Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i 7 år. Han har en del gjeld som står på huset og som vil bli trukket fra evt overskudd ved salg. Vi skal gå ifra hverandre og jeg håper jeg får lov å flytte og heller leie en bolig. Han eier 52% og jeg resten.

Hvordan skal vi gjøre det mtp å kjøpe meg ut? Han eier ikke nåla i veggen og om vi selger vil vel de som har satt pa t i huset ta alt, inkludert min del?

Anonymous poster hash: aac53...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Har kreditor pant på huset?

2) Er dere gift?

Anonymous poster hash: 45c62...0f8
Skrevet (endret)

Kreditor har pant ja.

Nei vi er ikke gift.

Ja ja, der forsvant den anonymiteten

Endret av lille-lure
Skrevet

Hvis kreditor har pant, så vil gjelden dekkes inn til pantebeløpet og deretter skal overskuddes fordeles etter eiebrøk.

F.eks: Selger dere for 4 millioner og det er pant i huset på 3 millioner, så vil 1 million fordeles etter eiebrøk.

Han får da 520.000 og du 480.000.

Skrevet

Hvis kreditor har pant, så vil gjelden dekkes inn til pantebeløpet og deretter skal overskuddes fordeles etter eiebrøk. F.eks: Selger dere for 4 millioner og det er pant i huset på 3 millioner, så vil 1 million fordeles etter eiebrøk. Han får da 520.000 og du 480.000. Anonymous poster hash: 45c62...0f8

Vi vil nok inne få mere enn 3000.000,- for huset. Det er det boliglånet er på også. Det er noe skader på huset som gjør at vi ikke får så mye. Han har gjeld på rundt 2-300.000,- som topper dette. Blir han stående i gjeld da? Og jeg får ingenting? For meg så er det viktigste å bare bli ferdig med huset. Kan han overta hele boliglånet feks og kjøpe meg ut senere?

Skrevet

Så lenge gjelden er pantsatt, har du signert på disse pantepapirerene. Da har du samtykket i at banken kan ta pengene før du får din del.

Såvdt jeg forstår har dere lån og pantobligasjon på 3 millioner og dette er også det dere skal selge boligen for. Da vil naturlig nok banken kreve gjelden dekket gjennom sin pantobligasjon.

Hans egen gjeld (som ikke er sikret med pantobligasjon), er i utgangspunktet hans problem. Han blir sittende med denne, ja. Hvis du ikke har signert på den, da. Da står dere begge ansvarlige for også den gjelden.

På spørsmålet om han kan overta hele boliglånet og kjøpe deg ut senere så er jo spørsmålet hvorfor?

Hvorfor tror du hans situasjon kommer til å bedre seg såpass at han vil klare å betale deg ut? Og hva er det å betale ut, når du selv sier at boligen kan selges for 3 mill og at lånet er på 3 mill?

Det er omtrent umulig å gi deg råd, så lenge du er redd for å bli gjengkjent og derfor ikke gir all informasjon.

Skrevet

Jeg har ikke skrevet under på noe. Gjelden står på huset . Jeg kan ingenting om slikt, vet bare at han har mye mere gjeld enn hva jeg har fått vite

Skrevet

Hvis gjelden står på huset, har du signert en pantobligasjon.

Jeg vil råde deg til å kontakte advokat, elle i hvert fall en venninne eller familiemedlem som vet litt mer om slikt som dette.

Skrevet

Jeg har ikke skrevet under på noe. Gjelden står på huset . Jeg kan ingenting om slikt, vet bare at han har mye mere gjeld enn hva jeg har fått vite

Hvis han har mer gjeld enn du vet om, så kan ikke den gjelden gjelde huset dere eier sammen,

da må du nemlig signere først, ettersom du også eier bolig.

Anonymous poster hash: 80088...e03

Skrevet

Huset har ikke lånt noen penger. Det må være tatt opp gjeld i en av deres navn, med sikkerhet i huset. Og om ikke du har signert må den stå i hans navn?Den er han ansvarlig for. I tillegg er han ansvarlig for sin del av boliglånet, og eier sin del av boligen.

Gitt dette burde det gå for seg ca slik: dere selger huset. Du får din del av kaka (om det er din EK+din andel av verdistigning, om det er noen f.eks), og han får sin. Hans andre gjeld er fortsatt hans problem om den står i hans navn, Hittil har den vært sikret i huset, og om ikke overskudd etter salg dekker den gjelden så vil ha bli sittende med restgjeld i form av et dyrere usikret lån tipper jeg. Kjipt for han, men han får skylde seg selv.

Er ikke ekspert, kan være lurt å forhøre seg med en advokat.Så lenge det er sant det du sier at du aldri har signert på opptak av gjeld, så tror jeg du har lite å bekymre deg for og du bør konsentrere deg om at huset blir solgt raskest mulig. Han får undersøke mulighetene for å kjøpe deg ut om det er det han ønsker. Stiller meg tvilende til at han får til det, men kjenner jo ikke den totale situasjonen.

Skrevet

Siden huset ikke er verd mer enn boliglånet, kan han bare "få" den eierandelen din. Men banken vil neppe akseptere å slette deg som medansvarlig for gjelden hvis huset har en belåningsgrad på 100 %. Spør dem!

Eier han 52 % av boligen men bare 50 % av lånet? Gikk han inn med egenkapital?

For da er det du som må betale deg ut av huset! (2 % av 3 mill er 60 000...)

Hva mener du med at "han har en del gjeld som står på huset" ? Hvis dere har et boliglån på 3 mill kan han vel ikke ha fått noe ekstralån med pant i huset? Det må vel være et forbrukslån som ikke er pantesikret (med HØY rente)?

Dere kan jo forsøke å selge huset og håpe at det går for over 3 mill.

Får dere ikke bud som dekker boliglånet er det kanskje bedre å lage en privat avtale om at han overtar ansvaret for å betjene hele lånet.

Men du må stå som formell eier så lenge du er ansvarlig for lånet i forhold til banken. Du kommer deg neppe ut av dette før huset er solgt.

Skrevet

Vi har lånt 100 prosent med kausjonister som har kausjonist 702.000,-

Jeg fikk beskjed når jeg skulle søke om refinansiering at på mountain samboer var det gjeld på til sammen nesten 4-500.000,- det er ikke forbrukslån, men bidrag og andre ting som jeg ikke husker. Vi fikk ikke refinansiere fordi summen var for høy. Han har lånt 52 prosent og jeg resten.

Jeg håpet på at han må ta over hus og lån, selv om lånet står på meg. For så at han selger alt.

Skrevet

Er 48% av huset tinglyst på deg?

Hvis ja, så er det din andel, og ingen kan ta den.

Du er ikke ansvarlig for hans gjeld.

Dere selger huset, og du får ut 48% av salgsoverskuddet. Dvs det dere selger huset for minus huslånet.

Om huset er belånt til opp for pipa, så vil dere måtte dele salgsunderskuddet, dvs restgjelsen, etter samme prinsipp.

Om kausjonistene er på din side av familien, så rissikerer du at han driter i å betale, så du står ansvarlig for det hele.

For å være brutalt ærlig nå: Dette er ikke en mann du vil rote økonomien din sammen med!

Selg, lei deg noe til du har funnet ut av ting, og få ting på rett kjørl.

Skrevet

Kausjonistene er på hans side. Jeg kom tomhendt inn og vil gå tomhendt ut. Jeg håper at han ønsker å bli boende i huset slik at jeg kan leie meg noe inntil videre

Skrevet

Tror ikke du kan regne med at banken lar han overta din del av lånet sånn situasjonen er.

Fare for at dere må selge huset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...