Gå til innhold

spm om katter på nytt sted

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

har en katt på ca ett år.. han er utekatt, men kommer hjem mange ganger om dagen for litt kos. nå har det seg slik at vi skal på hyttetur og skal ta med katten, den kan ikke værehjemme alene, for den er såpass kosesyk.. katten har aldri vært på denne hytten og er ikke kjent her, det vi lurer på er om vi kan slippe han ut her, om han finner veien hjem til hytten igjen? vi kan ikke holde han inne flere dager på rad for da blir han stressa og bare maser... men er litt redd for at han ikke finner veien tilbake til hytta igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold han inne noen dager, sånn at han blir kjent med alle luktene inne. Kan jo hende at han er fornøyd med å utforske bare inne da. Tar sin tid før han har gått igjennom alt, og lakt igjen luktene sine.

Jeg ville ha blitt med katten ut de første gangene. Sånn at han hørte at du er i nærheten. Eller vil jeg anbefale å holde katten inne den siste dagen. De oppdager som regel at det er noe i gjerde og da kan de godt finne ut at de skal gjemme seg. Sånn at dere kanskje dra hjem uten noen katt.

Håper det går bra.

Ha en fin tur på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal holde katter inne 2-3 uker på nye steder før man slipper dem ut, det er derfor svært lite lurt å la henne gå ute på hytta. Katten trenger den tiden for å bli kjent med stedet de bor på, gjennom vinduet ser de og husker de hvor de hører til og kan finne veien hjem. Noen dager er altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt med oss kattene på hytta, både i påasken og om sommeren. Det har aldri vært noe problem å slippe dem ut fra dag 1, uansett om de har vært der før eller ikke. Men der tror jeg nok man må se ann personligheten på katten . Det er ikke alle katter som er like kjappe til å stikke avgårde for å utforske nye steder, akkurat som det ikke er alle katter som hadde holdt seg i nærheten, sånn som våre katter gjorde. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan turte dere å prøve? En gang må jo ha vært den første. Det er godt mulig vår katt ville holdt seg i nærheten, men det er da virkelig ikke verdt å ta sjansen, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kattene har vært vant til å komme når vi roper på dem, uansett hvor vi var. (bortsett fra den ene, men hun var så mammadalt så hun gikk aldri mer enn max 50 meter unna huset, uansett om det var på hytta eller ikke :wink: )

Jeg tror ikke det er mye vits i å stenge katten inne på ett sted i så og så mange dager før man slipper dem ut, det er jo ute det er spennende, så da hjelper det jo ikke at de har vært inn på dette stedet når de ikke har fått utforsket utendørs. :wink: Da er det bedre å ta på dem en sele og ha ett flexibånd de første 2-3 dagene så de får vært litt utendørs og bli litt kjent med området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har også hørt man skal holde katten inne en stund først når man f.eks flytter. Men både min katt og mammas har fått gå ut de første dagene, da de har blitt veldig rastløse inne. Det gikk helt fint, men prøvde å bli med ut selv i begynnelsen.

Men som sagt tidligere, det er forskjell på kattene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt var også ute fra deg 1 på hytta, men hun var innekatt til vanlig hjemme og ikke så tøff. Har aldri stukket av bortsett at hun gjemmer seg under vedskjulet når vi begynner å pakke for å reise hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare innom

Hei.

Fra vi fikk pusen vår (da var hun 8 mnd, og hadde bodd på samme sted siden hun ble født) og frem til i dag, har vi flyttet 5 ganger. Alle gangene, har vi sluppet henne ut når hun har sagt ifra at hun ville det... (stort sett dag 1 eller 2). Hun har også vært med på hytta mange ganger, og det elsker hun!! Det har aldri vært noe problem, bortsett fra på hytta når hun "lukter lunta" og skjønner at vi skal hjem... da tar hun seg en laaaang tur, hvis vi ikke stenger henne inne siste kvelden eller noe..... og da må jo vi vente på henne... litt kiipt, men jeg reiser ikke fra henne!!!

Pusen vår er en meget forsiktig frøken, som er veldig hjemmekjær og glad i oss begge, og det virker som at hun vet at der vi er, der bor hun! Innmari deilig med slik flexibilitet. Hun har dessuten vært hos diverse venner som bor både her og der, når vi har vært på ferie, og det har gått helt suupert.

Mitt råd er: Se an katten din, du kjenner den jo... hvor hjemmekjær er den egentlig? Og ta den med ut litt i bånd i starten, dersom du er litt usikker.... Katter er kloke dyr, og de skjønner mye mer enn man tror... hvis den er på et nytt sted, og dere er i en hytte der, vil den mest sannsynlig holde seg i nærheten av dere, dersom den er litt "diltete" og avhengig av matmor!!

Lykke til!

blyg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er: Se an katten din, du kjenner den jo...

Helt enig!

Har selv erfaring med å ta med katter på hytta/hjem til foreldrene mine. Det har gått helt fint, kattene har holdt seg i nærheten av oss siden dette for dem innebærer en trygghetsfaktor. Har du en katt som blir veldig utrygg i nye omgivelser (kan finne på å prøve å finne veien hjem) - eller en katt som er veldig nysgjerrig, selvstendig og utforskende, så ville jeg kanskje tenkt meg om to ganger... Katten jeg har nå ville jeg nok ikke tatt med til hytta (siden hun er litt nervøs av seg og pga lang reisevei), men hun er vant til å bli med hjem til foreldrene mine. Her er hun kjent og jeg slipper henne ut av bilen med en gang vi er framme.

Lykke til med avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...