AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 ...var du helt klar for det? Altså følte du at du hadde så mye overskudd, at hverdagene er så enkle, at du lett kunne ta en baby i tillegg? Min datter er 2,5år, og vi begynner å tenke på en til nå, at vi begynner å prøve om et halvt års tid er planen. Men det er jo dager (og netter) hvor jeg virkelig er sliten! Hun er vel en helt normal 2åring, med trass og oppmerksomhetsbehov. Samtidig er hun en rolig jente, og jeg trives kjempegodt med å være mammaen hennes:) Forholdet til mannen er også godt. Vi har lyst på et barn til, og snakker mye om dette. Men sånn rent praktisk, hvordan går det? Er redd jeg vil ha mye mindre overskudd til henne i graviditeten (var ganske dårlig sist). Ser også at noen av barna til venninnene mine er myye mer krevende enn jenta mi. Hva hvis vi får en skikkelig turbo neste gang.. I tillegg hadde jeg litt fødselsdepresjon forrige gang, noe jeg er veldig redd for å få igjen (og måtte ta meg sammen overfor jenta vår samtidig...) Må si jeg syns det er mye "alvorligere" å planlegge nr2 enn nr1, Forrige gang bare hoppet vi lykkelig uvitende inn i det;) Noen tanker? Har jeg bare mindre energi enn andre damer? Anonymous poster hash: 93820...407
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Planla da jeg var gravid med nr 1. Ønsket tre år mellom og fikk det.Anonymous poster hash: 3c2cb...c27
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Planla da jeg var gravid med nr 1. Ønsket tre år mellom og fikk det.Anonymous poster hash: 3c2cb...c27 Ja, så dere gikk etter den opprinnelige planen deres? Er det vi også har tenkt til å gjøre. Er bare redd for at det skal bli for mye liksom... Off, er sikkert litt preget av en dag med maaange trassanfall og mannen på jobb hele dagen. Ts Anonymous poster hash: 93820...407
Veggdyret Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Vi planla neste på vei hjem fra sykehuset med #1. Men av jobbgrunner blir det nok 3-4 år mellom dem. Synes egentlig det er en veldig fin aldersforskjell også.
fx95 Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 To tette barn: Intensiv (stress, opplever dette nå!), men kort småbarnsperiode To barn med et par år i mellom: Mindre intensiv småbarnsperiode, men som strekker seg over lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #6 Skrevet 29. oktober 2014 To tette barn: Intensiv (stress, opplever dette nå!), men kort småbarnsperiode To barn med et par år i mellom: Mindre intensiv småbarnsperiode, men som strekker seg over lengre tid. Ja dette hører jeg flere si. For meg personlig virker alternativ nr2 som det beste. Men dette er liksom så generelt og analytisk. Hadde alle totalt overskudd når dere begynte å prøve på nr2? Eller var det noe dere kastet dere ut i fordi dere ville ha to barn. Anonymous poster hash: 93820...407
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #7 Skrevet 29. oktober 2014 Ja, så dere gikk etter den opprinnelige planen deres? Er det vi også har tenkt til å gjøre. Er bare redd for at det skal bli for mye liksom... Off, er sikkert litt preget av en dag med maaange trassanfall og mannen på jobb hele dagen. TsAnonymous poster hash: 93820...407 Nå synes jeg småbarnsperioden er koselig og har ikke noe ønske om at den skal gå raskest mulig over. Overgangen til 2 barn når det var 3 år mellom var ikke så stor, men det et klart det er mye jobb om mannen er borte store deler av dagen. Anonymous poster hash: 3c2cb...c27
kiki1980 Skrevet 29. oktober 2014 #8 Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Jeg planla 2 barn. Spilte ingen rolle aldersforskjell. Derfor er det 14 måneder mellom dem. Jeg ble gravid da først ble 7 måneder men av en eller annen grunn følte jeg at vi hadde overskudd. Altså, i den forstand at vi ble vant til å ha barn, sov noenlunde bra, hadde rytme på dagen. Det var ikke det samme som da vi ikke hadde barn men denne fasen ønsket vi ikke uansett. Jeg var jo trøtt etter en uendelig arbeidsdag også før. Heldigvis skiftet jeg jobb til en mer barnevennlig. vi ble mer bevisste til å tilpasse oss familien i noen år. Nå etter at ungene er 3 og 4 år begynner vi så smått til å gjøre ting vi gjorde før vi fikk barn, med modifikasjoner selvsagt. Det jeg vil frem til, da dere planla 1. hadde dere et annet liv enn dere har nå når dere planlegger 2. Hvis du er trøtt noen dager, betyr ikke at du er ikke klar til 2. Endret 29. oktober 2014 av kiki1980
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #9 Skrevet 29. oktober 2014 Ja dette hører jeg flere si. For meg personlig virker alternativ nr2 som det beste. Men dette er liksom så generelt og analytisk. Hadde alle totalt overskudd når dere begynte å prøve på nr2? Eller var det noe dere kastet dere ut i fordi dere ville ha to barn. Anonymous poster hash: 93820...407 jeg kjenner noen som ventet med nr 2 til eldste fylte fem, dem foretrakk det slik da mor hadde hatt et tøft svangerskap sist blant annet. Anonymous poster hash: aed74...181
Anciol Skrevet 30. oktober 2014 #10 Skrevet 30. oktober 2014 Vi rakk ikke planlegge nummer 2 fordi hun var allerede på vei.
Mafalda Skrevet 30. oktober 2014 #11 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg rakk aldri å planlegge nummer to, han bare kom For vår del var det like greit, jeg er også en sånn som kan tenke, vurdere, bestemme og ombestemme meg, og skulle vi ventet på at alt lå til rette kunne vi ventet i årevis... Nå fikk vi to i løpet av drøyt halvannet år, og det var langt mindre slitsomt enn jeg hadde trodd. Sier ikke at fasiten for alle er å kjøre på og håpe det går bra- folk og familier er forskjellige. Men for meg gikk det helt fint med to selv om ikke alt lå til rette og var nøye planlagt.
MarieIselin Skrevet 30. oktober 2014 #12 Skrevet 30. oktober 2014 Vi prøvde ikke på nr.2 før jeg var klar. I to år kunne jeg ikke skjønne hvordan vi skulle orke et barn til, for vi ville jo ha flere. Men plutselig så følte jeg at nå vil jeg ha et barn til Det er nesten 3 år mellom våre, og jeg er glad for at vi ikke har 2 veldig tette. For min del passet det bedre at storesøster sov natta igjennom, hadde sluttet med smokk og bleie. Så får heller småbarnsperioden vare litt lengre
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2014 #13 Skrevet 30. oktober 2014 Vi måtte ha litt hjelp for å bli gravid med nr 1, så vi planla å prøve på nr 2 da jenten var to mnd. Er 19 mnd i mellom 1 og 2. Så er det 2 år og 6 mnd mellom 2 og 3. Vi fikk tre barn på 4 år og en mnd. Anonymous poster hash: 4314a...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå