fått lån, eller er vi helt på jordet når vi tror det er realistisk å få lån som studenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, avslag. Ei venninne av meg og kjæresten fikk fordi de begge hadde fast jobb (ca samme pris som hus dere ser på).

Anonymous poster hash: eeda2...d9f
Skrevet

tror det er foreldrene som oftest kjøper leilighetene til de som studerer, så bortskjemte har norsk ungdom blitt

Anonymous poster hash: 7086e...7fa
  • Liker 3
Skrevet

Dere kan jo forsøke flere banker. Jeg var heldig og fikk lån hos banken på stedet jeg kommer fra, ingen andre ville nok gitt meg lån..

Anonymous poster hash: a0f66...52b
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, avslag. Ei venninne av meg og kjæresten fikk fordi de begge hadde fast jobb (ca samme pris som hus dere ser på).

Anonymous poster hash: eeda2...d9f

Men det er dette som irriterer meg.. Vi har jo også "fast" jobb. Altså, inntektene våre kommer ikke til å gå nedover, det er ikke noe større sannsynlighet for at vi får sparken fra henholdsvis min deltidsjobb og samboerens lærlingplass, enn for noen med 100% stilling.. Om noe så vil vi jo få gradvis MER inn.

Grrr. :frustrert:

Skrevet

Hva med å vente til dere er ferdige med utdannelsen da? Dere har vel ikke tenkt å være evige studenter?

Bruk avslaget som en motivasjon for å bli fort ferdige, istedenfor å syte. Siden dere fortsatt er studenter, så regner jeg med at dere er unge.

Anonymous poster hash: 98101...486

• Liker 5
Skrevet

Dere kan jo forsøke flere banker. Jeg var heldig og fikk lån hos banken på stedet jeg kommer fra, ingen andre ville nok gitt meg lån..

Anonymous poster hash: a0f66...52b

Ja, skal kontakte de bankene vi kan, men får jo ikke store forhåpninger når vi fikk så blankt avslag som i dag. Men takk for innspill :)

Skrevet

Jeg og min samboer leier i dag leilighet sammen, og føler det er så bortkastet å leie, vi vil gjerne kjøpe egen bolig.

Vi tenkte å kjøpe en liten leilighet, maks 1.5 mill. (Helt overkommelig her vi bor.). Jeg er student med deltidsjobb, han er lærling, men vi har grei inntekt og klarer fint å betale husleie på 9000,- pr. mnd, og har mer enn nok å sette av til sparing.

Vi tok i dag kontakt med bankene våre (Personlig møte i DnB, telefonmøte hos Sparebank1), og begge ga blankt avslag, på grunnlag av at vi ikke har fast inntekt.

Jeg er så frustrert! Vi la frem gode budsjetter med realistiske mål over nedbetaling, vi har begge foreldre som kan stille som sikkerhet, og har som nevnt klart å betale husleie som er høyere enn det månedlig nedbetaling vil bli (nesten 2000,- differanse, for å være nøyaktig.)

Er det virkelig ikke noe håp for oss før vi begge er ferdig utdannet? Jeg er så LEI av å kaste penger ut av vinduet med å leie i stedet for å eie.

Er det noen her i samme situasjon som HAR fått lån, eller er vi helt på jordet når vi tror det er realistisk å få lån som studenter?

Dere har inntekt nå ja..

Hva med når mannen din har fått fagbrevet, og ikke får seg jobb med en gang? Hva med deg når støtten fra lånekassen er over og du ikke finner jobb som nyutdannet?

Ja dere klarer 9000 i leie nå, huslån ca 7000. Har dere tenktpå hva dere må plusse på de 7000 hver mnd med egen bomig? Forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold, for ikke å snakke om at dere skal tåle en renteøkning på 5%

Tror dere banken leker butikk? De skal faktisk tjene penger de også, og da må de være rimelig sikker på at de får inn det de har lånt ut. Det nytter ikke å ha kausjonister hvis inntekten deres ikke er sikker nok. Det er bare å vente til dere har fast jobb og sikker inntekt. Det er ingen menneskerett å eie sin egen bolig, som mange later til å tro. Har man ikke økonomi til huslån så må man vente. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 26116...f8d

• Liker 9
Skrevet

Hva med å vente til dere er ferdige med utdannelsen da? Dere har vel ikke tenkt å være evige studenter?

Bruk avslaget som en motivasjon for å bli fort ferdige, istedenfor å syte. Siden dere fortsatt er studenter, så regner jeg med at dere er unge.

Om det er eneste mulighet er vi jo nødt til å vente :)

Vi blir ikke raskere ferdig med utdannelsen uansett hvor mange avslag vi får, en bachelor er en bachelor. Er heller ikke meningen å syte, men synes fremdeles det var veldig kjedelig å få avslag når vi helt fint kunne betjent et lån, og ikke "kaste bort" pengene på leie.

Skrevet

Dere har inntekt nå ja..

Hva med når mannen din har fått fagbrevet, og ikke får seg jobb med en gang? Hva med deg når støtten fra lånekassen er over og du ikke finner jobb som nyutdannet?

Ja dere klarer 9000 i leie nå, huslån ca 7000. Har dere tenktpå hva dere må plusse på de 7000 hver mnd med egen bomig? Forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold, for ikke å snakke om at dere skal tåle en renteøkning på 5%

Tror dere banken leker butikk? De skal faktisk tjene penger de også, og da må de være rimelig sikker på at de får inn det de har lånt ut. Det nytter ikke å ha kausjonister hvis inntekten deres ikke er sikker nok. Det er bare å vente til dere har fast jobb og sikker inntekt. Det er ingen menneskerett å eie sin egen bolig, som mange later til å tro. Har man ikke økonomi til huslån så må man vente. Så enkelt er det.

Forstår at vi ikke har "rett" på noe som helst her. Men setter pris på tilbakemeldinger, for det er ikke alltid en tenker på alt som må til.

Ang. fremtiden har samboer allerede fått jobb etter lærlingperioden (veldig få med samme utdanning), og min utdannelse gir også gode muligheter for relevant, og godt betalt, jobb etter endt utdanning. Der var også banken enig, så det var ikke der grunnlaget for avslag lå.

Vi har som nevnt i HI også mer enn nok i tillegg til selve nedbetaling av lånet, og har brukt mye tid til å regne på dette.

Det er på grunnlag av dette jeg mener det var utrolig kjedelig å få et nei, føler vi har hatt et realistisk syn på hva vi har råd til, også i fremtiden. MEN, banken var ikke enig, så det må jo bety noe, selv om jeg ikke er helt enig.

Uansett, takk for tilbakemelding.

Skrevet

Fin dere en bank som er liten og lokal, eller i det minste litt mindre enn de størte storbankene.

Eller har dere OBOS der dere bor? Obos driver også bank og jeg tror de ser litt annerledes på å gi lån enn f.eks. DNB.

Anonymous poster hash: c5209...653

Skrevet

Om det er eneste mulighet er vi jo nødt til å vente :)

Vi blir ikke raskere ferdig med utdannelsen uansett hvor mange avslag vi får, en bachelor er en bachelor. Er heller ikke meningen å syte, men synes fremdeles det var veldig kjedelig å få avslag når vi helt fint kunne betjent et lån, og ikke "kaste bort" pengene på leie.

En bachelor tar jo "bare" 3 år. Det er da ingenting.

Selv har jeg nettopp begynt på ny studie, men fikk likevel lån fra flere banker. Men jeg er i en annen situasjon enn dere.

Du skrev ikke noe om dere har egenkapital, da dere søkte om lån. Har dere det?

Skrevet

Forstår at vi ikke har "rett" på noe som helst her. Men setter pris på tilbakemeldinger, for det er ikke alltid en tenker på alt som må til.

Ang. fremtiden har samboer allerede fått jobb etter lærlingperioden (veldig få med samme utdanning), og min utdannelse gir også gode muligheter for relevant, og godt betalt, jobb etter endt utdanning. Der var også banken enig, så det var ikke der grunnlaget for avslag lå.

Vi har som nevnt i HI også mer enn nok i tillegg til selve nedbetaling av lånet, og har brukt mye tid til å regne på dette.

Det er på grunnlag av dette jeg mener det var utrolig kjedelig å få et nei, føler vi har hatt et realistisk syn på hva vi har råd til, også i fremtiden. MEN, banken var ikke enig, så det må jo bety noe, selv om jeg ikke er helt enig.

Uansett, takk for tilbakemelding.

Men det spiller jo ingen rolle, når dere ikke har sikker inntekt NÅ. Suck it up!

• Liker 2
Skrevet

Hadde dere noe egenkapital da? Jeg hadde i underkant av 200 000 i egenkapital, student, lånsekassen gir meg jo penger hver mnd de også, deltidsjobb - og jeg fikk 1,2 millioner i lån. Jeg bare sjekket for å se hvor mye jeg kunne få, får jo ikke kjøpt så veldig mye til den prisen i Oslo. Men var jo morsomt å se hvor mye jeg fikk. Men DNB var åpne for at jeg kunne få mer om jeg fikk foreldrene som medlåntakere/kausjonister

Skrevet

Jeg og kjæresten fikk lån av banken på grunnlag av sikkerheten faren min stilte. Vi er begge studenter med deltidsjobb, og fikk tilbud om lån fra begge bankene jeg spurte. Hva med å høre med bankene til foreldrene dine? vi fikk tilbud om lån mye på grunn av at både jeg og faren min "alltid" har vært kunder der.

Anonymous poster hash: d40a8...046

Gjest constance90
Skrevet

Vet at Sparebank1 ikke regner lånekassen som inntekt og du derfor kun har lønnen fra deltidsjobben. Spar opp litt penger og prøv igjen!

Skrevet

Det er for mye forlangt å få boliglån uten fast inntekt. Det sier seg selv.

Jeg fikk lån da jeg hadde ca 80% egenkapital etter arv. Og selv da måtte jeg ha realkausjonist via foreldre, ettersom eneste inntekt jeg hadde (utenom studielån, som ikke regnes som inntekt) var en deltidsjobb.

Suck it up. Bolig er noe man sparer til og venter med til man har fast inntekt. Ingen liker å leie, men slik er livet.

Anonymous poster hash: ecc84...e7a
  • Liker 3
Gjest Wei Wei
Skrevet

Søk på penger.no og la bankene konkurere om deg.

Du bør også huske at å eie en bolig til 1 500 000 kr kan ofte bli dyrere enn å leie noe til 9000 kr. Selvfølgelig er en del av denne summen egen sparing i form av nedbetaling av lånet. Samtidig kommer det flere utgifter i forbindelse med egen eindom, som man ikke har i leieforhold (er bakt inn i leien), som f.eks. fellesutgiftene, innboforsikring, TV lisen, TV pakke, Internett, renovasjon og vedlikehold, ekstra møbler/hvitevarer, strøm og nettleie, vann og avløp osv. Det er kanskje det banken tok med i beregning?

Vet dere om grunnen til avslaget? Hadde dere stor nok EK eller er det totalinntekten som var for lav? Hvis dere vet årsaken, så kan dere gjøre noe med det for å få lån dere trenger, dvs. tjene mer eller spare mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...