Ohmrsk Skrevet 27. oktober 2014 #1 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Slettet innlegg! Endret 29. oktober 2014 av Ohmrsk 1
Cowboy Lotte Skrevet 28. oktober 2014 #2 Skrevet 28. oktober 2014 Samfunnet påvirker oss til de valgene vi tar. Men det beste man kan gjøre er å følge sin egen vei og ikke gjøre ting bare fordi det forventes av deg. Er sikkert tøft for dagens ungdom. Vi som vokste opp i hippie-tiden ble jo lært tidlig at man skulle følge sin egen vei.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #3 Skrevet 28. oktober 2014 Er jeg den eneste som føler jeg ikke er bra nok om jeg ikke trener 3 ganger i uka? Er jeg den eneste som føler jeg ikke er bra nok om jeg ikke spiser salat hver dag? Er jeg den eneste som føler jeg ikke er bra nok om jeg ikke tar utdanning? Bare noen eksempler på hvor mye press jeg føler vi legger på hverandre i dette samfunnet. Er det ikke lov til å være annerledes å følge sin egen vei? Nei tydeligvis ikke! Begynner å bli lei og sliten av hvor a-4 alt skal være. Det må da kunne være mulig å endre tankegangen litt. Håper ikke jeg er den eneste som begynner å få opp øya litt og har et evig ønske om at ting kunne vært annerledes i dette samfunnet? :-) Hva er det du vil da ? Anonymous poster hash: 86ed2...846
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #4 Skrevet 28. oktober 2014 Disse idiotiske kravene du snakker om er det du selv som har trædd nedover ditt eget hode, at du skylder på et "egosentrisk samfunn" er en ansvarsfraskrivelse. Om det kan være til hjelp, så kan jeg love deg dyrt og hellig at jeg driter i hvor mye salat du eter og hvor mye du trener. Anonymous poster hash: bc63d...518 1
Rights Skrevet 28. oktober 2014 #5 Skrevet 28. oktober 2014 Skjønner ikke helt hva du frem til, for det er jo ingenting som tilsier at du ikke kan gi faen i å være en sau i flokken og gå din egen vei? Det er jo bare å gjøre det! Men jeg er helt enig med det angående at ting kunne gjerne vært annerledes i samfunnet. Det sosiale media har gått fullstendig over styr spør du meg. For å være en sau i flokken så må man gjøre som du sier, trene, spise sunt, gjerne utdanne deg (Men det er jo forøvrig bare positivt da, at det er flere som utdanner seg. Men det finnes mange veier til Rom, og utdanning er ikke nødvendigvis en av dem), og ikke minst: Ta en selfy sammen med likesinnede sauer av hvor perfekt ditt liv er, og legge det ut på på FB/Instagram, hver eneste gang du gjør noe "moro". I alle fall "utad" er det perfekt. Jeg har fjernet halvparten av mine FB "venner" fra newsfeeden, da jeg er så lei av disse sauene som skal bræke på FB hele tiden. Slike mennesker du gjerne blir litt trist av å prate med, når du finner ut hvor lite som sviver i toppen. Ingen evne til å reflektere eller tenke selv. De lever i en rosa boble, og jeg har vanskelig å tro at de har det godt med seg selv, sånn.. egentlig. Samtidig skjønner jeg at det er lettere å være en del av flokken, enn å gå sin egen vei. For skal man gå sin egen vei, må man være sterk og ikke tvile på seg selv. Jeg er en sau jeg også! *Bæ*
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #6 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg føler meg bra nok, og hvis folk vil se ned på meg fordi jeg ikke trener ofte så er det de som har et problem. Man kan ikke tilfredsstille alle! Anonymous poster hash: c8fcd...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #7 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg føler meg bra nok, og hvis folk vil se ned på meg fordi jeg ikke trener ofte så er det de som har et problem. Man kan ikke tilfredsstille alle! Anonymous poster hash: c8fcd...1a6 Må legge til at jeg er helt enig i at det er veldig lite aksept for å være annerledes, og folk ser helst at en gjør akkurat som en selv. Hvorfor ikke sette pris på at folk er forskjellige og tar ulike valg? (Til en viss grense såklart..) Anonymous poster hash: c8fcd...1a6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #8 Skrevet 28. oktober 2014 Skjønner ikke helt hva det du lister opp har med a4 å gjøre. Sannheten er at Norge har et stort problem med: *Vi ikke trener nok *Vi spiser for usunt *Det er for mange dumme mennesker i dette landet At vi har et for egosentrisk samfunn er jeg helt enig i, men det har ingenting med det du lista opp å gjøre. Anonymous poster hash: beb44...733 1
Ohmrsk Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg tror ikke dere helt forstår hva jeg mener. Jeg lever ikke et a4 liv. Jeg går min egen vei. Men jeg føler ikke jeg blir akseptert når jeg gjør det. Synes det ofte er vanskelig å stå i det uten å bli påvirket av andre. 1
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 29. oktober 2014 #10 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg bryr meg ikke særlig om hva samfunnet mener om hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal se ut..
NoFuss Skrevet 29. oktober 2014 #11 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg tror ikke dere helt forstår hva jeg mener. Jeg lever ikke et a4 liv. Jeg går min egen vei. Men jeg føler ikke jeg blir akseptert når jeg gjør det. Synes det ofte er vanskelig å stå i det uten å bli påvirket av andre. Det vil alltid finnes noen som kritiserer, uansett hva du måtte gjøre. Hvis du trener så får du kritikk fra enkelte og hvis du ikke trener så får du krititt fra andre. Like godt å innse at til lags åt alle kan ingen gjera. Men hvis du er omgitt av folk som aldri kan akseptere dine valg så er det kanskje på tide å finne en annen omgangskrets. Jeg trener, men misjonerer ikke. Jeg trener både fordi det er et personlig valg og pga helsen (revmatisme). Jeg elsker salat, men lar andre spise hva de vil. Jeg lever jo ikke kun på salat jeg heller, men sunt kosthold er også positivt for kroppen min og de plagene jeg har og da er det fint at jeg liker salat. Men det er jo mye annen mat som er sunn også, kan ikke leve bare på salat. Jeg syns utdanning er viktig, og ser gjerne at ungdommen sørger for å ta utdanning men presser ingen. Gjør som du vil og stå for det, og ikke bli som de andre som må kritisere de som velger annerledes. Respekt må gå begge veier.
Marie90 Skrevet 29. oktober 2014 #12 Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Du må jo nesten si hva du mener med å "gå din egen vei". Det å ikke spise salat eller ikke trene er ikke en nisje eller en alternativ livsstil. Jeg forstår heller ikke hvorfor tittelen på tråden er "egosentrisk samfunn". Det du nevner har ingenting med egoisme å gjøre. Jeg synes hele diskusjonen rundt "press" er overdrevet. Presset som blir omdiskutert kommer fra media - eller rettere sagt leger, kostholdseksperter og personlige trenere som er ute og informerer om hva som er sunt og hva som ikke er det. Eller direktører, politikere og forskere som understreker viktigheten av utdannelse. Det de gjør er å informere. Da vi ikke hadde internett hadde ikke alle samme tilgang på informasjon - man kunne skylde på at man ikke visste konsekvensene av valgene man tok, eller at man ikke var heldig nok til å ha foreldre som oppdro en skikkelig. I dag er det ikke slik, og det burde de fleste sette pris på. Dersom noen opplever slik informasjon som press, handler det ofte om at en selv føler at en burde levd annerledes. At man hadde hatt et bedre liv om man gjorde X fremfor Y, men man orker ikke/vil ikke/klarer ikke, og påminnelsen om det er "press". Det finnes mange der ute som ikke tar en utdannelse og klarer seg fint. De fleste entreprenører droppet ut av universitetet eller begynte aldri i utgangspunktet. Men disse menneskene klager sjelden over press fra samfunnet - de vet hva de kan og de får brukt evnene sine. Det du beskriver som "press" er i bunn og grunn at du bryr deg altfor mye om hva andre måtte mene, ofte som et resultat av at du ikke er helt der du vil. De fleste bryr seg ikke om hva du velger. Poenget er at andres meninger betyr langt mindre når man er sikker i egne valg. Meninger om hvordan en ideell kropp ser ut betyr langt mindre dersom man genuint er veldig begeistret for egen kropp - og da trenger man heller ikke prate om det hele tiden. Foreldres meninger om livsvalg betyr langt mindre når man har en genuin overbevisning om at det livsvalget de anbefaler ikke er riktig for en. Det å vite selv hva som er best for en selv er faktisk nødvendig for å bryte løs fra foreldres grep. Hvis ikke er man alltid fanget i et limbo der "ingen vil la meg være den jeg er". Endret 29. oktober 2014 av Marie90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå