Gjest gjesta Skrevet 18. juli 2004 #1 Skrevet 18. juli 2004 Jeg vet at når det gjelder barnetrygd så får man det til og med måneden før barnet fyller 18 år. Hvordan er det når det gjelder barnebidrag? Prøvde å finne ut av det på Trygdeetaten sine sider, men ble ikke klokere.
Gjest Fighter Skrevet 18. juli 2004 #2 Skrevet 18. juli 2004 Til "barnet" fyller 18. Når det fyller 18 kan det søkes om et år til hvis "barnet" fortsatt bor hjemme.
Rapitap Skrevet 18. juli 2004 #3 Skrevet 18. juli 2004 Så det er ikke utvidet til barnet er 21 år? Bare 1 år nå?
Gjest gjesta Skrevet 18. juli 2004 #4 Skrevet 18. juli 2004 Jeg er ute etter om siste utbetaling av barnebidrag er måneden før barnet fyller atten eller til og med den måneden barnet fyller atten. Hun går på videregående og har to år igjen. Dessverre så har ikke faren bidragsevne og siden staten ikke betaler bidragsforskudd for barn som har fyllt atten år så må jeg alene forsørge henne framover. Heldigvis får hun stipend da.
Gjest gjesta Skrevet 18. juli 2004 #5 Skrevet 18. juli 2004 Man kan søke om barnebidrag fram til barnet er ferdig med videregående så det er ikke hvor gammelt barnet er, men hva h*n gjør som har betydning.
Gjest Fighter Skrevet 18. juli 2004 #6 Skrevet 18. juli 2004 Så det er ikke utvidet til barnet er 21 år? Bare 1 år nå? I utgangspunktet stoppes det når "barnet" fyller 18, og det må søkes særskilt hvis det skal fortsette. Er usikker på hvor lenge det kan vare hvis det går greit med søknaden. Akkuret hvor nærme 18-årsdagen siste utbetaling er vet jeg ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #7 Skrevet 18. juli 2004 Det er vel ikke et år om barnet bor hjemme?men om det fortsatt er i skole? Slik var det iallefall. fikk et år ekstra om barnet gikk i videregående og bodde hjemme. Men det er ikke autamatikk. Kan tenkes at bidragsyter ikke har råd.
Gjest Fighter Skrevet 18. juli 2004 #8 Skrevet 18. juli 2004 Er ikke 100% sikker på reglene. Har en stesønn som nettopp er fylt 18 og som har søkt om forlengelse. Vi har dårlig økonomi selv, så jeg er veldig usikker på hva som skjer.
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #9 Skrevet 18. juli 2004 Det må da bli feil? at det er hva barnet gjør? La oss ta nabo da, gikk et år på videreg. Kom ikke inn på linjen året etter, så han tok et år på folkhøyskole. Så tok han 2 året året etterpå. Så ble han alvorlig syk i to år. Nå tar han 3 året.Ble ferdig nå i vår, men nå er han snart 23. tror u han får bidrag eller?
Gjest gjesta Skrevet 18. juli 2004 #10 Skrevet 18. juli 2004 Går ut ifra at det gjelder når barnet følger et vanlig løp når det gjelder videregående, ev. med et års "forsinkelse" pga folkehøgskole/bytte linje. Noen vil alltid falle utenom pga omstendigheter, som du skrev om en som var blitt alvorlig syk. Samboer har et barn som er like gammelt som mitt og han betaler bidrag til h*n er ferdig med videregående, men siden min eks ikke har bidragsevne så må jeg stå for forsørgelsen alene framover.
LilleBille Skrevet 18. juli 2004 #11 Skrevet 18. juli 2004 Klippet fra barneloven: § 68 første ledd – Varighet [Endret 3/04] Underholdsplikten etter §§ 66 og 67 varer ut den kalendermåneden barnet fyller 18 år med mindre annet er avtalt eller fastsatt. Partene kan imidlertid avtale at bidrag også skal betales etter at barnet fyller 18 år, og trygdekontoret kan i visse tilfeller fastsette bidrag utover fylte 18 år. § 68 andre og tredje ledd - Bidrag etter fylte 18 år [Endret 3/04] Dersom barnet fortsetter med vanlig skolegang etter at det har fylt 18 år, kan trygdekontoret fastsette bidrag på samme grunnlag som for yngre barn. Skolegangen må dokumenteres, både at barnet er elev ved skolen og i hvilket klassetrinn han/hun går. Tidsbegrensning Både når det gjelder bidrag til ”vanlig skolegang” og bidrag til annen videreutdannelse, skal bidraget tidsbegrenses. Dette vil vanligvis være til og med den måneden barnet har fullført skolegangen. Bidraget løper uendret i sommerferien, med mindre trygdekontoret mottar et krav om endring av bidrag som blir tatt til følge Trygdeetaten - barneloven
Gjest gjesta Skrevet 18. juli 2004 #12 Skrevet 18. juli 2004 Takk skal du ha LilleBille. Sløvt av meg å ikke sjekke lovverket da :oops:
LilleBille Skrevet 18. juli 2004 #13 Skrevet 18. juli 2004 Bare hyggelig... Har akkurat selv vært i den samme diskusjonen.. og fått det skriftlig at det betales ut videregående.. heldigvis .. ellers vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle fikset det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå