AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #1 Skrevet 28. oktober 2014 Hei, jeg er mamma til en liten jente på snart 4 år, vi er bosatt i Oslo og er litt bekymret for fremtiden. Vi er bosatt på østsiden av Oslo, og jeg har allerede begynt å uroe meg til datteren vår skal begynne på skolen. Skolen hun kretser til har 98% av elevene ikke - vestlig bakgrunn, jeg er veldig bekymret hvordan dette skal gå. Det er veldig viktig for oss datteren vår skal trives godt på skolen, samt få god faglig oppfølging. Vi vurderer nå å flytte til en annen kant av byen, der det er en jevnere fordeling mellom elevenes bakgrunn. Før dere stempler meg som rasist så er vil jeg gjerne påpeke at jeg er gift med en innvandrer og har flere venner som er innvandrere. Det jeg har merket er at selv innvandrere som har økonomi til det flytter fra dette nabolaget når ungene skal begynne på skolen. Jeg vurderer også å bli boende her og sende datteren min på privatskole, men da blir det problemer med henting og levering til og fra skolen, som er ett godt stykke unna her vi bor. Hva hadde du gjort? Hadde du flyttet hvis du hadde økonomi til det? Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #2 Skrevet 28. oktober 2014 Ville heller flyttet enn å sende til privatskole. Har også inntrykk av at de fleste oppegående innvandrerne velger andre skoler til barna sine, slik at den dere da sokner til gjerne er overrepresentert av helt nye innvandrere og de som ikke bryr seg så mye. Da kan mye av lærerens fokus gå til andre ting enn fag. Samt at det faglige nivået naturlig nok blir lavere. Det sosiale kan også bli litt vanskelig. Vet om flere som trives med å ha barna på slike skoler også altså, men da har de hatt litt flaks med klassen. Trenger jo ikke å flytte mye vestover da. Bare inn i annen skolekrets, evt litt ut av Oslo østover.Anonymous poster hash: 934f0...9df 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #3 Skrevet 28. oktober 2014 Ville heller flyttet enn å sende til privatskole. Har også inntrykk av at de fleste oppegående innvandrerne velger andre skoler til barna sine, slik at den dere da sokner til gjerne er overrepresentert av helt nye innvandrere og de som ikke bryr seg så mye. Da kan mye av lærerens fokus gå til andre ting enn fag. Samt at det faglige nivået naturlig nok blir lavere. Det sosiale kan også bli litt vanskelig. Vet om flere som trives med å ha barna på slike skoler også altså, men da har de hatt litt flaks med klassen. Trenger jo ikke å flytte mye vestover da. Bare inn i annen skolekrets, evt litt ut av Oslo østover.Anonymous poster hash: 934f0...9df Det er akkurat det jeg er redd for, hvis alle ressurssterke søker seg vekk fra denne skolen, ender man opp med de elevene som trenger mest oppfølging konsentrert på ett sted. Problemet med flyttingen er at vi mest sannsynlig må gå ned i boligstandard, vi kan ikke fortsette å bo i enebolig, mest sannsynlig blir det en tre- roms leilighet, ettersom boligprisene er langt høyere andre steder. Sender vi datteren vår på privatskole kan vi fortsette å bo her, jeg er veldig glad i huset og hagen vår. Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #4 Skrevet 28. oktober 2014 Vil legge til at jeg allerede opplever at de som har økonomi til det flyttet vekk. Flere av barna i barnehagen har flyttet de siste årene, det er også veldig tydelig at de som er igjen kommer fra ressurssvake hjem eller har foreldre som ikke bryr seg. Merker at det er litt vanskelig å nå frem til enkelte av foreldrene i barnehagen, og dette vil bare fortsette inn på skolen TSAnonymous poster hash: 8bb9c...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #6 Skrevet 28. oktober 2014 Flyttet- og det er jo konstatert at de ressurssterke flytter fra disse bydelene. For meg hadde utdannelsen vært viktigst og jeg tror det vil være såpass mange ekstrautfordringer med så stor andel innvandrere at jeg ville valgt en Annen skole og et annet nærmiljø. Anonymous poster hash: ef5cd...505 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #7 Skrevet 28. oktober 2014 Men finnes det ikke noe midt i mellom. Et sted dere kan få rekkehus. For det er jo flere steder på østkanten det ikke er så ille. Man må ikke flytte til det vestkanten. Anonymous poster hash: 04fe4...786
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #8 Skrevet 28. oktober 2014 Men finnes det ikke noe midt i mellom. Et sted dere kan få rekkehus. For det er jo flere steder på østkanten det ikke er så ille. Man må ikke flytte til det vestkanten.Anonymous poster hash: 04fe4...786 Hvilke steder sikter du til? Vil gjerne ha tips Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0
Kjetil E Skrevet 28. oktober 2014 #9 Skrevet 28. oktober 2014 Hvilke steder sikter du til? Vil gjerne ha tips Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0 Hva med Maridalen Skole, de søker vel etter elever og henter også.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #10 Skrevet 28. oktober 2014 Flyttet- og det er jo konstatert at de ressurssterke flytter fra disse bydelene. For meg hadde utdannelsen vært viktigst og jeg tror det vil være såpass mange ekstrautfordringer med så stor andel innvandrere at jeg ville valgt en Annen skole og et annet nærmiljø. Anonymous poster hash: ef5cd...505 Enig i at det er en del ekstra utfordringer her, men trives godt ellers, det er gode turmuligheter, fin avstand til byen og romslige boliger. Det er i grunnen veldig synd at folk flytter, fraflytting gjør at det er de aller svakeste som blir igjen, noe som gjør situasjonen enda verre. TSAnonymous poster hash: 8bb9c...4e0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #11 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg hadde flyttet, uten tvil... Er det uaktuelt å flytte ut av byen?Anonymous poster hash: cf22e...744
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #12 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg hadde flyttet, uten tvil... Er det uaktuelt å flytte ut av byen?Anonymous poster hash: cf22e...744 Egentlig ikke, det blir altfor lang reisevei for mannen og meg til og fra jobb. Vi er ikke så glad i å pendle.Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #13 Skrevet 28. oktober 2014 Egentlig ikke, det blir altfor lang reisevei for mannen og meg til og fra jobb. Vi er ikke så glad i å pendle.Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0 Jeg mente at det er uaktuelt for oss å flytte ut av Oslo; vi er ikke så glad i å pendle i rushtida, og vi vil gjerne greie oss med en bil. Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #14 Skrevet 28. oktober 2014 På den ene siden synes jeg dere (og andrei samme situasjon) burde bli boende for å bryte trenden. Når det er sakt så skjønner jeg at det er lettere sakt enn gjort, og hver familie gjør det de føler er best for barna der og da. Hva er fordelene med å bli boende? Og er det noen ulemper med å flytte?Anonymous poster hash: e7524...5b0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #15 Skrevet 28. oktober 2014 Hei, jeg er mamma til en liten jente på snart 4 år, vi er bosatt i Oslo og er litt bekymret for fremtiden. Vi er bosatt på østsiden av Oslo, og jeg har allerede begynt å uroe meg til datteren vår skal begynne på skolen. Skolen hun kretser til har 98% av elevene ikke - vestlig bakgrunn, jeg er veldig bekymret hvordan dette skal gå. Det er veldig viktig for oss datteren vår skal trives godt på skolen, samt få god faglig oppfølging. Vi vurderer nå å flytte til en annen kant av byen, der det er en jevnere fordeling mellom elevenes bakgrunn. Før dere stempler meg som rasist så er vil jeg gjerne påpeke at jeg er gift med en innvandrer og har flere venner som er innvandrere. Det jeg har merket er at selv innvandrere som har økonomi til det flytter fra dette nabolaget når ungene skal begynne på skolen. Jeg vurderer også å bli boende her og sende datteren min på privatskole, men da blir det problemer med henting og levering til og fra skolen, som er ett godt stykke unna her vi bor. Hva hadde du gjort? Hadde du flyttet hvis du hadde økonomi til det?Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0 Dette høres ut som området jeg kommer fra - men når jeg gikk på skole for en del år siden var % andelen lavere (den er 98%) i dag. Mine barn hadde ikke gått på skole der. Dessverre er det som du sier veldig mange som krever mye ressurser og da må gjerne de ressurssterke klare seg selv. Er det Oslo sentrum dere trenger reisevei til? Har du vurdert å flytte til Akershus, med togforbindelse til Oslo? Ellers kan du vurdere de ulike skolekretsene og se hvilke områder i Oslo øst du kunne tenke deg å flytte til. Det finnes områder på østkanten også der fordelingen er litt mer jevn. Typisk der det er eneboliger og ikke bare blokker. Anonymous poster hash: c5229...6ed
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #17 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg hadde flyttet. Men du trenger jo ikke bo i Holmenkollen. Du skriver jo ikke hvor du bor, men hva med høybråten, tonsenhagen, ensjø? Anonymous poster hash: 18332...87a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #18 Skrevet 28. oktober 2014 På den ene siden synes jeg dere (og andrei samme situasjon) burde bli boende for å bryte trenden. Når det er sakt så skjønner jeg at det er lettere sakt enn gjort, og hver familie gjør det de føler er best for barna der og da. Hva er fordelene med å bli boende? Og er det noen ulemper med å flytte?Anonymous poster hash: e7524...5b0 Vi vil gjerne bli boende, ikke bare for å bryte "trenden", men også fordi vi trives veldig godt her, elsker huset, nærheten til marka, og området rundt. Synes det er trist å måtte flytte fra et sånt sted, men samtidig så må vi som foreldre ta valg som er til beste for barnet vårt. Vi ønsker å gi datteren vår de beste oppvekstvilkårene og utdannelsen, for å få til det må vi flytte eller sende henne på privatskole. Skolen hun sogner til er ikke en slik skole, denne skolen skårer dårlig både på resultater og på skolemiljø undersøkelser. Jeg vet at det er en vond trend som bidrar til å gjøre disse områdene enda verre, men dette handler om vår datters utdannelse og fremtid, det kan vi ikke gamble med. TSAnonymous poster hash: 8bb9c...4e0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #19 Skrevet 28. oktober 2014 Hvilke steder sikter du til? Vil gjerne ha tips Anonymous poster hash: 8bb9c...4e0 Nå er det en del år siden jeg bodde i Oslo. Og de stedene vet jeg jo ikke hvordan er lenger. Men jeg er oppvokst rundt Hasle, Sinsen, Helsfyr, Økern og de områdene. Der var det ikke mange innvandrere da. De var der selvfølgelig, men stort flertall nordmenn i klassene. Og de i klassen min som var innvandrer, ble leger og sånn. For foreldrene ønsket jo selv en bra skole til sine elever. Anonymous poster hash: 04fe4...786
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #20 Skrevet 28. oktober 2014 Vet at Aftenposten skrev en artikkel for noen år siden. Der sto alle skolene i Oslo, og hvor stor prosentandel innvandrere det var på hver skole. Finner du den, er det jo litt lettere å se hvor man kan bo. Og ofte er det samme sted som har en skole med høy prosentandel, og en med lavere. Jeg så selv på leiligheter på Holmlia for noen år siden. Og der var det da viktig å se på i riktig skolekrets. Anonymous poster hash: 04fe4...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå