AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #1 Skrevet 28. oktober 2014 Hei, Det har seg sånn at datteren vår er 18 år og bor hjemme og går på VGS. Hun hadde en jobb tidligere, men fikk ikke vakter over en lengre periode og valgte å slutte etter oppfordring fra oss. Siden den gang har hun søkt på godt over 50 jobber, men siden arbeidsmarkedet i byen vår er så utrolig trangt, særlig for skoleungdom, får hun så vidt napp noe sted. Blir ofte møtt med argumenter som at hun kan kobbe tilbake etter VGS når hun kan jobbe dag osv. Hun har flere ganger uttrykt frustrasjon over dette og kvier seg for å ta i mot penger fra oss. Vi gir henne 2000 i mnd, som skal rekke til bensin, og andre ting (trening, klær, sko, fritidsaktiviteter som kino, restaurantbesøk, evt netflix/spotify og sparing) osv. Hun får ikke stipend ettersom vi tjener for godt til det. Hun er forferdelig forsiktig med pengebruken vet jeg. Sparer noen hundre kroner hver mnd til tross for trangt budsjett, går i blant sulten på skolen hvis hun har glemt pga hun ikke vil bruke 30 kr på en baguette e.l. Ikke kjøpt nye klær siden sommeren i fjor. Jeg har derimot tatt med henne ut et par ganger for å kjøpe litt nytt og vet hun setter pris på dette. Det hender hun spør om penger i en litt fleipete tone, og jeg ser hun fleiper om det fordi hun er litt flau. F.eks "du har ikke lyst til å sponse en ny fuktighetskrem da, mamma?" osv. Ellers betaler hun ingenting for å bo hjemme, og vi betaler all mat. Ofte gir vi henne penger til å gå på butikken og handle inn det hun ønsker til husholdningen. Hun trenger så klart ikke ha bil, men kostnadene på denne dekker vi og den bruker lite på mila. Hun bruker ca 1000 kr i mnd på bensin. Det er mer praktisk for oss at hun har bil, både med tanke på skolegang, evt jobb (når hun forhåpentligvis får seg det), fritid med venner osv. På grunn av dårlige bussforbindelser hadde det blitt til at hun måtte sitte hjemme eller at vi måtte kjøre henne, evt venner hente, noe som blir en stor omvei. Uansett kommer hun til å fortsette å ha denne utgiften på 1000 kr i bensin. Ellers vet jeg hun bruker ca 300 kroner på treningsmedlemskap, og ca 200 kr for netflix og spotify. Deretter har hun 500 kroner igjen den mnd til klær/mat i kantina om hun har glemt det/aktiviteter med venner osv.. Er dette for lite? Hva ville dere gjort? Bør vi gi henne mer pr mnd? Anonymous poster hash: b979c...da1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #2 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg ville i hvertfall ikke oppfordret henne til å slutte i jobben. Det er alltid enklere å få en ny jobb hvis man allerede er i "gamet".Anonymous poster hash: c2f50...7c8 13
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #3 Skrevet 28. oktober 2014 Hadde jeg fått 2000 i måneden fra foreldrene mine samt tur ut med mamma for å handle klær da jeg gikk på VGS ville jeg vært storfornøyd. Synes dere er gavmilde allerede, jeg. Å oppfordre henne til å slutte i jobben var derimot ikke noe sjakktrekk. Anonymous poster hash: f3c15...4f6 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #4 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg ville i hvertfall ikke oppfordret henne til å slutte i jobben. Det er alltid enklere å få en ny jobb hvis man allerede er i "gamet".Anonymous poster hash: c2f50...7c8 Hun fikk ikke vakter på godt over 6 mnd og det var et ekstremt dårlig arbeidsmiljø der. Når hun likevel ikke fikk lønn og absolutt ikke ville dit (terskelen er høy her, men jeg forstår henne godt) så var det like greit. Grunnen til at hun sluttet var at hun var innkalt på jobbintervju i en konkurrerende kjede, og det så ut til at hun kom til å få den, noe hun da ikke gjorde. Hun har likevel gode referanser fra denne jobben. Heldigvis har hun fått en henvendelse ang en helgejobb noen lørdager i mnd nå, så det håper jeg går bra for henne TS Anonymous poster hash: b979c...da1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #5 Skrevet 28. oktober 2014 Hadde jeg fått 2000 i måneden fra foreldrene mine samt tur ut med mamma for å handle klær da jeg gikk på VGS ville jeg vært storfornøyd. Synes dere er gavmilde allerede, jeg. Å oppfordre henne til å slutte i jobben var derimot ikke noe sjakktrekk. Anonymous poster hash: f3c15...4f6 Vært med henne på handletur 2 ganger da hun ene gangen bare hadde en bukse hun passet, og andre gangen da hun trengte ny ytterjakke og et par sko. Supplementerte med et par gensre osv da fordi, ja, det trengtes. Jeg er tross alt mor, jeg har råd til det, og jeg har faktisk plikt til å forsørge henne med slike ting.. Ellers ang jobben, les grunnen over TS Anonymous poster hash: b979c...da1 3
mianova Skrevet 28. oktober 2014 #6 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg synes dere gjør alt rett. Du tar henne med ut på shopping når hun trenger nye klær etc. Så det virker ikke på meg som hun lider noe nød. Dersom du merker at disse pengene setter en begrensning på henne (og at det er det du uroer deg for) så er det jo mulig å sette opp en avtale om mer. Det virker på meg som om hun har vanskligheter med å ta i mot for mye uten å gjøre gjengjeld. Hva med å gi henne noen arbeidsoppgaver dere imellom? at om hun vasker huset får hun 500kr.. etc. da føler hun kanskje det blir lettere å ta i mot, ettersom hun har gjort seg fortjent med det? Når det gjelder den fleipete tonen så er det jo nok fordi hun føler at hun allerede får mer en nok av dere, men alikevel ikke kan sprekke budsjettet sitt. tross behovet for fuktighetskremen. Så jeg ville vel enkelt sagt at dersom hun støvsuger så skal du sponse henne med en fuktighetskrem etc. Hva angår jobb så lurer jeg på hvilke bransjer hun har søkt i? Vet at det er veldig vanskelig for ungdom å få seg jobber, men har hun søkt i kommunen? sykehjem, boliger, vask av barnehage/skoler etc.? Om hun har det så ville jeg satt en annonse i lokalavisa hvor hun tilbyr div. småtjenester som vask av bolig.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #7 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg synes dere gjør alt rett. Du tar henne med ut på shopping når hun trenger nye klær etc. Så det virker ikke på meg som hun lider noe nød. Dersom du merker at disse pengene setter en begrensning på henne (og at det er det du uroer deg for) så er det jo mulig å sette opp en avtale om mer. Det virker på meg som om hun har vanskligheter med å ta i mot for mye uten å gjøre gjengjeld. Hva med å gi henne noen arbeidsoppgaver dere imellom? at om hun vasker huset får hun 500kr.. etc. da føler hun kanskje det blir lettere å ta i mot, ettersom hun har gjort seg fortjent med det? Når det gjelder den fleipete tonen så er det jo nok fordi hun føler at hun allerede får mer en nok av dere, men alikevel ikke kan sprekke budsjettet sitt. tross behovet for fuktighetskremen. Så jeg ville vel enkelt sagt at dersom hun støvsuger så skal du sponse henne med en fuktighetskrem etc. Hva angår jobb så lurer jeg på hvilke bransjer hun har søkt i? Vet at det er veldig vanskelig for ungdom å få seg jobber, men har hun søkt i kommunen? sykehjem, boliger, vask av barnehage/skoler etc.? Om hun har det så ville jeg satt en annonse i lokalavisa hvor hun tilbyr div. småtjenester som vask av bolig. Hun har søkt sykehjem, dagligvareforretninger, klesbutikker, restauranter, bensinstasjoner, varehus,, vask osv, lagt ut annonse på uloba (støttekontakt/hjelp for funksjonshemmede/andre med behov for hjelp i hverdagen), ringt kommunen angående støttekontakt, i sommer hang hun opp lapp på lokalbutikken om noen trengte hjelp med hagen, barnepass e.l. Ingenting.... Ser så hardt hun prøver og hvor fortvilt hun blir av det. Heldigvis fikk hun ordnet hos bestemoren sin i sommer en gang i uken og tjente ca 3-400 kr i uken på dette, så det var hun glad for. Hun har fått tilbud om å vaske fars arbeidsplass (selvstendig næringsdrivende), men det takket hun nei til. Mye pga ekstrem urenslighet av de ansatte der. Jeg forstår hvorfor hun ikke vil ta denne jobben, men syntes samtidig at "penger er penger". Velger å ikke mase noe mere på dette. Hun gjorde dette over en lengre periode selv, og det ble et usunt forhold mellom far og datter pga det var omtrent ikke-eksisterende retningslinjer og rammer ovenfor det arbeidet hun skulle gjøre. Har hørt litt med kollegene mine på jobb, og de sier barna deres også har problemer med å skaffe seg jobb. De som har fått jobb har ofte fått det igjennom foreldre eller øvrig familie, og har hatt denne jobben lenge. Jeg kjenner ingen som kan hjelpe til med dette, dessverre. Selv om mannen kjenner "gud og hver mann", og antageligvis kunne hjulpet jenta å skaffe jobb, så mener han at "det er ingen foreldre som gjør det", så det skal ikke han heller.. Får se om jeg kanskje gir henne et fast arbeid å gjøre hjemme så hun kan tjene litt mer. Er som sagt kanskje det at hun føler hun må gjøre seg "fortjent" til det, ja. Vi er en relativt velstående familie, og jenta er enebarn. Vi har absolutt RÅD til å supplementere med mer her og der, klær osv, men det er jo prinsippet om at man må lære å jobbe for pengene man bruker, og det å lære pengenes verdi. Husker det var mye problemer når hun var yngre med at folk slang til henne at hun var bortskjemt osv, noe jeg tror har satt et søkk i henne. Det kan også være fordi når hun var yngre (rundt 12-14) var hun i en utragerende fase og viste svært lite takknemlighet, så vi sa vel til henne ting som "du bare får og får uten å gjøre noe tilbake" og ting i den duren i kampens hete.. Er en helt annen datter vi har i dag og dette gjelder absolutt ikke lenger, men kanskje hun fortsatt tenker på det og derfor vil "klare seg selv". TS Anonymous poster hash: b979c...da1
mianova Skrevet 28. oktober 2014 #8 Skrevet 28. oktober 2014 Ja mye går nok på egenverdi, og å kunne klare seg selv. Og hun har jo gjort en imponerende innsats på jobbsøker fronten. Men dessverre så går det stort sett nettverk når det gjelder å skaffe seg jobb i den alderen. Ville derfor tatt en prat med mannen din om dette. De fleste foreldre av min omgangskrets skaffet jobber til sine barn når vi var i den alderen, og kan ikke for alt i verden se for meg at det skulle være noe annerledes nå til dags. Snakk med mannen din om at han skal forhøre seg, det virker som om det er den eneste inngangsbiletten datteren din har nå når hun har søkt over alt, og du i tillegg har forhørt deg der du kan. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #9 Skrevet 28. oktober 2014 I utgangspunktet synes jeg jo ikke 2000,- var spesielt mye, selv om dere står for all mat og hun ikke har noen egentlig utgifter selv. Teoretisk sett har hun egentlig 500,- å rutte med i måneden, og det får man ikke stort for, verken klær, hudpleieprodukter, restaurantbesøk, kino, byen.. Men det er jo kanskje like greit, etter som hun nå er voksen og da trolig vil kjenne mer gleden i det når hun endelig får seg en jobb og får den friheten. Anonymous poster hash: ac0ca...5de
FantasDick Skrevet 28. oktober 2014 #10 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg tenker at hun burde være fornøyd med at dere lar henne bo gratis og betaler maten hennes - det er ikke alle som har det så lett. At dere i tillegg betaler på bil til henne, kjøper klær og gir henne et par tusen i lommepenger er jo helt ekstremt. ..Hilsen Fantas som ble hevet ut som 15-åring og siden har klart seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #11 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg ville i hvertfall ikke oppfordret henne til å slutte i jobben. Det er alltid enklere å få en ny jobb hvis man allerede er i "gamet".Anonymous poster hash: c2f50...7c8 Skulle til å skrive det. Begynte å jobbe ettermiddager og helg da jeg var 17. Fikk lite eller ingen ting i lengre perioder men jeg fortsatte og er sjef på samme arbeidsplass den dag idag(er 24 nå). Det ser MYE bedre ut å faktisk være i en jobb når man søker nye stillinger ogsåAnonymous poster hash: fba8d...3f9
Gjest celine Skrevet 28. oktober 2014 #12 Skrevet 28. oktober 2014 Hva bidrar hun med da? Tenker da på husarbeid, hagearbeid og slikt. Hos oss har iallefall sånt alt å si, når det kommer til hvor mye vi voksne skal bidra med økonomisk
miramis Skrevet 28. oktober 2014 #13 Skrevet 28. oktober 2014 Hun kan jobbe som pizzabud/avisbud siden hun har lappen. Veldig lett å få en slik jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #14 Skrevet 28. oktober 2014 Hva bidrar hun med da? Tenker da på husarbeid, hagearbeid og slikt. Hos oss har iallefall sånt alt å si, når det kommer til hvor mye vi voksne skal bidra med økonomisk Lager middag et par ganger i uken på eget initiativ, rydder kjøkken omtrent hver dag hun kommer hjem (dog på egoistisk initiativ ettersom hun lager seg mat når hun kommer hjem og liker å ha det ryddig, men det gangner jo oss også), tømmer oppvaskmaskin, rydder/vasker eget rom og bad. Hun har ingen faste plikter, men gjør jo en del på eget initiativ. Men det syntes jeg bare skulle mangle. Hadde hun ikke gjort noen ting hadde hun ikke fått de 2000 heller TS Anonymous poster hash: b979c...da1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #15 Skrevet 28. oktober 2014 Skulle til å skrive det. Begynte å jobbe ettermiddager og helg da jeg var 17. Fikk lite eller ingen ting i lengre perioder men jeg fortsatte og er sjef på samme arbeidsplass den dag idag(er 24 nå). Det ser MYE bedre ut å faktisk være i en jobb når man søker nye stillinger ogsåAnonymous poster hash: fba8d...3f9 Les post #4 Hun sluttet å få vakter på gammel jobb i desember, begynte å søke nye jobber fra januar, sluttet på jobben hun ikke fikk vakter på i juni pga grunn oppgitt i post 4. TS Anonymous poster hash: b979c...da1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #16 Skrevet 28. oktober 2014 Hun kan jobbe som pizzabud/avisbud siden hun har lappen. Veldig lett å få en slik jobb. Takk, det skal jeg foreslå for henne TS Anonymous poster hash: b979c...da1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #17 Skrevet 28. oktober 2014 Hvor gamle er dere? Anonymous poster hash: 09387...607
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #18 Skrevet 28. oktober 2014 Hvor gamle er dere? Anonymous poster hash: 09387...607 Meg og mannen min? I midten av 50-årene. TS Anonymous poster hash: b979c...da1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #19 Skrevet 28. oktober 2014 Les post #4 Hun sluttet å få vakter på gammel jobb i desember, begynte å søke nye jobber fra januar, sluttet på jobben hun ikke fikk vakter på i juni pga grunn oppgitt i post 4. TSAnonymous poster hash: b979c...da1 Men hun kunne vell stått som ansatt uten å få vakter frem til hun fikk napp hos en annen bedrift. Skjønner det var kjipt å jobbe der men det ville sett mye bedre ut for nye arbeidsgivere. Anonymous poster hash: fba8d...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #20 Skrevet 28. oktober 2014 Men hun kunne vell stått som ansatt uten å få vakter frem til hun fikk napp hos en annen bedrift. Skjønner det var kjipt å jobbe der men det ville sett mye bedre ut for nye arbeidsgivere.Anonymous poster hash: fba8d...3f9 Det er ikke lov å arbeide i to konkurrerende kjeder samtidig. Ei heller ser det bra ut å være ansatt i bedrift #1 når man omtrent blir ansatt på konkurrerende bedrift #2, som i tillegg ligger tre varehus fra hverandre og har en ekstrem feide mellom seg Uansett så er det fortid, og datter jobber ikke der lenger, så det er ikke noe å få gjort med nå. TS Anonymous poster hash: b979c...da1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå