Gå til innhold

Hva mener dere? Fordeling av gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe hus sammen og har funnet et rekkhus vi ønsker å kjøpe. Begge to har hver sin leilighet, min er det lån på og hans er gjeldfritt. Jeg ønsker at vi skal gå likt inn, slik at vi eier 50/50 hver.

Jeg har da fått innfridd lån fra banken, med sikkerhet i min del av huset. Han betaler jo sin del fra overskuddet fra salget sitt.

Jeg skal betjene mitt lån, han har da ingen boutgifter utenom fellesutgifter som strøm, husleie osv.

En venninne av meg reagerer veldig på dette, hun mener at vi skal dele på min del av gjelden. Det er helt naturlig mener hun. Både han og jeg mener at han skal ikke betale ned min gjeld og at han har ikke lyst til å "gi" meg deler av sin arv.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det gjør dere nøyaktig hva dere vil med. Hvis dette er det dere begge mener er den beste løsningen, så hvorfor ikke?

Det virker jo veldig ryddig og fint. Og jeg vet det er litt "hjerteløst" å si det sånn, men hva hadde han sittet igjen med hvis han betaler ned din gjeld og det blir samlivsbrudd? God samvittighet?

Nei, ikke bry deg om hva andre sier.

Skrevet

Hvis dere skal være samboere uten felles barn, er det slik jeg ser det en selvfølge at du betaler ditt lån uten hjelp fra ham.

Det din venninne snakker om, må vere dersom dere velger å gifte dere og ha felles økonomi.

Å ha separat økonomi og likevel kreve at han skal betale på ditt lån gir ingen mening.

• Liker 1
Skrevet

Vi venter barn sammen og skal gifte oss til høsten...

Skrevet

Hva sier han om dette? Vi har lik løsning, der han har gjeld og jeg har finansiert min del med arv. Han betjener sin gjeld og vi deler likt på løpende utgifter ellers.

Vi har dog ingen planer om å gifte oss og få barn, men om vi hadde gått den veien så hadde vi antageligvis gått for helt felles økonomi.

Det viktigste er uansett at dere to er enige. Jeg synes ikke det høres feil ut å holde på separat økonomi selv etter giftemål og barn, men de fleste (normale mennesker) som gjør det har en flytende deling som over tid nesten går over i felles økonomi likevel.

Skrevet

Vi er gift og har separat økonomi med felles barn, dvs. vi deler på fellesutgifter (setter over samme beløp begge to) men sitter igjen med overskudd på hver vår konto. Jeg synes det er feil at han skal gi bort arven sin til deg så for meg er ikke det noe naturlig.

Anonymous poster hash: 1339a...3c9
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er så kynisk at jeg mener din venninne er en bortskjemt rosa prinsesse som lever på en drøm om å bli dullet for.... :sjokkert:

Dere kan jo helt fritt hvordan dere velger å ordne deres finanser, men etter min mening er det å kjøpe noe sammen å investere like mye. Han investerer penger han har, du må låne til din investering. Dersom dere gifter dere er det fortsatt slik at det man tar med inn i forholdet har man rett til å ta med ut. Det som opparbeides i forholdet er felles. Dermed er det for de fleste naturlig å dele på utgiftene når man er gift...

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med dere, men måtte bare få flere meninger. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...