AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Har heldigvis ikke slitt med det tidligere, men den 17 mnd gamle ungen min har nå fått bleiesår. Et stort sår, veldig rød... Hun bæsjet på seg tiidlig i går morges, og sa ikke ifra. Så så det da vi stod opp kl 08. Samme skjedde idag. Kan ikke gå lenge uten bleie fordi da tisser hun på gulvet men sånn 10 min burde gå. Hjelper det? Vet jo at babyer burde lufte rumpa osv, men ikke like lett med en som er overalt og setter seg overalt og er sinksalve noe som garantert hjelper? Trodde jeg hadde det liggende, men har bare en "repair cream" til unger. Men har kjøpt sink idag.Anonymous poster hash: 00bd6...7d6
Mayami Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Her er lille veldig utsatt for sår rumpe hvis han ikke skiftes på ofte nok. Har alltid vært sånn... Vi bruker Inotyol-salven når han er skikkelig sår, etter at han har sprunget rundt en liten stund uten bleie på. Trenger ikke mer enn 5-10min, men han synes det er så moro at det hender det blir lenger! Hvis vi av en eller annen grunn ikke har tid til lufting sånn, har jeg på babypudder eller potetmel. Når han ikke er sår, smører jeg likevel med vanlig krem, Spenol funker bra! Har også prøvd sink når han har vært skikkelig ille, men føler at Inotyol er bedre..
emilia12 Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Ikke bruk sinksalve. Den pleier ikke, bare god for å ta fuktighet. Her vasker jeg med sebamed skin care oil når hun er sår. Den er super! Da er utslettet borte over natta. Finnes gode salver på apoteket. Husker ikke navnet i farta men er bare å høre med de som jobber der
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Takk. Tenker sink for å forebygge fuktighet. Men den kremen jeg har heter: Natusan intensive repair cream. Er den godt for noe? Kan se etter inotyol og sebamed skin care oil i morgen. Jeg ba de i bhg smøre med noe idag, og det var greit. Hyppig bleieskift hjelper? Hvor hyppig da, hver 2. time?Anonymous poster hash: 00bd6...7d6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 Når hun kommer fra barnehagen så finn frem om du har, tøybleier eller bruk et fretehåndkle til bleie. Papirbleier er ikke bra for såre stumper og heller ikke plastikken i bleiene. Spør på et apotek hva de anbefaler. Det kommer stadig nye produkter. Poenget er å finne det som fungerer best for nettopp ditt barn. Noen liker det ene og andre noe annet. Sink kan derfor fungere for en men ikke for en annen. Har du potte hjemme? Sett den i stuen og prøv å forklare at tiss skal i potten. Noen er dette altfor tidlig for når de er 17 mnd. Andre forstår. Er barnet bleieløst og potten få meter unna så kan dette fungere som en begynnelse.Anonymous poster hash: c943f...890 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #6 Skrevet 29. oktober 2014 Sjekk og skift bleie ofte slik at hun ikke blir gående med fuktig bleie (skift bleie øyeblikkelig når dere står opp på morgenen), vask med myk klut og rent vann hver gang (ingen våtservietter eller såper i noen form) og klapp tørt med mykt håndkle. Da vil det forsvinne raskt. Anonymous poster hash: 0de82...dc3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #7 Skrevet 29. oktober 2014 Når hun kommer fra barnehagen så finn frem om du har, tøybleier eller bruk et fretehåndkle til bleie. Papirbleier er ikke bra for såre stumper og heller ikke plastikken i bleiene. Spør på et apotek hva de anbefaler. Det kommer stadig nye produkter. Poenget er å finne det som fungerer best for nettopp ditt barn. Noen liker det ene og andre noe annet. Sink kan derfor fungere for en men ikke for en annen. Har du potte hjemme? Sett den i stuen og prøv å forklare at tiss skal i potten. Noen er dette altfor tidlig for når de er 17 mnd. Andre forstår. Er barnet bleieløst og potten få meter unna så kan dette fungere som en begynnelse.Anonymous poster hash: c943f...890 Har ikke tøybleier eller et slikt håndkle dessverre. Skal til Sverige, kan se om det er apotek der.. Men kan ikke huske at det er det når jeg tenker meg om (Töcksfors). Har ikke potte hjemme, tenkte ikke å begynne potterrening før 2 års alderen Anonymous poster hash: 00bd6...7d6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #8 Skrevet 29. oktober 2014 Sjekk og skift bleie ofte slik at hun ikke blir gående med fuktig bleie (skift bleie øyeblikkelig når dere står opp på morgenen), vask med myk klut og rent vann hver gang (ingen våtservietter eller såper i noen form) og klapp tørt med mykt håndkle. Da vil det forsvinne raskt. Anonymous poster hash: 0de82...dc3 Jeg har tidligere kjøpt endel sånne tørre engangsservietter, kan se om jeg får tak i det i morgen. Anonymous poster hash: 00bd6...7d6
emilia12 Skrevet 29. oktober 2014 #9 Skrevet 29. oktober 2014 Takk. Tenker sink for å forebygge fuktighet. Men den kremen jeg har heter: Natusan intensive repair cream. Er den godt for noe? Kan se etter inotyol og sebamed skin care oil i morgen. Jeg ba de i bhg smøre med noe idag, og det var greit. Hyppig bleieskift hjelper? Hvor hyppig da, hver 2. time?Anonymous poster hash: 00bd6...7d6 Helsesøster mente sink gnisset såret og irriterte og bør ikke brukes på sår hud. Den olja samt salve fra apoteket funket veldig bra. Olja bruker jeg også i badevannet i stedet for babyolje i tillegg til ved bleieskift om hun er sår
Mayami Skrevet 29. oktober 2014 #10 Skrevet 29. oktober 2014 Skiftet hver 2.time på lille sist uke da han var veldig sår, unntatt om natta. Har heller ikke prøvd tøybleier, men det kan nok funke. Skal prøve det på lillesøster! Olje i badevannet er også et bra tips!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #11 Skrevet 29. oktober 2014 Bephanten, vidunderkrem som hjelper mot/for det meste på både store og små Anonymous poster hash: 294fb...506
erane Skrevet 29. oktober 2014 #12 Skrevet 29. oktober 2014 Vi bruker en sånn bleiesalve fra Burt Bees, helt fantastisk! Er ikke den tilgjengelig har vi betapathen(?) og inotynol i stellekurven På sykehuset anbefalte dem oss Dr.Eriksson bleiesalve. Har eksistert i eveigheter visstnok, den lager de på bakrommet på apoteket. Har ikke prøvd den, men mange skryter av den
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #13 Skrevet 29. oktober 2014 Takk !Anonymous poster hash: 00bd6...7d6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #14 Skrevet 29. oktober 2014 Der jeg jobber i helsevesenet bruker vi en "silke "salve fra Abena på de som er røde og såre bak som funker veldig bra, da zink og inotyol tørker ut. Litt usikker på hvor den kan kjøpes, men evt hvis det finnes forretninger i nærheten som selger inkontinensutstyr, sårutstyr etc :-)https://www.google.no/search?q=abena+salver&biw=1438&bih=631&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=fBJRVL_zIYe7ygPguIHwDg&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=0.95#facrc=_&imgdii=_&imgrc=pJpVWMCTWOVotM%253A%3BsXeAq2F0Sj4blM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.apotek1.no%252Fwcsstore%252FApoProductMaster%252Fmedia%252F7378cba8-34b7-498f-8afe-6d872e4c2951%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.apotek1.no%252Fprodukter%252Fabena-skincare-ointment-hudpleiesalve-1stk-150ml-903088p%3B216%3B500 Anonymous poster hash: a79ae...517
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2014 #15 Skrevet 30. oktober 2014 Gå uten bleie, eller med en tøybleie uten "sperrelag" kan hjelpe veldig. Om dere ikke har tøybleie, kan et håndkle, noen kluter, en stor gassklut eller noe annet som absorberer væske, være greit å ha istedenfor, så det ikke blir så mye søl hvis det tisses på seg. Legg gjerne ett Fleeceteppe (evt ullteppe) under om hun sitter noe sted. Da holder det litt på tisset, om det skulle komme uhell. (Og fleeceteppet kan vaskes.) Pottetrening kan også hjelpe. Oppfordre til å sitte på potta og gjøre ting. (Lese bok, leke, snakke om nær og tær og andre deler av kroppen.) Gi masse ros, og kanskje til og med ett klistremerke eller en nonstop hvis det kommer tiss i potta. (Unger som er mentalt klare for bleieslutt kan ta dette veldig fort, og begynne å gå når de må.) Av salver har vi vært veldig fan av Seba Med spesialsalve. Og en god olje istedenfor sinksalve. Spesialsalven både lindrer og sperrer, men skal ikke brukes på åpne sår. Anonymous poster hash: 244d9...8b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå