Gå til innhold

Kan man trene når man er støl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på trening i går, og er skikkelig støl i dag. Slik det kjennes ut nå, er jeg nok støl i morgen også!

Men kan jeg likevel trene styrke i morgen uten at det går utover musklene? Prøver å trene annenhver dag! :)

Anonymous poster hash: 83f48...b4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er som oftest mest støl etter 2 dager. Det er ikke farlig å trene når man er støl, men det avhenger litt av graden. Er man så støl at man såvidt klarer å bevege seg ordentlig så er det nok best å hvile. Om man bare er litt støl og kjenner det litt, så er det helt uproblematisk.

All trening er kontrollert overbelastning/overtrening. Og deretter hvile. Hvor lang hvileperioden trenger å være er avhengig av forutsetninger, og i det lange løp er det viktig å hvile nok.

Gjest Runforit
Skrevet

Stølhet er ikke farlig. Det betyr at du har trent med mer motstand enn musklene er vant med og at de er i ferd med å bygge seg opp. Når det kommer til styrke så trenger hver muskel 48 timer. Så lenge du trener en annen muskel i den tiden så er det ikke noe stress.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Det blir over 48 timer mellom øktene. Men betyr stølhet at jeg ikke er ferdig resuert? Planen var å trene samme øvelsene som forrige gang.

Anonymous poster hash: 83f48...b4e
Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar! :) Det blir over 48 timer mellom øktene. Men betyr stølhet at jeg ikke er ferdig resuert? Planen var å trene samme øvelsene som forrige gang. Anonymous poster hash: 83f48...b4e

Stølhet er bare at musklene ikke er vant med motstanden. Det går over etterhvert som du blir bedre trent :) Så lenge de har fått hvile 48 timer så kan du bare kjøre samme muskelgrupper igjen :)

Skrevet

Man er som oftest mest støl etter 2 dager. Det er ikke farlig å trene når man er støl, men det avhenger litt av graden. Er man så støl at man såvidt klarer å bevege seg ordentlig så er det nok best å hvile. Om man bare er litt støl og kjenner det litt, så er det helt uproblematisk.

All trening er kontrollert overbelastning/overtrening. Og deretter hvile. Hvor lang hvileperioden trenger å være er avhengig av forutsetninger, og i det lange løp er det viktig å hvile nok.

Jepp. Men så er det mange som ikke greier å yte like bra når man er støl. Derav den "gode gamle" en muskelgrupper per uke tankegangen (men da trenger man til gjengjeld tungt og/eller med flere sett enn vanlig)

Anonymous poster hash: f1f2f...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...