AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #1 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg er så sur og lei meg nå. Lurer på om det er jeg som overreagerer her eller hva som er problemet. Jeg er en jente på 17 år som leier leilighet. Jeg måtte flytte ut hjemmefra grunnet ekstreme familiekonflikter. Jeg får 3600 i stipend i mnd, og det har jeg fått utbetalt på min konto nå. Mamma skal få 3100 av de x3 grunnet hun har betalt leie frem til nå(fikk første runde med stipend igår) da er det igjen litt over 1000 kr, noe som hadde kommet veldig godt med for meg mtp. Jeg trenger ett par ting + skal kjøpe julegaver. Jeg har søkt jobb og venter på svar. Det mamma mener er at hun skal ha de pengene siden jeg har fått penger av hun til klær. Jeg har ikke kjøpt meg klær på over ett år siden jeg har spart alle pengene mine så jeg kan kjøpe meg møbler. Har fått rundt 3000 utenom mat som er 500 i uka siden slutten av august. Er ikke slik at vi har dårlig råd. Mamma og pappa tjener godt over en million i året til sammen. (Pappa mye, mamma lite) Disse 1000 har ganske mye å si for meg og at jeg kan ha det litt greiere fremover. Men de har ingen ting å si for henne. Fremover kommer jeg ikke til å få noe av stipendpengene mine siden alt går til leie og strøm. Er det jeg som er urimelig her? Har ikke vært hos frisøren siden 2012 og tenkte jeg kunne bruke de 1000 kronene til å fikse meg litt på håret/julegaver og en liten ting jeg trenger til fredag. Jeg lever ganske simpelt så synes ikke det er så mye forlangt. Hva mener dere? Ble sikkert utrolig rotete det her.. Anonymous poster hash: 9f87e...605
umwar Skrevet 28. oktober 2014 #2 Skrevet 28. oktober 2014 Dine foreldre har forsørgerplikt for deg til du er ferdig på videregående, så de kan ikke begynne å kreve tilbake penger du har fått til nødvendige ting som klær/utstyr. Stipendpengene er dine. At du tilbakebetaler leien hun har betalt, er jo greit nok, men hvorfor skal hun ha de 1000 kronene? Du sier først du skal kjøpe julegaver for pengene, så til noen nødvendigheter til fredag, og så til frisør? 1000 kroner rekker ikke så veldig langt, så jeg ville brukt de fornuftig. Jeg er for at det er viktig å lære barna sine at livet er tøft økonomisk sett når en går på skole og ikke har fulltidsjobb. Men å med vilje sette de i den posisjonen er litt for hjerterått for min del. De står på din konto, du får si nei. 5
Gjest Margit Spat Skrevet 28. oktober 2014 #3 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg mener at foreldre har en forsørgerplikt overfor barna sine fram til de er 18, eller til de er ferdige med videregående skole. Dette er lovfestet. Greit at du skylder moren din penger for husleie, men klær og andre minimumskrav er foreldrenes ansvar, og hun burde ikke kreve tilbake penger fra deg for dette. Tenker da selvsagt ikke på unødvendig dyre ting, men "normale" og nødvendige ting til "normale" priser.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #4 Skrevet 28. oktober 2014 Går du på vgs? Anonymous poster hash: 0616a...f5d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #5 Skrevet 28. oktober 2014 Du kan ignorere henne med god samvittighet. De er forpliktet til å forsørge deg, så det at du har fått penger til klær er et tåpelig argument, med mindre det var snakk om et lån til et unødvendig dyrt plagg, noe jeg tviler på er saken her. Min mor forsøkte også å å knabbe stipendet mitt med så tynne argumenter at det grenser til det latterlige, men jeg blånektet og min far støttet meg heldigvis. At foreldre forsyner seg av barnas stipendpenger er smålig. Anonymous poster hash: 8cf7e...e48 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #6 Skrevet 28. oktober 2014 Det jeg mente med det var at jeg trenger penger til en del nå.. Frisøren koster 500 (søstera til ei venninne gjør det) også trenger jeg en liten ting til fredag (50 kr) og resten skal jeg spare til å bruke på julegaver. Det er litt over 1000 kr men har bare runda av. Kjøper first price mat for å prøve å spare litt... TSAnonymous poster hash: 9f87e...605
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #7 Skrevet 28. oktober 2014 Mamma har kontroll på kontoen min + har mista bankkortet mitt så får ikke tatt noe av det.. TsAnonymous poster hash: 9f87e...605
minister-mio Skrevet 28. oktober 2014 #8 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg kan ikke se at du skylder henne penger for klær. Hun har vel et ansvar for å kjøpe klær til deg. Har dere snakket om at du lånte penger til klær? Hvis ikke kan hun ikke komme å kreve dette i ettertid. Du er barnet hennes og hun forsørger deg. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #9 Skrevet 28. oktober 2014 Du kan faktisk kontakte Nav og be om barnebidrag fra foreldrene dine fordi de har forsørgerplikt frem til du er ferdig på videregående. Og at din mor skal ha noe av stipendet ditt er helt utelukket. Anonymous poster hash: 10af9...f6d 13
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #10 Skrevet 28. oktober 2014 Etter som jeg skjønner så går du på videregående siden du er 17 og mottar stipend. Det første du burde gjøre er å gå i banken og sørge for at ikke mor lenger disponerer kontoen din. Så ber du om et nytt bankkort. Siden foreldrene dine har forsørgerplikt for deg til du er ferdig med videregående, kan du kreve bidrag av begge foreldre. Gå på Nav og be om hjelp til dette. Anonymous poster hash: 9a5e4...f1d 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #11 Skrevet 28. oktober 2014 Virker som om det er noen store underliggende konflikter her. Har de hatt grunn til å ikke stole på hvor ansvarlig du er - med penger eller generelt - tidligere? Og kan du ikke prate med faren din om dette? Anonymous poster hash: 0616a...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #12 Skrevet 28. oktober 2014 Men på hvilket grunnlag får du kr 3600,- pr mnd i stipend? Syns liksom ikke det passer med satsene....Anonymous poster hash: 10af9...f6d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #13 Skrevet 28. oktober 2014 Men på hvilket grunnlag får du kr 3600,- pr mnd i stipend? Syns liksom ikke det passer med satsene....Anonymous poster hash: 10af9...f6d Kan det ha noe med at h*n ikke bor hjemme og gjøre? Min datter som får fullt stipend, får 1800,- i mnd... Men hun bor hjemme. Anonymous poster hash: 9a5e4...f1d 3
trøtt Skrevet 28. oktober 2014 #14 Skrevet 28. oktober 2014 Det du gjør. Enten går du i din bank å sier at ikke hun skal disponere kontoen din, hvis ikke så går du i en annen bank, og ikke sier noe. Hvis hun sier at hun skal ha penger av deg så sier du at du skal levere søknad om bidrag fra de. 2
Maleficenta Skrevet 28. oktober 2014 #15 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg er så sur og lei meg nå. Lurer på om det er jeg som overreagerer her eller hva som er problemet. Jeg er en jente på 17 år som leier leilighet. Jeg måtte flytte ut hjemmefra grunnet ekstreme familiekonflikter. Jeg får 3600 i stipend i mnd, og det har jeg fått utbetalt på min konto nå. Mamma skal få 3100 av de x3 grunnet hun har betalt leie frem til nå(fikk første runde med stipend igår) da er det igjen litt over 1000 kr, noe som hadde kommet veldig godt med for meg mtp. Jeg trenger ett par ting + skal kjøpe julegaver. Jeg har søkt jobb og venter på svar. Det mamma mener er at hun skal ha de pengene siden jeg har fått penger av hun til klær. Jeg har ikke kjøpt meg klær på over ett år siden jeg har spart alle pengene mine så jeg kan kjøpe meg møbler. Har fått rundt 3000 utenom mat som er 500 i uka siden slutten av august. Er ikke slik at vi har dårlig råd. Mamma og pappa tjener godt over en million i året til sammen. (Pappa mye, mamma lite) Disse 1000 har ganske mye å si for meg og at jeg kan ha det litt greiere fremover. Men de har ingen ting å si for henne. Fremover kommer jeg ikke til å få noe av stipendpengene mine siden alt går til leie og strøm. Er det jeg som er urimelig her? Har ikke vært hos frisøren siden 2012 og tenkte jeg kunne bruke de 1000 kronene til å fikse meg litt på håret/julegaver og en liten ting jeg trenger til fredag. Jeg lever ganske simpelt så synes ikke det er så mye forlangt. Hva mener dere? Ble sikkert utrolig rotete det her.. Anonymous poster hash: 9f87e...605 Mener hun at du ikke skal ha penger til mat etter husleia er betalt? Totalt urimelig. For en mor. Jeg hadde aldri krevd tilbakebetaling for slike ting av mitt barn. Hun kjøpte de tingene til deg fordi hun har forsørgerplikt. Skal du betale tilbake for bleiene hun kjøpte da du var baby og??? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #16 Skrevet 28. oktober 2014 Takk for all hjelp dere! Jeg får så mye siden det er borteboerstipend. Får ingenting i grunnstipend. Kan jeg gjøre det selv om jeg ikke er myndig? Altså gå til banken og NAV og det der? Nei, jeg er ansvarlig med penger. TSAnonymous poster hash: 9f87e...605
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #17 Skrevet 28. oktober 2014 Kan det ha noe med at h*n ikke bor hjemme og gjøre? Min datter som får fullt stipend, får 1800,- i mnd... Men hun bor hjemme. Anonymous poster hash: 9a5e4...f1d Jo men borteboerstipendet er høyere. Jeg begynner derfor å lure på om dette er en liten tøysetråd .Anonymous poster hash: 10af9...f6d
vimsefrøken Skrevet 28. oktober 2014 #18 Skrevet 28. oktober 2014 Les dette: Etter barneloven § 51 skal foreldrene bære utgiftene til forsørgelse og utdanning av barnet etter barnets evner og anlegg og etter foreldrenes økonomiske kår, når barnet selv ikke har midler. Begge foreldrene har «etter evne» plikt til å bidra for å dekke barnets behov. Hovedregelen er at forsørgeransvaret faller bort når barnet fyller 18 år. Hvis det etter foreldrenes økonomi og forholdene ellers er rimelig, har imidlertid barnet krav på pengetilskudd for å fullføre videregående skole. Under samme vilkår kan barnet også ha krav på tilskudd til annen utdanning. Det vil si ettersom du er 17 år og går på skole har ikke din mor krav på pengene. Du kan selv kreve forsørgerbidrag av dine foreldre, og dette kan du også gjøre etter fylte 18 år hvis du fortsatt er under utdanning og foreldrene har ordnet økonomi. Syns uansett at det er merkelig med en mor som ikke unner datteren sin noe, du har jo ikke akkuratt mye å rutte med for tiden og bør ha det lille du får i stipend. Du må jo ha mat, klær m.m, det er jo ikke bare husleie som skal betales. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #19 Skrevet 28. oktober 2014 Jo men borteboerstipendet er høyere. Jeg begynner derfor å lure på om dette er en liten tøysetråd .Anonymous poster hash: 10af9...f6d Det er det ikke. Fikk ca det samme da jeg fikk borteboerAnonymous poster hash: d05b9...6e4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #20 Skrevet 28. oktober 2014 Det er det ikke. Fikk ca det samme da jeg fikk borteboerAnonymous poster hash: d05b9...6e4 Satsen på borteboerstipend er kr 3920,- pr mnd men i tillegg så ville TS også fått Grunnstipend på kr 1980,- pr mnd + utstyrsstipend. Man får ikke borteboerstipend uten også å motta de andre stønadene. For å få borteboerstipend må skoleveien være mer en 40 km. Hvis hun har flyttet hjemmefra som følge av vanskelige oppvekstvilkår og konflikter så må dette bekreftes av fastlege, barnevern eller andre og da ville hun automatisk ha fått hjelp til å søke om de forskjellige stipendene, samt forsørgerbidrag fra foreldrene og evt andre stønader fra det offentlige. Det ville i slike situasjoner muligens også blitt oppnevnt en verge for å hjelpe henne videre. Denne tråden er oppspinn!Anonymous poster hash: 10af9...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå